Mexico

Tråd i 'Reisemål' startet av aboerr, 05. febr 2017.

  1. aboerr

    aboerr Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Beklager om det allerede finnes en tråd om Mexico, men jeg klarte ikke finne noe.
    Leker litt med tanken om Mexico tur rundt påske. Men jeg vet egentlig ganske lite om dette landet.
    Vi ønsker stort sett å slappe av, så strand og varme er første prioritet. Har kikket litt på småstedene nedover kysten fra Cancun, Playa Del Carmen, Tulum, Cozumel o.l. Noen som har erfaringer eller konkrete tips om dette området? Er på utkikk etter ett litt mindre, rolig sted, ikke ett sted fullt av amerikanere og festing døgnet rundt. Leker også litt med tanken på leiebil fra Cancun, noen som har prøvd dette? Er det problemfritt med leiebil i dette området?
    Også interessert i helt andre steder i Mexico hvis noen har noen tips. Bør være direkte flight fra MEX.

    Veldig takknemlig for alle bidrag.
     
  2. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Det er lite som slår strendene i Cancun, men du føler litt at du er i USA. Fordelen er at engelskkunnskapen der er langt bedre enn andre steder.
    Jeg drar nok tilbake dit, kombinert med en tur til Playa del Carmen som nok er hakket bedre når det kommer til å slappe av. Her er det nok mindre amerikanere også.

    En personlig favoritt er Puerto Vallarta (og Nuevo Vallarta like i nærhet) som er halvannen times flytur fra MEX. Fine strender, flere bra all-inclusive hoteller, og jeg følte meg trygg.

    Har ellers hørt at Huatulco, Ixtapa, og Mazatlan skal være fint. Acapulco er et av de mindre trygge stedene som det ikke anbefales å reise til.

    Cancun, Playa Del Carmen, Tulum, Cozumel høres nok ut som det beste valget for å se flere steder med leiebil. Det er vel et av de tryggeste stedene i Mexico for tiden. Man bør likevel være forsiktig f.eks når man fyller bensin, og ikke flashe frem de største pengesedlene. Jeg ville også vært forsiktig i trafikken spesielt om kvelden. Her har man et helt annet forhold både til fartgrenser og kjøring i alkoholpåvirket tilstand. Ellers er det behagelig å feriere i Mexico. Siden du ikke er på utkikk etter party, er det vel greit å unngå Cancun helgen, og heller slappe av et annet sted. Lav pesokurs gjør det gunstig å dra til Mexico for tiden :)
     
    aboerr liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Vi var på Playa Del Carmen sommeren 2015. Helt ålreit, men det er selvfølgelig en turistfelle og alle forsøker å dra noen pesos fra deg.
    Det stemmer nok at det er færre amerikanere, vi oppfattet ikke at det var spesielt mange iallefall.
    Ihvertfall på strekningen flyplass - PD Carmen var vi positivt overrasket over trafikken. Pent og rolig, mye synlig politi. Vi hadde forventet det værre.
     
    aboerr liker dette
  4. aboerr

    aboerr Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for innspill.
    Heller vel mest til Playa Del Carmen, Tulum.
    Hvordan var det å komme seg ned dit fra flyplassen? Tok dere taxi?
    Noe bosted å anbefale?
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Vi booket en shuttle, veldig bra service. Skal se om jeg finner navnet. Hotellet het Barcelo Maya eller noe i den dur 5* all inclusive og ordentlig brennevin, ikke bare lokale greier.
     
  6. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg bodde på Barcelo i Puerto Vallarta, og det var fantastisk. Har hørt flere som har vært fornøyde med de andre steder også, så de kan anbefales:)
     
  7. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,103
    Likes mottatt:
    7,549
    Bonuspoeng:
    183
    Skal du til Puerto Vallarta er sentrum der egentlig ganske lite sjarmerende. Likte meg imidlertid godt i Sayulita og San Pancho, som du kommer deg til på en time eller to med en lokalbuss til noen få kroner.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Shuttle servicen vi brukte var; https://www.canadatransfers.com/
    Veldig service minded og dønn seriøs. Jeg sier dønn seriøs, fordi de gjorde en mindre feil da vi kom til Cancun, så vi ble kjørt til feil hotell. Vi kom dit vi skulle kanskje 10 min forsinket, for oss var det ingen big deal. Men selskapet var ikke nådig med seg selv og refunderte prisen 100%.

    Jeg ble rett og slett imponert.

    Vi bodde her (ca 30 minutter fra flyplassen):
    https://www.barcelo.com/en-gb/hotels/mexico/riviera-maya/barcelo-maya-palace/

    Flott resort, beste all inclusive jeg noensinne har vært på. Variert mat, flere restauranter og ikke minst kunne man også reservere på a'la carte restauranter som var inkludert i all inclusive.

    Som nevnt over var det også et bra utvalg på drikkevarer. Dog, øl og vin inkludert var relativt ordinære greier. Jeg rakk å bli mektig lei av pils underveis, men ikke dumt å ha tilgang på ordentlig whisky.

    Hvis du ikke har klaustrofobi bør du absolutt ta en tur i Cenoter (grotter med underjordiske innsjøer).

    Det er selvsagt et must å få med seg Maya templer.

    Vær oppmerksom på at du som turist blir spottet og alle priser du blir gitt er i utgangspunktet ganget med 3 gangen på markeder og souvernir butikker. Kjøp aldri for mer enn halvparten av det de begynner på. De gjør penger på 1/3 av prisen de gir deg første gang du spør.

    Hvis dere skal dit på sommeren (vi var der i juli), vær oppmerksom på at det er jævli varmt, og fuktig.
     
    Are liker dette
  9. aboerr

    aboerr Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Igjen, tusen takk. Glimrende med førstehånds tips :)
     
  10. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,208
    Bonuspoeng:
    113
    Takker også for mye nyttige tips her.
    Starter i morgen på en tur snekret av @Are med litt mix av Lufthansa First og Untied First, samt en uke på Villa del Palmar i Cancun.
    Kommer ikke noen full rapport, men kan slenge inn litt om det nye Untied Polaris konseptet, og hvorvidt den all-inclusive resorten er beboelig. Den har uansett fire-fem all-inclusive barer så man berger vel.
     
  11. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Fruen og eg skal på helgetur ein eller anna plass i den store verda, og då har ynskje vorte Mexico City eller Shenzhen. Det skal skje i midten av mars.
    Eg har funne utreise via TPE, så ein kan eigentleg få med seg heile Asia og ein tur med Eva...
    Men attende til Mexico, nokon som har vore her og har råd eller anna? Også ser eg at LH flyg både med 747 og 350, så spørs om ein skal satse på first på utreise og flyge 350 heimatt??
     
  12. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Da undertegnede om ikke så lenge skal besøke dette landet lurer jeg på om noen har erfaringer med hensyn til å kjøpe lokalt simkort?
    Jeg klarer knapt 5 minutter uten internetttilgang før jeg får alvorlige abstinenser, men er såpass gjerrig at jeg ikke er spesielt gira på å betale 32 kr per megabyte.
     
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,342
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, nå nærmer november seg og med det åpning av store deler av verden, og jeg med to andre venner av meg har booket en måned i Playa Del Carmen. Vi skal nyte livet ganske godt, og i den sammenheng så åpner jeg en tråd hvor andre som har vært der, er der og skal dit kan stille spørsmål og andre kan dele erfaringer i forhold til Mexico. Grunnen til at jeg kaller dette Mexico tråden er det at jeg også ønsker at folk skal snakke om andre deler av Mexico, sånn som Oaxaca, Chiapas, og andre deler av landet i samme slengen. Så da åpner jeg herved denne tråden :cool:

     
    Last edited: 17. okt 2021
    NoLimit, Maggie, Jeanette and 2 others like this.
  14. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,103
    Likes mottatt:
    7,549
    Bonuspoeng:
    183
    På vestkysten i Nayarit finnes det en usedvanlig hyggelig liten by som heter San Pancho. Bra surfing, bra mat og hvis du er der samtidig med Festival Sayulita, kan du få en knallgod fest.

    Enkelt å komme seg dit med leiebil hvis du har landet i Puerta Vallarta, og det går plenty av lokale busser også. Lasteplanet på en pickup er også topp alternativ.

    upload_2021-10-17_17-29-9.jpeg
     
    paron, EndreD, RoadKing and 2 others like this.
  15. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,342
    Bonuspoeng:
    183
    Etter jeg har vært i Playa del Carmen, så skal jeg dra til en by jeg har pekt ut som ett godt alternativ til Chiang Mai i Thailand. Grunnen til at jeg vil undersøke Oaxaca er at byen ligger høyt oppe i en dal ca 1550 meter over havet og med det har ett ideelt klima med 28 grader om dagen og 10 grader på det kaldeste på natta, og det er masse ting å ta seg til der, sånn som å gå på matmarkedene der



    I motsetning til Thailand der det er ett styr med å opprettholde en oppholdstillatelse, med at du må gjøre visa-run og stresse med konsulater med de utgiftene det fører med seg så gir Mexico 6 måneders visum med ankomst, så da er det styret ryddet av veien, og prisnivået som Vagabond Buddha peker på er ganske bra, ja faktisk noe av det laveste prisnivået i hele regionen :cool:

     
    Last edited: 17. okt 2021
    Skarven, paron, EndreD and 1 other person like this.
  16. Calling

    Calling Senior Medlem

    Innlegg:
    993
    Likes mottatt:
    8,980
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg reiste rundt i Mexico med buss i 3 uker julen 2011: Mexico City, Veracruz, Oaxaca, Puebla. Opplevde ingen "problemer", men man må være litt hardhudet om man ser ut som en gringo. Reiser gjerne tilbake. I Oaxaca var det av alle ting en reddikfestival (siste bilde).
    IMG_0660.JPG IMG_0743.JPG IMG_0766.JPG IMG_0815.JPG IMG_0822.JPG
     
    EndreD, RoadKing, Upsaker and 2 others like this.
  17. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,199
    Likes mottatt:
    5,031
    Bonuspoeng:
    183
    Tulum frister ikke for øyeblikket...
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Når du sier sånt må du si hvorfor :)
     
    Jeanette liker dette
  19. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    443
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    To utenlandske kvinner ble skutt og drept i en skuddveksling mellom gjengmedlemmer på en restaurant i den meksikanske badebyen Tulum. Tre andre utlendinger er skadet. Det opplyser myndighetene i Mexico torsdag.

    Tulum, som ligger i den meksikanske delstaten, er kjent for sine gamle mayaruiner og turkise vann, og blir hvert år besøkt av tusenvis av turister. De siste åra har området imidlertid blitt kontrollert av kartellene.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/turister-skutt-og-drept-pa-restaurant/74426856
     
    RoadKing liker dette
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Trist utvikling. Da vi var der for noen år tilbake oppfattet vi det som at myndighetene i Mexico prioriterte sikkerhet der pga turistene. Så de mister grepet der også altså. :(
     

Del denne siden