Hei hei fellow bonus feber venner Jeg skal i løpet av året flytte til Tyskland hvor MUC kommer nok til å bli min nærmeste flyplass. I den forbindelse kommer jo Lufthansa til å bli det flyselskapet jeg kommer til å mest sannsynlig til å bruke fremover hvis jeg skal andre plasser i Europa enn Skandinavia. Jeg tenker fortsatt å beholde mitt sas mc premium og amex elite for statusopptjening med sas så jeg kan fortsatt få gull til LTG opptjeningen min. Blir nok også sas når jeg skal besøke familie her hjemme. Noen som har noe erfaring med Miles and More og hvilke kort man bør skaffe seg der for å maksimere opptjening hos dem? Vil det fortsatt lønne jeg å tjene opp noen EB ekstra poeng igjennom sas kortene for ting? Tenker da å bruke Curve kort for å få fair exchange på euro.
8 år igjen. Hovedtanken min med å beholde det var at jeg så ikke at Miles and More hadde noe lignende og jeg tenkte jeg kommer nok til å reise plus når jeg skal på turer tilbake til Norge
Skal bo der på ubestemt tid fremover. Blir å skaffe seg tyske bankforbindelser og blir bosatt der fast. Arbeidsgiver kommer også til å bli Tysk Er nok trygt å anta at det blir tre år hvertfall, men har ikke lagt noen planer om jeg skal tilbake til Norge så kan bli lenger.
Hvor mye flyr du da? 100k for Senator hos LH sitter langt inne om du ikke har mye aktivitet, 45k hos SAS der 32k kommer «gratis». Flyr du så mye at du klarer HON er det jo ingenting å tenke på
Sett på det og blir nok ikke nok flygninger til å klare HON antar jeg. Har regelmessigt nå flydd endel frem og tilbake til Sentraleuropa, men det blir det nok mindre av nå som jeg flytter ned dit. Så antar flygningene fremover kommer heller til å bli mere fornøyelse helgeturer, ferie og besøk her hjemme. Men kan bli litt businessturer også, men det kommer litt an på jobben. Må nesten se hva det blir til. Tanken min var heller på poengopptjeningen, om lufthansa sine miles er "bedre" og tjene opp for bonusturer kontra og dra sas kortene mine. Å høre om dere hadde noen oppveinger opp mot de to bonusprogrammene. Så fks når jeg har nådd det jeg trenger for gull med sas om det er da bedre å ta alt på lufthansa og bare se hvor det tar meg.
Det er så langt igjen til LTG, at du bør du bare droppe LTG. Prioriter heller Lufthansa, skal ikke så mye til for at de er bedre enn SAS slik jeg ser det.
Hmm skjønner, men er det da en like enkel måte som med sas mc premium og amex elite og oppnå hvertfall Senator i Lufthansa? Hvis det er enklere for meg å vedlikeholde gull status med sas også bare ta den statusen jeg får hos Lufthansa er jo det bedre hvis jeg ikke reiser nok til å få Senator (Mener å ha hørt det skal endel til enn eb gold). Som nevnt alt kommer jo ann på hvor mye jeg flyr fremover
Senator er _mye_ vanskeligere å oppnå enn EBG er. Du trenger 100k statuspoeng i et kalenderår. Lufthansa sin opptjening er også basert på revenue, så du er avhengig av å fly mye, helst ikke på billige flybilletter.
Det er 10 år siden at jeg har bodd i Tyskland og brukt Miles & More. Jeg hadde ikke så mange flygninger denne tiden som jeg har nå, men jeg husker at jeg ikke opplevde M&M som særlig attraktivt - i hvert fall når det kommer til bonusuttak. Bonusbilletter hadde ofte såpass høye "skatter og avgifter" at det var billigere å bare kjøpe billetten i en rimelig booking klasse. Oppgraderinger var kun mulig fra forholdsvis dyre booking klasser. Poengene har jeg da stort sett brukt for å kjøpe vin og lignende i Lufthansa sin "WorldShop". Men bruker man poengene for F/C flygninger på langtur, så kan det være at det likevel ikke er såpass avgjørende at man må ut med 400-500 Euro i skatter og avgifter (vet ikke hvor mye det faktisk er nå da jeg ikke lengre har et M&M konto for å sjekke det). Som flere skrev er det mye mer vanskelig å komme opp til SEN enn EBG. Samtidig er Frequent Traveller forholdsvis enkelt (30 segmenter eller 35 000 poeng) og gir i motsetning til EBS tilgang til Lufthansa sine egne Business lounges. Miles & More har sitt eget kredittkort som gir 1 poeng per 2 Euro omsetning (altså mye dårligere enn vi er vant til her i Norge). Du kan også samle poeng ved å bruke PayBack. Da får du omkring 0,5 til 1 poeng per Euro brukt ved forskjellige butikker som da kan byttes 1 mot 1 til M&M. Personlig talt synes jeg at Eurobonus er et mye bedre program pga. enklere opptjening og rimeligere skatter/avgifter på bonusbilletter samt lavere krav til status. Men det er vel ditt eget reisemønster som er avgjørende.
Tusen takk for utfyllende svar. Hvis jeg forstetter å ha sas kortene så føler jeg det er en smal sak å oppnå sas gold med de og derfor får jeg litt følelsen at det ikke er verdt det å quite sas EB helt fordi jeg tror ikke jeg klare å reise opp til senator status. Jeg har heller ikke klart å finne noen kredittkort som gir deg direkte status miles kontra til sas som gjør jo at det blir pluttselig veldig mye dyrere og opprettholde en status som gir StarAlliance Gold. Hvis også bonus opptjeningen "verdien" er værre virker det jo som det kansje bedre for meg å bare forsette og bruke sas mc igjennom curve også bare betale for uendelig fair fx der. Ser også at amex DE har poengoverføring til sas though vet ikke hvordan bra amex sine reward poeng converter der.
Om jeg forstår alt riktig, får du 1 membership reward poeng per Euro brukt. Med "Turbo" (som koster ekstra) får du 1,5 per Euro brukt. Disse bytter du til SAS med 5 MRP = 4 EBP. Du får altså enten 8 eller 12 SAS poeng per 10 Euro brukt. https://www.americanexpress.com/de-de/rewards/membership-rewards/Punkte-sammeln/Turbo
Takk for den, da for rent EBP opptjening kan de se ut som det er bedre å bare dra amex elite kortet og betale det ekstra påslaget amex NO har. Med mindre de noen av de andre bonusprogrammene virker interessante.
Det er heller ikke overraskende, at opptjeningsmulighetene i Tyskland er mye verre på kredittkort. Lufthansa sin har en effektiv rente på 8,56%. Det som må betales på norske kredittkort hadde sannsynligvis vært ulovlig ("sittenwidrig") i Tyskland. Det er jo rentene fra dem som ikke betaler i tide som sponser poengopptjening for oss .
Ja blir jo det hvertfall på amexen. Tenker nok det blir bruk av curve som gir "gratis veksling" på master cardet også bruke revolut til å veksle eur til nok. Artig nok kan jeg få revolut til å trekke ifra curve kortet mitt i nok på det eventuelle tyske kortet mitt så jeg slipper å betale for revolut sin veksling. Slik tror jeg det skal bli minimalt med avgifter
Sist jeg regnet på det var det mye vanskeligere å få status og dyrere å bruke bonuspoeng hos lufthansa. Med mindre du har et reisemønster som kan gi deg status ville jeg ha holdt meg til eurobonus. På enkelte felt ligger Tyskland langt etter Norge, kredittkort er en av dem. Det kan jo være det forandrer seg og at det kommer mange bra kredittkort der også
Dette er vel tildels også en personverngreie som tyskere er veldig opptatt av. Se feks hvor dårlig dekning google street view har i Tyskland sammenliknet med resten av Europa. De ønsker ikke å bli overvåket og aksepterer langt mindre enn de fleste andre. Og jeg støtter hva som resten her sier, man bør absolutt ha et ok reidemønster, fortrinnsvis I C, om man skal bytte fra SAS til Lufthansa for opptjening. Bare for moroskyld, 45 billige SAS billetter gir EBG, du trenger 800 tilsvarende billetter med SAS for å bli en del av Senator-gjengen..
Tlislutter meg det meste som er sagt her. MM har med årene blitt latterlig vanskelig å ta ut bonusbilletter med, enten grunnet lav tilgjengelighet, eller fordi LH er verdensmester i avgifter for bonusbookinger. LH SEN er betydelig vanskeligere å oppnå (men de gjør det lettere å opprettholde hvis du absolutt ønsker og har Senator). MM har sluttet sitt lifetime programm etter bare noen få år. Jeg hadde def. valgt EBG over Frequent Traveller, selv om jeg hadde bodd i MUC/FRA. EBG gir innsjekk ved first class counter (NB ikke terminal ) og tilgang til SEN lounge. comp upgrades kan du glemme med EB, men vet ikke hvordan det ligger an for tiden med MM SEN på LH/Swiss metall. Tror de fleste går ut til HON. MM Mastercard hadde iaf før nokså omfattende forsikringer, som slår de fleste premium kortene inkl. AMEX platinum, når det gjelder travel og leiebil. Om det er fremdeles aktuelt vet jeg ikke. NB at MM avslutter kortet så fort du registrerer bosted utenfor tyskland igjen, ble selv tatt på teppa av dette.