Min første flytur og memorabilia fra den dagen i 1980.

Tråd i 'Reisebrev' startet av Aussie74, 04. mars 2017.

1. Aussie74

Aussie74 United Airlines Million Miler

Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk så lyst å dele noe fra min første flytur og håper alle dere andre klarer å finne fram noe morsomt fra den store dagen da du ble "bitten by the bug" ✈️
    Heldigvis klarte foreldrene mine å ta vare på noen små ting, men skulle ønske det var bilder også av flyene som jeg tok. Jeg har nå enda minnene i hodet om noen episoder og spesielt da jeg hylskrek og fikk et anfall fordi jeg ikke fikk vindusete og måtte sitte i midten. :rolleyes: Selv om alt dette skjedde i 1980 så vil jeg fortsatt ha vindusete i dag :)

Så her er noen småting fra min store lifechanger som en 6 åring fra min første flytur fra Melbourne til Stavanger.

Husker godt at det var en 747 med bare 3 vinduer på øvre etasje :D

IMG_0947.JPG

IMG_0949.JPG

IMG_0950.JPG

IMG_0952.JPG

IMG_0944.JPG

IMG_0943.JPG

IMG_0946.JPG

Takk for titten og ser fram til alle deres historier og bilder :)

KRS, LineE, Upsaker and 36 others like this.
  2. bor_i_en_koffert

bor_i_en_koffert Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Wow!

Selv pendlet jeg BOO-FBU i alle ferier fra ca 1978(2år) til 1983, og jeg husker at besøk i cockpiten var vanen snarere enn unntaket.

I 1980 ble jeg belemret med en lillebror, og husker at selv på den relativt korte turen Boo-fbu (ofte med mellomlanding i Trd) var bulkhead seats og basinette for minstemann standard.

Første "ordentlige" flyreise gikk i 1987 fbu-ARN-LHR-sin-mnl-bkk-CPH-fbu.

Det var stort. Vi ble ombooket til Singapore den ene veien, fordi vår reise sammenfalt med speidernes verdensspeiderleir i Australia, og overbookingsspådommene til flyselskapene selvfølgelig slo feil.

600 dollar(!) i lommepenger og hotellovernatting i Singapore var stort for en 11-åring.

/koffert

3. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk bra @Aussie74! Og så heldig du er som har alle de minnene. Jeg har dessverre lite håndfast fra mine første flyreiser og synes det er spesielt synd i dag når man er en del av denne gjengen her inne. Så jeg har i alle fall tatt ansvar for dattera mi som nå er ett år og har laget en reisedagbok for henne der vi limer inn bilder, billetter etc. og skriver litt om hver reise hun er på. Så skal hun få den når hun blir tenåring tenker jeg. Det er i alle fall noe jeg hadde satt stor pris på å få overlevert.

Sobril, Scandipendler, Origo and 8 others like this.
  4. braathens safe

braathens safe NN

Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Det var en imponerende collection. Dessverre har jeg ingen fysiske minner, men husker til og med skyene over London fra første jetflytur. Cumulonimbus. 1974, ferdig med gymnas og skulle til Royal College of Surgeons in Ireland. RCSI.

AES - FBU med Braathens Fokker F 28.
    FBU - LHR med British Airways Hawker Siddeley Trident Three.
    LHR - DUB med British Aerospace 1-11.

Tremotors fly fra FBU til LHR var jo ekstra stas. Ellers seinere har det blitt 3 motors med SAS DC 10 CPH-LAX.
    Alitalia FCO - LAX. MD 11.
    TWA JFK - FLL med Boeing 727.

LineE, Travellingalf and Aussie74 like this.
  5. Aussie74

Aussie74 United Airlines Million Miler

Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Du verden så fantastisk! Kan tro hun blir glad når hun får det :)

Travellingalf liker dette
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,871
    Bonuspoeng:
    293
    Hm...
    Etter hva jeg har forstått hadde jeg min innenriks debut på TRD-OSL-BGO i 1970, aner ikke flymaskin. Intercontinentalt var med en 727 (eller DC10?) på Gardermoen - Ceylon nå kjent som Sri Lanka i 1972.
    Ingen memorabilia bortsett fra fotoalbum.

Aussie74 liker dette
  7. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke i nærheten like omfattende dokumentasjon som trådstarter, men har en liten artig sak som jeg fant her for ikke lenge siden når jeg ryddet litt.

Denne lille herligheten er fra 1995 og bevitner inngangsporten til avanserte reiseruter og generell reiselyst. Jorden rundt på 4 mnd.. FBU-CPH-HKG-PER // SYD-AKL-NAN-LAX // EWR-FBU
    Om noen har tilgang til historiske data kunne det vært kult å kjenne til individene.. :)

Reisen ble utført mens jeg var mindreårig, så jeg håper å kunne gjøre noe slikt med mine egne unger før de blir for gamle og ikke orker å dra på ferie med far. Heldigvis får de en tur her og der frem til da :)

upload_2017-3-9_17-54-51.png

8. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Madeira 1988. Ruta gikk KRS-SVG-OPO (eller var det LIS?)-FNC. Teknisk i Stavanger for å plukke opp folk, mellomlanding i fastlands-Portugal for mer fuel. Mamma og pappa sa jeg aldri har vært så våken, nysgjerrig, glad og bablete verken før eller etter som på den turen. Tidlig krøkes eller noe sånt :)

Upsaker, Aussie74 and Travellingalf like this.

Del denne siden