Min opplevelse av SAS Business t/r LAX

Tråd i 'Reisebrev' startet av Scrooge, 08. okt 2017.

  1. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg "måtte" svi av en Premium CT med SAS før året var over, og siden jeg var så dum å dra til Tokyo i februar, syntes jeg LA ga mest value denne gangen. Utallige forsøk og to avbestillinger måtte til før jeg fikk booket turen i business begge veier fra 19-28 september for meg, kona og kidden på 1 år.
    Business/Plus innsjekken åpnet visst ikke før kl. 05, og det var heller ingen hjelp i at vi hadde 1-åringen med oss, så vi måtte stå i vanlig kø med sydenturister i 25 minutter. Det var skuffende!
    En halvtime senere prøvde jeg å komme meg inn i gullstua, men der var ikke business billetten gull nok for en sølvhai som meg.Vi hadde ikke så god tid uansett, så den ordinære SAS-loungen var ok.

    SK 848 OSL-ARN kl 06:05 (Boeing 737-800)-SAS Plus:
    Verdien av SAS Plus på denne korte flighten var vel ikke all verden, men vi fikk en grei frokost og særdeles god plass i hvert fall: DSC_4966.JPG

    SK 939 ARN-LAX kl. 09:55 (Airbus A330-300)-SAS Business:
    Bortsett fra en kar på 1A, hadde vi 1D,F og H for oss selv.
    Selvfølgelig stas med første rad, og fint når det kommer til servering.
    Det var også et lite skap på veggen foran der det var praktisk å plassere sekken:
    Skap.jpg
    Den store ulempen var at det ifølge cabinpersonalet ikke var noe toalett foran, så vi måtte gå 8 rader bakover. Ifølge seating map på seatguru skal det derimot være toalett foran, men på "andre siden" ved 1A.
    Det var fantastiske seter som enkelt kan gjøres om til en komfortabel seng sett i flysammenheng.
    Kidden sov veldig godt i "sengetøyet" fra Hästens, men selv var jeg opptatt av å ikke sove bort flytiden. Champis (Charles Heidsieck), varme nøtter og amenity kit var en fin start på turen:
    DSC_4978.JPG

    Champisen falt såppas i smak at jeg valgte det også til drink før maten.

    Jeg var spent på menyen:
    Meny1.jpg

    Jeg hadde egentlig tenkt å prøve rekesmørbrødet til forrett, men flyverten anbefalte cured beef så varmt at jeg lot meg lure:
    Forrett 1.png

    Jeg syntes den var ok, men kona likte den ikke, og fikk salat som ny forrett.
    Her var det om ikke annet med en svært så fancy olivenolje.

    Så var det tid for hovedretten:
    Hovedrett 1.jpg

    Til hovedrett gikk vi begge for biffen, som minnet om en helt ordinær oksestek:

    DSC_5034.JPG

    Rødvinen vi fikk syntes vi var langt bedre.
    Vi hadde forventet mer av hovedretten, og jeg ble heller ikke i nærheten av mett.
    Jeg spurte derfor om de hadde mer igjen av fisken, men jeg fikk kun kylling.
    Den var helt grei. Barnematen vi hadde forhåndsbestilt til kidden var kun hippo og Nestle på glass.
    Til dessert gikk vi for blueberry crumble cake som var veldig god!
    Det samme var dessertvinen vi fikk anbefalt.
    Vi fikk en god cappuccino som den ene flyvertinnen laget til oss, mens flyverten senere ga oss noe som minnet mer om espresso.
    Noen timer senere fikk vi tak i den velkjente polarrull med reinstyrkjøtt, som falt i smak hos begge.

    Servicen var jevnt over bra, med et unntak.
    Min kone fikk ikke bestikk til maten, og etterspurte naturligvis det.
    Det gikk så lang tid at vi trodde flyverten hadde glemt oss, og vi så han gjøre andre ting.
    Etter å ha ringt flere ganger på hjelp, kom han til slutt med en løs gaffel.
    Min kone etterspurte "full pakke" som også inneholder kniv og skje pakket inn i en serviett.
    Flyverten kom ikke tilbake, og vi måtte igjen be om hjelp før en flyvertinne kom med det.
    Slikt bør ikke forekomme på business class!

    Etter dette skjedde det ikke så mye spennende, før vi noen timer før landing fikk en var variert og absolutt godkjent frokost: DSC_5064.JPG

    Stort pluss for en 20 grams Valrhona sjokolade, som man også kunne finne i mindre varianter i snackbaren.
    Artig konsept med denne snackbaren, der man kan være heldig å finne polarruller.
    De "kalde" drikkene i snackbaren hadde derimot ikke en temperatur jeg vil kalle "kaldt".
    Her kunne de hatt en form for minikjøleskap løsning.

    Etter frokost fikk vi beskjed om at vi hadde en meget syk passasjer ombord, og at vi måtte en tur nedom San Francisco. Den syke passasjeren kom til bevissthet igjen og ble fraktet ut, før vi etter en times flight landet på LAX.

    Etter 8 fine men flyfrie dager i Los Angeles, var det tid for nok et høydepunkt:
    Star Alliance lougen på LAX! Planen min var å være der 3-4 timer før, men
    med litt forsinkelser og håpløs lang kø i sikkerhetskontrollen selv for oss med
    business billetter og liten kidd, fikk vi kun stusselige 1 time og 15 minutter der.
    Her var det rent og fint med god plass, og vi fikk nærmest et chambre séparée.
    Det var og et godt og innbydende utvalg på mat- og dessertfronten:
    DSC_5387.JPG
    DSC_5399.JPG
    DSC_5389.JPG
    Spesielt falt "Winter spice rice crispy" i smak (til venstre på bildet), som vel minnet litt om en god kjeksvariant av vaffelrøre. De hadde imponerende 9 ulike typer premium flaskeøl etter hva jeg kunne se, men det var ikke satt frem noen champis.
    Minstemann måtte plutselig prøve dusjfasilitetene (for å si det pent) et kvarter før boardingen startet. Vi rakk det med nød og neppe, samt å ta disse bildene av dusjgangen og uteområdet:
    DSC_5408.JPG DSC_5410.JPG DSC_5411.JPG

    Vi ble ropt opp på callingen som de siste passasjerene sekunder før vi boardet!

    SK 940 LAX-ARN kl. 14:15-(Airbus A330-300)-SAS Business:
    Vi hadde sete 3 og 4 F denne gangen.
    DSC_5417.JPG
    DSC_5413.JPG
    Champisen smakte ikke like godt som sist, men ellers var det deilig å være tilbake.
    Herlig utsikt før take off!
    DSC_5428.JPG

    Jeg gikk for GT til drink før maten. Norske Harahorn Gin var langt fra på Hendrix nivå, men den gikk ned.

    Menyen så blurry ut denne gangen:
    Meny2.jpg

    Jeg tok i likhet med de fleste andre der (har jeg inntrykk av) hummerhalen.
    Jeg ba om den hvitvinen som passet til denne maten, og da fikk jeg like godt begge to!
    Både forrett og drikken falt absolutt i smak:
    DSC_5470.JPG

    Til hovedrett gikk jeg for sverdfisken (med sitron og dillsmør):
    DSC_5480.JPG

    Det var den beste flymaten på turen!
    Da jeg nøt dette og så på King`s Skull, tenkte jeg bare: "Nå koser jeg meg skikkelig", selv om jeg skulle hjem fra ferie!

    Min kone gikk for raviolien, som også var veldig god.
    Jeg hadde plass til mer mat, så jeg spurte om de hadde mer igjen.
    Jeg var nysgjerrig på om "Beef filét" kunne være bedre enn biffen sist, men de hadde også nå bare igjen kyllingen. En relativt kjedelig kylling senere, gikk jeg for en tilsvarende kjedelig "Bakewell tart". Her burde jeg heller gått for Manhattan Beach ice cream som min kone.
    Ettersom vi måtte bytte på med å spise og passe kidden, tok det så lang tid at vi måtte ta dessertene lenge etter de andre, og vi så ikke noe til ostene på noen av flightene.
    Turen gikk forresten alt for fort, og etter å ha prøvd sengen en times tid var det klart for en helt grei frokost før vi landet på Arlanda, der det ble venting på loungen.

    SK 489 ARN-OSL kl 12:30 (Boeing 737-800)-SAS Plus:
    Etter en time på første rad var vi tilbake på OSL.

    Konklusjon:
    Totalt sett var setene i business fantastiske og servicen var bra. De var også relativt rause med drikkevarene. Maten var også stort sett god, men jeg hadde nok enda litt større forventninger.
    Jeg fikk ikke tid til å teste ut underholdningen så mye som jeg skulle ønske, men det jeg rakk var bra.
    Konklusjonen ble uansett at det fristet til gjentakelse, og at jeg må få meg mobil med bedre kamera!
    Hadde vært greit å finne det i amenity kitten i LH eller Asiana First på neste CT tur :)
     
  2. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Fin rapport!
    Toalettet foran på A330/340 er reservert crew, så du har rett i at det er der, men du får ikke bruke det.
     
    Scrooge and Bjoern In America like this.
  3. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Fin rapport! SAS har fortsatt sine små feilskjær som irriterer litt og ødelegger totalopplevelsen... som det med bestikket bl.a.
     
    Scrooge liker dette
  4. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Dette med eget crew toalett, det er en SAS-ting, er det ikke? Jeg kan ikke huske jeg har opplevd dette på noe annet flyselskap..
    Eller er det andre selskap som har eget crewtoalett?
     
  5. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,896
    Likes mottatt:
    12,819
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for fin rapport. Ser for meg situasjonen når minsten må rengjøres få minutter før boarding! Bildene er bra, du trenger ikke ny mobil :).
    Opplever ofte det samme som dere, hovedretten skuffer. Det er ikke bare SAS, gjelder faktisk de fleste vi har hatt fornøyelsen å fly med i *A. Om et par uker har vi SQ og NZ flighter, får se om det blir bedre.
     
    Scrooge liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra :). Utrolig det der med bestikket til frua.
    Ja det der med toalettet foran forbeholdt crew har jeg ikke vært borti hos andre enn SAS.
     
    Scrooge liker dette
  7. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,896
    Likes mottatt:
    12,819
    Bonuspoeng:
    183
    Fløy med EVA, og der ble jeg høflig fulgt til fremre toalett som ble sjekket før jeg fikk lov å gå inn helt alene.
    Er nok en del av de beinharde forhandlingene hos SAS at "får vi ikke bedre betalt så skal vi i hvertfall ha vår egen do". :)
     
  8. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for at du deler en fin rapport fra en grei tur med SAS. Synd med noen skjemmende feil som absolutt ikke skal forekomme i business, men alt i alt en fin tur virker det som :)
     
  9. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Bare hyggelig å dele opplevelsen med likesinnede! Det ga mersmak for kona også, som nå skjønner hvorfor jeg gidder å styre med disse bonuspoengene :)
     
    RoadKing and Eddie47 like this.
  10. Gnilre

    Gnilre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    1,543
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for fin rapport og gode tips. Jeg var forberedt på at ting skulle ta lang tid etter rapporten din, men jeg fikk levert bilen hos Avis ca 3 timer før flyavgang til Stockholm, rett på buss til terminalen og i innsjekkingen var det ingen kø. Litt kø i sikkerhetskontrollen, men med fasttrack gikk det vel litt fortere enn uten antar jeg. 10 minutter der kanskje. Så surret vi litt rundt i terminalen for å bruke de siste dollarene og har 1,5 timer til rådighet i loungen. Nå har ikke jeg særlig greie på lounger, men Star Alliance loungen på LAX er i hvert fall mye bedre på mat enn de på Gardermoen og Kastrup. Redd jeg har spist for mye nå, flyet går om en drøy time og jeg er mett :)
     
    Eddie47, Scrooge and Upsaker like this.

Del denne siden