Min reise i Finnair Business ble til Qatar Qsuites

Tråd i 'Reisebrev' startet av flying_all, 27. sept 2018.

1. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    God kveld fra 10K ombord på QR818 DOH HKG 777-300ER QSUITES.

Skrur man døgnet tilbake 24 timer så startet jeg på Ålesund vigra. SAS til Oslo Gardermoen.

Planen var booket klar videre:
    OSL HEL FINNAIR BUSINESS A320
    HEL HKG FINNAIR BUSINESS A350-900
    HKG BKK CATHAY BUSINESS 777-300ER
    BKK HEL FINNAIR BUSINESS A350-900
    HEL OSL FINNAIR BUSINESS A320

Booket: 1 mnd før avreise
    Opptjening: 39000 Finnair poeng
    Pris: 20500 NOK

Jobb, milagerun og jakten på Finnair platinum.

Neida, etter 3 timer i gullstua tikker e-posten inn. HEL HKG KANSELLERT. Pokker. Og det var bare 50 minutter til boarding på OSL HEL. Tenker lynkjapt, og løper ut til Finnair service.

De fleste ble booka om til FINNAIR flyet 23:00 som gikk 6 timer senere fra HEL HKG og jeg hadde fått eco sete der... Uaktuelt. Finnair service fant et bedre alternativ, OSL FRA HKG med LH C. Men jeg takka nei... Han tok noen tlf og jeg smilte litt. Vips var jeg booket om på Qatar C 787 og 777 Qsuites.

Fortsettelse.

Last edited: 27. sept 2018
    Are, Flyvende_mare, Adrian E and 39 others like this.
  2. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    God tur:) Nå var du veldig heldig! Qatar i C og spesielt QSuites er en helt fantastisk opplevelse både når det gjelder setet og servicen. Finnair og Lufthansa i C kan ikke måle seg med Qatar på noen som helst måte etter min mening:D Hadde du valgt LH hadde du vel heller ikke fått noen TP for dette legget. Husk at Qatar også har dine on demand i C og en stor lounge i Doha.

Eddie47, flying_all and Gullars like this.
  3. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Men om du hadde godt for C med lufthansa og co hadde du da fått grunn poeng?

4. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    QATAR AIRWAYS 787 / QR 176 / OSLO DOHA

Første gang med Qatar business, men ikke førstegangs Qatar reisende. Siklet lenge på å få prøvd et skikkelig top produkt av en business class og det skuffet ikke:

Nydelig cabin. 1-2-1 konf, gode seter og fint å se på. Stilrent.

1A og snacks servert. Crew hilset og var veldig behjelpelig med baggasje og informasjon.

Menyene: kul stil. Classy.

De ordnet raskt med å dekke på bordet. Fint «stearinlys» som jeg synes at hever hele inntrykket og stemningen rundt måltidene. Samme stil som turkish kjører. Ekstrapoeng.

Forret: røkt laks, majo, løk.
    10/10!! GOD!!

Forret 2: Roasted red pepper and tomato soup.
    10/10.

Hovedrett: Arabic spiced chicken kabsa with rice.
    6/10.

Eeeeh, det er ikke mugg i suppa. Det er refleksjon fra «bynavnet» på de ulike byene på kartet.

Dessert: Gourmet ice cream selection.
    7/10.

Denne likte jeg: champagne, snacks og frukt «lounge» / henge området. Koselig og alltid fersk champis.

Stille og rolig i cabinen. Måtte se meg rundt flere ganger for å se om jeg ikke var alene. Antar det var 95% nordmenn i biz.

Vi var kommet godt på vei før alle måltidene var servert og spist opp. Faktisk helt til Istanbul før jeg børstet tennene og tok en power nap.

Hadde turbulens 30 mon under servering så crew satt seg. Synes det drar ned bitte litt at de var trege med maten altså. Men ingenting jeg sutrer over, overhode ikke!!!

Lander før tid på Doha. Nydelig flyplass.

Takk for meg 787. Nå skal jeg ha 3 timer her før jeg skal teste storesøster 777-300.

Må si jeg har sansen for stilen her. Er det ikke vakkert? Åpen og fin cabin uten bagasjehyller over setene i midten. Bassinet foran sete 1A.

Fortsettelse :D

Last edited: 27. sept 2018
    Are, FFlyer, NilsernNilsen and 28 others like this.
  5. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Ankom hong kong for snart 12 timer siden men jeg smiler ennå. Qatar QSUITES var rått og jeg har snart 900 flights i 65 forskjellige flyselskap i 60 forskjellige flytyper!! :)

LH C og Malaysia C er mine bunn C produkt. Qatar C var en helt annen liga.

Kommer bilder snart!!

6. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Flott:D Som jeg sa så er det ingen selskaper som kommer i nærheten av Qatar i C. Har ikke flydd LH C selv, kun F, men har lest trip reports og snakket med flere som har flydd med dem og det virker ikke like bra som du sier ja.

Jeg reiser en del til SIN og da er det kun Qatar som gjelder. Da flyr jeg selvsagt via LHR før DOH slik at jeg kan oppleve den flotte loungen til Qatar på LHR. Det som også er bra at de slipper kun inn de som flyr C og en gjest. Hjelper ikke med status hvis du flyr i Y. Dette holder antallet nede og blir ikke så fullt som på andre lounger der man kan ha med inntill 5 gjester hver.:)

flying_all liker dette
  7. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant!! Jeg får se litt nærmere på å fly via London med Qatar fremover tror jeg. A380 der ser jeg, og det er så vidt lengre flytid til DOH enn fra OSL.

Regner med du er Qatar medlem da? Hvor mange qmiles opptjener man i LHR DOH SIN feks på billigste biz vs dyreste biz billetten? :D

Jeg er godt i gang med Finnair opptjening.. ellers hadde jeg gått for Qatar sitt Program :rolleyes:

8. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, jeg er BA Gull medlem (OneWorld Emerald) Men jeg får jo Tier Points på BA også når jeg flyr med Qatar. Qatar devaluerte jo programmet sitt for noen måneder siden og etter det jeg har lest er det mange som nå har byttet til et annet program som f. eks BA.

Det koster rundt 1500,- ekstra å fly via LHR men det er vært hver eneste krone. Du kan ikke sammenligne AY i C mot QR i C, de er i en helt annen liga etter min mening. Og jeg har flydd med AY i C i A350 så jeg har erfaring med begge.

flying_all liker dette
  9. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    QATAR AIRWAYS / QR 818 / DOHA - HONG KONG

Ankomst Doha intl flyplass.

Tok meg en tur i Al Mourjan business lounge. Stor, åpen og lys lounge. Mye ledige sitteplasser og jeg opplevde loungen som rolig.

Måtte innom restauranten på enden av loungen for å smake på «Norwegians Salomon sandwich». Denne var knall. Anbefales!

Boarding 2:10, opprop om prioritert for business.

Ombord møter man en rolig atmosfære og hyggelige smil. Blir henvist til mitt sete 10K og tilbydd å få lagt opp koffertene og champagnen blir servert. Brut.

En ny amenity i samlingen.

Stor og god plass i setet. Stort sidebord fremme til høgre med plass til både puten, dyne, amnety kit, mobil, champagne og mer.

Business cabinen er inndelt i 2. Fremre og bakre. øko passasjerer går forbi den bakre delen ved boarding. Men ingen trafikk i luften fra økonomi passasjerene.

Totalt er det 42 business seter. Fordelt på to cabinene med 24 fremme og 18 bak. Jeg fikk sete 10K som er i bakre cabin og her var vi bare 5 personer. Nesten alle hadde vindusseter og den 4 seters Q suiten som kan åpnes opp til en mega suite var ledig.

Har flydd 15 ulike selskaper i business class men denne imponerer meg mest. Følelsen og touch av first class er vanskelig å komme nærmere enn i denne business classen med Q suites cabinen. Nytt, fresht og min personlige crew håndhilser.

Angående mitt sete, 10K. Jeg spurte bare om vindusplass når jeg sjekka inn på OSL. Men leste noen artikler rett før jeg boardet om at dette er et preferd sete av flere grunner.

• Lite «fot-trafikk» under flyvning (siden toaletter og cabin crew er fremover),
    • Bra utsikt over motorene,
    • Du sitter bakovervendt (stilig),
    • Vindusplass uten noen andre ved siden av deg,
    • Mr X snakket også varmt om mitt sete og sa de samme tingene som jeg leste. Bingo.

Fornøyd med dette setter vi avgårde mot Hong Kong.

Ikke den mest imponerende kitten.

Mr X kommer forbi før take off og forklarer at i kveld er det A la carte og da velger man 1 eller flere måltider fra hele menyen som man får servert før man legger seg. Jeg bestilte kylling satay, 7up og en ny runde med brut.

«See you after take off» sier han og smiler. Og etter vi var i luften ble alt servert ganske raskt.

En tur opp for å strekke på bena. Kikka litt rundt på suitene som sto tomme og gikk en tur frem til den fremre cabinen som var smekkfull.

Denne er genial. Kan åpnes opp på midten så man får en 2-2 seters som ser på hverandre. Perfekt for familier på 4 som reiser sammen. Google det så ser man tydeligere hva jeg mener.

10K. Den beste plassen for oss flyinteresserte.

Ble lyst ute før jeg fikk lagt med ned og sove gitt. Tok visst igjen solen. Over Pakistan et sted.

Frokost (15:00) arabisk et eller annet jeg ikke husker navnet på. Ble en volsomt løs mage og litt promping under landing.

God morgen Hong Kong!!

Et siste syn av den herlige business classen til Qatar Airways 777-300ER QSUITES.

Det finnes 4 versjoner med ulike sete konfigurasjoner. Så vær obs på at man ikke er garantert QSUITES på en Qatar 777.

Takk for meg Qatar. Definitivt ikke siste gang jeg flyr med dere!!

Last edited: 01. okt 2018
    Are, LN-FHU, Travellingalf and 30 others like this.
  10. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Da er alle bildene lagt opp! HKG BKK med Cathay Padific 777 business kommer snart her :)

Avixlo, LN-FHU and OttoL like this.

Del denne siden