Mindre medlemmer med status?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av blystan, 11. mai 2015.

  1. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Satt bare å tenkte her mens jeg kjeda meg, og kom til å tenke på forskjellen mellom gammel og ny poeng opptjening.
    Det ble jo litt lettere å oppnå EBG og EBD med et krav på 10% mindre legs, så her er det sikkert noen medlemmer som kommer til å oppnå disse statusene. I hvertfall EBG.
    Poeng delen ble jo også senket med 10% på EBG og EBD. Men poeng opptjeninga på shorhaul ble jo redusert betraktelig mer. Full Flex fikk jo beholde sin opptjening på Innlands, Norden og EU sone 1.
    Mens alle ikke flex billetter mista 50% av oppsparinga.
    Og EU sone 2 og ikke minst 3 er jo oppsparinga redusert betraktelig mer. Hele 50-75% på sone 3.
    Mens på interkontineltal er ikke forandringene så store prosent messig.

    Er det bare noe jeg ser for meg, eller vil det bli en del kunder som vil tape status på dette og at det vil bli en del mindre trykk i Fast Track og Lounger fremover, og spesielt i dem periodene som EBS har tilgang på dette etterhvert som folk faller i status.
    Siden f.eks 6 turer til EU sone 3 og en innlands tur i pluss ville gitt EBG. Mens nå vil tillsvarende i Full Flex gi et knapt sølv, og fremdeles mangle 19k for gull.

    Og for pluss ikke full flex vil alle disse turene nå endre opp med at du mangler 500 poeng til sølv.

    Har sett mye klaging her inne på at folk ikke lenger vil bruke SAS lenger pga tapet av mye poeng. Noe som også vil føre til at det er enda mindre trykk i Lounger, og også i Fast track for dem som velger selskaper som ikke har avtale om dette.

    Og også mindre trykk på pluss og biz siden det er trolig dem som reiser mye og som gjerne ikke fyr eco som dette er viktigst for. Og det kan fort føre til at SAS må justere ned prisen på disse tjenestene for å fylle dem (Og at tilbudet kan bli dårligere selvfølgelig)
    Men alt dette for meg er positive ting igjen. Mindre trykk på tjenestene som vi som velger å bli hos SAS får vil jeg si at veier opp en del :)

    Men må si jeg er spent på hvordan det nye systemet med poeng priser blir når det kommer. Om dette vil kompansere litt for tapet av poeng vis man holder seg til å ta award på billige avganger, eller om dette bare vil fucke opp alt. Men enn så lenge så blir jeg gladelig hos SAS
     
  2. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vet ikke jeg.....har EB-medlemmer begynt å slanke seg....? :D:D:D
     
    Dash, chrisbu and Cecilie like this.
  3. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Tviler egentlig på at det blir så veldig mang færre som blir Gull fremover, det er veldig mange i Norge som reiser mye innenlands på møter både her og der. Og 45 flighter er kjapt unnagjort hvis du er litt på farten.

    Men jeg ser poenget ditt, og de som hadde et par turer til europa og kvalifiserte seg til Gull på den måten, har nå fått en lengre vei.

    I bunn og grunn tror jeg det blir færre som kvalifiserer til status ved å reise på ferie et par ganger i året, men jeg tror at medlemsmassen av forettningsfolk vil holde seg ganske stabil.
     
  4. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Etter mange år som kasteløs og med liten reiseaktivitet med unntak av den årlige turen til varmere strøk med charter ser jeg nå at sølv er garantert og gull innen rekkevidde siden ferien i år går med rutefly til en charterdestinasjon. Regnet på det og blir marginalt dyrere fly og hotell ved å bestille turen selv (i Plus) med SAS/A3 og hotellet via deres egen hjemmeside, og da få merverdi av EB-poeng/lounge/fasttrack og flere tjenester på hotellet inkludert i forhold til å bestille samme hotell gjennom Ving.

    Sølvet er jo blitt vanvittig enkelt å oppnå på segment, 10 segmenter gjør jeg unna på en måned med ferie. Ny periode for meg starter 1. august, så med ALF-BGO-ALF via OSL (4) i august og ALF-OSL-CPH-ATH-(RHO)-ATH-CPH-OSL-ALF (8 legs/6 tellende, ATH-RHO-ATH med A3) i september er sølvet i boks for min del. Så kommer i tillegg en tur til IAD i desember som gir 6 legs fra ALF/8500 poeng. Er da oppe i 16 legs/ca 17000 poeng, er fortsatt et stykke unna gull og jeg har ingen reiser gjennom jobb, så får se hvordan sprell man finner på vinteren/våren 2016.

    Det jeg vil fram til er at mange fritidsreisende vil klare sølv, og dermed vil det i sølvperiodene bli trangt i lounge og fasttrack.
     
  5. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Hva med å kaste seg på OT ruletten til biz her? Alt ettersom bookingklasse vis man får det igjennom så kan du få opp til 10 000 poeng hver vei :)
     
  6. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Det har jo blitt lettere på segmenter som jeg nevnte. Så medlems massen vil nok faktisk øke bittelitt på dem som får det på segmenter etter hva jeg tror.

    Men ja, er på for dem som tidligere har oppnådd det på poeng og oppnådd det med liten margin, eller som har tatt en MR i vanlig pluss til Spania for kanskje 2000 t/r på kampanje for dem siste 8000 poengene vil nå måtte kaste seg på 3 sånne turer for å 9000. Eller ta full flex og klare det på 2 turer, men til hvilken pris?
    Er nok på disse vi vil se det store frafallet.
    10% mindre poeng krevd, mens store deler av nettet gir 50-75% mindre opptjening. Kan ikke se for meg at dem som klarte det på poeng før med liten margin/ mr vil klare dette nå uten store ekstra kostnader.
     
  7. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Har faktisk lagt inn spørsmål om råd på akkurat det i "Oppgradering med OT"-tråden der jeg forklarer litt nærmere, men kort fortalt er denne turen en spontanbestilling som ikke er budsjettert for i årets ferieplaner, oppussing av leilighet som er i gang, andre ferier og en litt større baksmell enn beregnet gjør at lekebudsjettet blir strukket med å legge inn OT til 12K t/r. Har regnet på det, og det hadde blitt ekstremt billig tur i biz med god uttelling mot gull. :)
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil tro det er noen flere som kvalifiserer på legs og færre som kvalifiserer på poeng.
    Det skulle vel i utgangspunktet (ifg. SAS) gi samme sluttsum med EBG/D..

    Om et år ser vi nok svaret.. :)
     
  9. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Vi får bare vente og se :)
    Men selv så er jeg meget skeptisk på om det forblir like mange :p
     
  10. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    En annen ting man må huske på er at det var en betydelig del som kvalifiserte på 35 reiser det året det ble innført bonusreiser innelands igjen. Vil tro at det er en del som har ramlet av lasset etter dette. 35 eller 45 i antallet er en forskjell.

    Jeg tror uansett vi vil se en lavere andel med gullkort. Også basert på at det er mindre aktivitet i oljebransjen noe som har en stor andel av pendlerne innad i Norge. Og ett enda større fokus på lave reisekostnader. Og når da Norwegian i de aller fleste tilfeller betydelig billigere enn SAS vil også dette ha en påvirkning. Og med den allerede nevnte devalueringen som er blitt gjort av Eurobonus så tror jeg i alt i alt vil se en nedgang i antall gullkortinnehavere.
     

Del denne siden