Jeg hadde ikke tenkt å lage noe reisebrev fra en kort tur til Zürich, men når Senatoren først skal hem.... De første 4 legs er dokumentert her. Denne turen er OSL-ZRH t/r, med én overnatting. Turen startet som så mange ganger i Gullstua på OSL. Jeg hadde vært mega effektiv på formiddagen med litt jobb, løpetur og vask av sengetøy før turen startet, så jeg fikk bare tid til en matbit og 2 øl. Det mest "interessante" fra loungen var at et pensjonert kvinnfolk snakket med et familiemedlem på telefon om julegaver - på speaker. Det var så komisk at en fyr filmet deler av det
Embraer i eco er ikke akkurat drømmen. Jeg hadde lenge ledig sidesete, men det datt selvfølgelig ned en fyr til slutt - skulle flydd business Han var hyggelig nok og hadde til og med medbrakt sushi I tillegg hadde han en kompis i C som han fikk både ost og snacks fra som var forbeholdt de foran gardina. Merkelige greier. Vi startet 30 min forsinket, men landet på tid. Dette er tross alt Sveits hvor tid er viktig, og mitt første besøk i landet.
Sveits er også kjent for tog. Derfor ble det tog fra flyplass til Hauptbahnhof. Det kostet 88 kroner med dagens kurs og tok 10 min. Hotellet, Ruby Mimi Hotel & Bar, ligger få minutter fra stasjonen. Som så mange andre moderne hotell har de spesialisert seg på minimalisme og å gjøre dusjen mest mulig eksponert. Vasken skal heller ikke være i samme avdeling som toalett og/eller dusj. For å kompensere for dette har rommet 2 Marshall-gadgets. Jeg klarte ikke koble til mobil, men det skal være mulig å låne en gitar fra resepsjonen
Det ble mørkt før jeg gikk ut. Det er tydelig at jula starter tidlig i Sveits. Jeg fikk faktisk julestemning av å gå rundt i sentrum. De har smakfull belysning og flere, små julemarkeder. Gamlebyen, som jeg befinner meg i, er meget ryddig og pen. Jeg så riktig nok graffiti på togturen til byen, men selve Altstadt Zürich er nydelig å vandre i. Jeg hadde sett meg ut noen ølhaller for middag, men de var stappa. Overlat konseptet "ølhall" til tyskerne sier jeg. Middag ble derfor burger på en britisk-inspirert pub, og det var bra. Kvelden avsluttes i den flotte lobbybaren på hotellet. De har utsjekk 11.00 så her gjelder det å holde seg i skinnet
Det er noe absurd, på grensen til selvskading, å feriere i et land hvor alt er dyrere. Noen som vet hvor rik man må være før flytting til Sveits er aktuelt?