Får prøve meg på et kjapt lite reisebrev jeg også da... Heiv meg på salget (feilprisingen) til Ethiopian og kjøpte en tur/retur Oslo - Stockholm - Addis Abeba - Cape Town i business klasse. Dere har ødelagt meg, før jeg fant dette forumet var business aldri et tema. Helgetur i øko til Liverpool, Hamburg eller Praha kunne gå an, men helgetur til Sør-Afrika. DET var utenkelig. Men nå har jeg hengt i dårlig selskap i halvannet år, og blitt hjernevasket. Slik var reiseruten som sikkert er kjent for de fleste. Så fredag etter lunch reiste jeg avsted i retning OSL. Fra det Hallingdalske tok jeg med en kundebil som hadde havaret i påsken og leverte på døra til kunden i Bærum. Viktig å yte den lille ekstra servicen også. Tok Flytoget fra Stabekk stasjon til OSL, og poeng for flytoget er bokført og de står oppført i aktivitetsloggen på mine EuroBonus sider. Kjapp innsjekk og gjennom sikkerhetskontrollen på OSL, tok en liten tur opp i gullstua og ventet til det nærmet seg boarding av ET715. Som på fredag 28/04 var en Boeing 787-800 Dreamliner med halenummer ET-ASG. Dette var nok et av flyene med nyere businesskabin hvor det var 180-graders lie flat seter. Ble sittende sammen med Andreas, et sveitser på min alder som også skulle til Cape Town og tilbake på søndag ettermiddag. Landet på Bole Internasjonale på tiden og gikk i Cloud9-loungen til Ethiopian, helt ok lounge og tok noen vårruller og en omelett til frokost. Så gikk turen videre til Cape Town med ET847, også en 787-800 men med gammel konfig. Noen bilder av den flotte innflygningen til Cape Town. Security gikk jo som en lek og etter få minutter satt jeg i en Uber på vei til hotellet. Pepperclub Hotel og Spa hadde jeg valgt denne gangen, ca. 1400,- via Hotels.com for et Superior-rom. Følte i utgangspunktet ikke at jeg trengte noe mer når det kun var for en natt. Men vi oppdaget at det var noen issues med dørlåsen på rommet mitt, får å få låst måtte jeg ente trykke ned dørklinken fra innsiden, eller bruke nøkkelkortet fra utsiden også. Det gikk ikke an å bare lukke døren i lås. Sånn kunne det selvfølgelig ikke være, og etter 8-10 minutter kom de og hentet meg og bagasjen, med beskjed om at de hadde funnet et nytt rom til meg. Hjørne suite to etasjer høyere opp.. Solid oppgradering. Suveren utsikt fra hotellrommet til Taffelberg eller Table Mountain som andre velger å kalle det. Tok en kjapp dusj og skiftet til turtøy, tidligere nevnte berg skulle bestiges til fots og så var planen og ta gondolen ned igjen. Her er planen det viktigste ordet. Tok en Uber fra hotellet til Platteklip Gorge, som skulle være et fint utgangspunkt for denne fotturen. Jeg begynte klatringen og ble bergtatt av utsikten (no pun intended). Dette var bare helt rått. Fulgte stien oppover og var ved godt mot, trodde jeg var på rett vei og greier. Som dere kanskje legger merke til er sola i ferd med å gå ned, og jeg finner ut at jeg har kommet til Devil's Peak i stedet for øvre base for gondolen. Som god nordmann vet vi jo at det er stor skam å snu, så jeg fortsatte videre. Her begynte terrenget og gå utover igjen og det ble plutselig bratt som rakkern. Newland's Ravine sto det på skiltene til den lokale turistforeningen.. Du vet de mener alvor når de gjerder med piggtråd.. Kom med ned gjennom Ravinen til Upper Contour Path. Nå hadde det en god stund vært så mørkt at jeg måtte bruke lyset fra telefonen for å se hvor jeg satte beina. Videre fant jeg noe som lignet mest på en traktorvei, og fulgte denne i retning lysene fra byen. Gikk rimelig bra det også til jeg nesten var nede ved sivilisasjonen... Ut av ingenting kommer en svær sinna hund som jeg var sikker på at ville ha en bit av leggen min. Men den trakk seg unna etter noe hojing og tupping fra min side og noen harde gloser på afrikaans fra eieren. Et lite øyeblikk trodde jeg at natta kom til å bli tilbragt på et sjukehus i Kappstaden, men slapp unne helt uten skrammer. Ved Newlands Forest Fire Station bestilte jeg meg en ny Uber og var glad det enda var 4% igjen av batteriet på telefonen. Tilbake til hotellet for litt lading av gadgets og en lang god dusj. Når både jeg og telefonen var litt freshere gikk vi ut for å spise. Ble tipset om et sted som heter Primal Eatery (https://www.tripadvisor.com/Restaur...al_Eatery-Cape_Town_Central_Western_Cape.html). Viste seg at eieren tidligere har drevet Hard Rock Cafe i Oslo. Maten var suveren. Grillet vannmelon til forrett, tidenes Rib-Eye til hovedrett og en deilig ostekake til dessert. Fikk også noen tips om hvor jeg burde gå, og hvor jeg ikke skulle gå av tidligere nevnte eier av stedet Brynn Felix. Sjekket ut både Orphanage og Arcade på turen hjem, Orphanage var ikke stedet for meg, men Arcade var et sted med god stemning. Kan heller ikke klage når de ikke skal ha mer enn en 50-lapp for en GT. Fant vel tilbake til hotellet rundt 03:00. Beina på gulvet og god stemning søndag klokken 07:30. Rett opp i bassenget og svømte en halvtimes-tid og koste meg i vannet den siste halvtimen. Frokost og hotellets shuttlebuss til Waterfront. Vimset rundt der et par timer, tok lunch på Harbour House før jeg tok en Uber til hotellet etter bagasjen og videre til flyplassen. Hjem fløy vi en 777-200 ER og en 787-800 igjen med gammel konfig. Refleksjoner gjort etter at jeg kom hjem, et døgn i Cape Town er litt for lite. Det bør nok være hvertfall to eller helst tre overnattinger. Men det er nok en by jeg vil besøke igjen. Fikk et fantastisk godt førsteintrykk av byen og folkene. Dette reisebrevet kan på ingen måte sammenlignes med de brevene vi får fra de som virkelig kan, men det var et kjapt forsøk på å videreformidle mine opplevelser på turen. Håper noen syns dette også har vært ok lesning.
Festlig fortellibg @Blaa , kjempebra! Hører så mye om kriminalitet i SA, men ut fra din fortelling kanskje overdrevet?
Det skal vist være en del med lange fingre i Long Street, men i utgangspunktet var det bare den kjøteren som yppet til bråk.. Kan ikke si at jeg følte meg utrygg på noen måte i byen, selv om jeg ble anbefalt å ta Uber på kveldstid. Gadd ikke da det er godt å gå, og det ikke var mange meter fra Arcade til hotellet. Tror ikke jeg hadde følt meg like trykk i J-burg eller Durban..
Flott fortalt @Blaa , har vært i Cape Town et par ganger og reiser mer enn gjerne tilbake. Kanskje ikke med BA på turistklasse denne gangen...
Takk for ett fint reisebrev, virker som en fin tur! Godt det gikk bra med gåturen selv om du du måtte utfordre det lokale dyrelivet
Flott reisebrev! Var nettopp i Johannesburg, og der tok vi Uber bare vi skulle over veien. Alle jeg pratet med ville forøvrig heller snakke om Cape Town enn Johannesburg, så tydelig at det er verdt et besøk.
Har Gdansk, München og London på programmet de neste 5 ukene. Gdansk med jobb, så lite trolig med reisebrev. Men kan nok sammenligne DY eco med Swiss business som jeg skal ta til München via Zürich. I München blir det M-Bayerbrakke kjøring, så det må nok dokumenteres.