Mistet flyet pga forsinkelse, hva har man krav på?

Tråd i 'Bonusfeber Lounge' startet av Tonjemo, 29. juli 2016.

  1. Tonjemo

    Tonjemo Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg skal prøve å gjøre en lang historie kort..
    Fløy UA fra MIA-EWR i dag. Skulle deretter fly EWR-OSL.
    Først ble flyet forsinket pga maintenance 50 min ca. Vel oppe i luften fikk vi beskjed om kraftig tordenvær som gjorde at vi måtte sirkle før det ville være trygt å lande på EWR.
    Tok ikke lange tiden før kapteinen igjen kommer på speakeren med beskjed om at vi ikke har nok drivstoff så vi må lande på IAD.
    Der får vi først beskjed om å sitte i flyet men det blir endret til at alle må av og at vi som skal videre må snakke med agenten der.
    Køene hoper seg opp og står nesten stille, så blir alle sendt tilbake til gate hvor vi får beskjed om at det er ytterligere forsinkelse og at vi må snakke med agenten om våre flighter videre. Prøver da å gå i United loungen for å få hjelp. Servicen der er et annet kapittel vi ikke trenger ta her nå, men de forsøkte delvis å hjelpe. Får bare beskjed om at alt er fullt, kan komme oss til Frankfurt eller München men ikke videre derfra.
    Prøver å ringe SAS gullnummer, hadde snakket med de to ganger men ble brutt pga dårlig dekning. Får ikke noe særlig klarere svar hos de men blir enige om at vi skal gå på flighten til EWR igjen og forsøke å få hjelp der.

    Ankommer EWR, hvor de ikke har noen til å kjøre gatetunellen inntil flyet- som igjen resulterer i en halvtimes ekstra venting etter landing.
    De som hadde United videre til Norge hadde blitt booket om mens vi var i Washington men mistet sin nye flight pga denne ventingen.

    Får informasjon om å gå til servicedesken, og der var det jo en kø ut av en annen verden.
    Stiller oss i køen men prøver igjen gullnr til SAS, kommer fort gjennom(high five for det)
    Får god hjelp på tlf etter litt masing og det viser seg at eneste mulighet er å fly EWR-ARN-OSL på lørdag med hjemkomst søndag morgen. Spør om det dekkes hotell, det er det litt frem og tilbake på før det svares at vi må legge ut og få det dekket hos kundeservice.

    Blir stående i køen for å forsøke å få hentet ut bagasjen, blir stående der i 2,5 time for å få beskjed om at bagasjen ikke kan hentes. Baggage folka har stengt og vi kan evnt prøve i morgen?!?
    Hele desken ( i alt fire stk) til United var mindre hyggelige og ethvert spørsmål ble besvart med glefs tilbake.

    Vi ga opp og fant ut at det var best å dra til hotellet(booket selv) men det sto fortsatt igjen +-20 nordmenn som fortsatt forsøkte å få hjelp. Flere fikk også kjeft fordi vi hadde gått i United servicedisk, men det var jo det vi ble bedt om å gjøre.

    Det som overrasker meg er mangelen på hjelp og informasjon. Det manglet jo mange passasjer på flighter til Oslo, Stockholm og København og de vet jo at vi må hjem.

    Jeg skal ikke klage høyest på dårlig service, for takket være våre gullkort har vi fått booket om og kommer oss hjem om noen dager. Men så til mitt egentlige spørsmål, hva har man egentlig krav på i sånne situasjoner?
    Egentlig er vi jo stuck i New York, uten annet enn det vi står og går i..
     
  2. Are

    Are EBD InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,729
    Likes mottatt:
    2,908
    Bonuspoeng:
    113
    Ville anta reiseforsikringen dekket innkjøp av nye klær og hygieniske nødvendigheter.

    United er ofte enten eller. Noen løser ting uten spørsmål slik det burde være. Andre sier bare nei uten å ha sett på saken.
     
  3. milehigh

    milehigh Senior Medlem

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    588
    Bonuspoeng:
    93
    EU reglene gjelder ikke for ikke-EU selskaper utenfor EU på vei til EU. DOT har egne regler i USA.

    På vei hjem kan du forsåvidt reise fra bagasjen, og få den ettersendt.
     
  4. RoadKing

    RoadKing Senior Medlem

    Innlegg:
    2,711
    Likes mottatt:
    2,046
    Bonuspoeng:
    113
    Sikre deg en skriftlig uttalelse fra UA på at forsinkelsen skyldes vær. Da får du dekket alle utgifter på reiseforsikring. Men den uttalelsen må du ha!

    Forøvrig, dette er et kjerne-eksempel på hvorfor jeg ikke reiser transit østkysten hvis jeg skal til vestkysten. Mulig du kan spare noen hundrelapper på ei melkerute, men som tilfellet her viser (og dette skjer ofte), så blir det sure hundrelapper.
     
    Insomnia4u liker dette
  5. peterfox

    peterfox EBD-QR GOLD- HH Diamond # www.peterfox.no Offisiell Representant

    Innlegg:
    2,008
    Likes mottatt:
    2,004
    Bonuspoeng:
    113
    MIA er vel fortsatt på øst-kysten ?

    Screen Shot 2016-07-29 at 12.06.33.png
     
    Kjakan liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Senior Medlem

    Innlegg:
    2,711
    Likes mottatt:
    2,046
    Bonuspoeng:
    113
    Absolutt, min side kommentar gjaldt ref en kommentar jeg hadde i en annen tråd hvor det ble spurt om hva som var best å velge for å komme seg til LAS, og jeg argumenterte med at vær kunne bli et stort problem om man fløy via østkysten. Litt slappt av meg, men jeg tenkte at vedkommende kanskje leste denne tråden og, men tenkte ikke på at andre kanskje ikke koblet. så...
     
  7. RoadKing

    RoadKing Senior Medlem

    Innlegg:
    2,711
    Likes mottatt:
    2,046
    Bonuspoeng:
    113
    Husk også at bekreftelsen fra United på forsinkelsen pga vær må inneholde navn på alle reisende som skal dekkes av forsikringen.

    Hvis dere er flere enn det som dekkes av en forsikring, få flere bekreftelser og splitt opp. F.eks dekker AmEx reisende pluss 4 tror jeg det var. Vi var 7 hvorav 2 Amex, og vi fikk da to bekreftelser og splittet det opp så vi fikk dekket alle via to forsikringer.

    Det går jo uten og, men det blir mye forklaring og styr. Enklere slik. Men navn må du ha!
     
  8. Tonjemo

    Tonjemo Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Takker for tips! Vi er fortsatt i New York, og skal straks reise til EWR.
    Har vel sjelden håpet så mye på en upgrade som nå..
    Litt moro med to dager i New York, men det er noe med det når man har innstilt seg på å komme hjem.. Skal bli godt å komme til Oslo nå:)
     
  9. Franco63

    Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

    Innlegg:
    261
    Likes mottatt:
    49
    Bonuspoeng:
    28
    Hei
    Har nettopp fått beskjed at retur fra Hkg er forsinket med ca tre timer.
    Da vil vi miste flyet på ARN til Osl siden vi bare hadde en time på oss der.
    Det jeg lurer på hva må jeg gjøre når jeg kommer til ARN, vil jeg få nytt fly automatisk eller må jeg gå til skranken og få nytt fly?
    Og hva har jeg krav på av kompensasjon ?
    Setter stor pris på all hjelp.
    Er EBG om det skulle hjelpe og returen er i SAS Pluss
     
  10. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Du får nytt fly automatisk og kuponger til mat. Bare gå til skranken, trykk på gullknappen, så ordner de det. Dette skjedde hvertfall meg da jeg var forsinket hjem fra ORD i fjor høst.
     
    Franco63 liker dette
  11. SAS-EBP

    SAS-EBP SAS Pandion

    Innlegg:
    214
    Likes mottatt:
    757
    Bonuspoeng:
    93
    Hei,
    Skulle fly YYZ-LHR med Air Canada, kansellert og fikk nytt fly dagen etter. Endte med at jeg kom hjem 24h senere en planlagt.

    Hva har jeg krav på? :)

    -Fredrik
     
  12. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    673
    Likes mottatt:
    1,482
    Bonuspoeng:
    93
    EU261/04 gjelder vel ikke for Air Canada når de flyr fra Canada til London, så du får lete opp litt canadiske kompensasjonsregler og se hva AC tilbyr selv - men med mindre Canada har sitt eget regelverk lignende EU 261/04 tror jeg du må se langt etter hard ca$h.
     
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    599
    Likes mottatt:
    1,069
    Bonuspoeng:
    93
    Du burde i alle fall få godskrevet de turene du hadde planlagt å fly de 24 timene du skulle ha vært hjemme? 8-10 turer?
     
    helged liker dette
  14. SAS-EBP

    SAS-EBP SAS Pandion

    Innlegg:
    214
    Likes mottatt:
    757
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe, tror ikke SAS vil det. (16 turer var planlagt) Blir feil det også. Men kunne lett tatt imot poengene! :)
     
    Eddie47 liker dette
  15. Franco63

    Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

    Innlegg:
    261
    Likes mottatt:
    49
    Bonuspoeng:
    28
    Landet nå på Gardemoen fra Hongkong, 3timer og 10 min forsinket til endestasjon.
    Vil det da si at vi har krav på 600euro hver ?
    Da tenker jeg på EU 261/04 direktivet og eventuelt hvordag går jeg frem?
    Takker for all hjelp
     
  16. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    441
    Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Bruk flyklagenemnda. Koster ingentingen.
    https://fly.transportklagenemnda.no/Forside/Dette-kan-du-klage-paa
    https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-02-17-141
    https://lovdata.no/static/SF/pdf/32004r0261.pdf?timestamp=1474513245000

    "Artikkel 7
    Rett til erstatning
    1. Når det vises til denne artikkel skal passasjerene få erstatning som følger:
    a) 250 euro for alle flyginger på høyst 1 500 kilometer,
    b) 400 euro for alle flyginger innenfor Fellesskapet på mer enn 1 500 kilometer og alle andre
    flyginger på mellom 1 500 og 3 500 kilometer,
    c) 600 euro for alle flyginger som ikke omfattes av bokstav a) eller b).
    Avstanden skal beregnes på grunnlag av det siste bestemmelsessted der nektet ombordstigning
    eller innstilt flyging fører til at passasjerens ankomst forsinkes i forhold til planlagt ankomsttid.

    2. Når passasjerer tilbys omruting til det endelige bestemmelsessted på en annen flyging i
    henhold til artikkel 8, og ankomsttiden ikke går ut over planlagt ankomsttid på den opprinnelig
    reserverte flygingen
    a) med to timer for alle flyginger på opptil 1 500 kilometer, eller
    b) med tre timer for alle flyginger innenfor Fellesskapet på over 1 500 kilometer og alle andre
    flyginger på mellom 1 500 og 3 500 kilometer, eller
    c) med fire timer for alle flyginger som ikke omfattes av bokstav a) eller b),
    kan det transporterende luftfartsselskap redusere erstatningen omhandlet i nr. 1 med 50 %."
     
    Franco63 liker dette
  17. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Kommer jo også litt an på årsak. Er det været, så har du ikke rett på noe. Hvis mannskapet ble akutt syk på utebase har du heller ikke rett på noe.
     
  18. Earl

    Earl Aktivt Medlem

    Innlegg:
    363
    Likes mottatt:
    244
    Bonuspoeng:
    43
    I våres opplevde jeg et innstilt fly fra København, ble da automatisk ombooket til neste avgang, men kom hjem over 2 timer forsinket. Fylte da bare ut følgende skjema og skrev om hendelsen og at jeg krevde min rett i henhold til EU-direktivet og etter litt behandlingstid hos SAS kom pengene pent og pyntelig inn på oppgitt kontonr...
    Så hvis det er SAS du fløy med er det bare å begynne å fylle ut:
    https://www.care.flysas.com/SelfService/FeedbackForm/default?lang=NO&market=NO&logout=true
     
  19. Franco63

    Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

    Innlegg:
    261
    Likes mottatt:
    49
    Bonuspoeng:
    28
    Så da har vi krav på 400 euro hver da siden vi reiste med SAS hele veien Osl -ARN - Hkg -ARN -Osl ?
     
  20. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    441
    Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Vil ikke ta stilling til nøyaktig sum. Bare gir linkene til å komme i gang :) Er heldigvis over ett år siden jeg trengte kunnskapen selv ;) Bare ikke finn på å bruke selskaper som "hjelper" deg med å søke, de tar jo nesten halvparten selv.
     
    Franco63 liker dette

Del denne siden