Jeg er på en bonusreise booket med EuroBonus-poeng. Vi hadde en flyvning FRA-BOG med LH I, og forbindelse videre BOG-SCL AV I. Underveis til Bogota var det en passasjer som fikk et illebefinnende og flyet måtte mellomlande i Gander, Canada. Dermed ble vi forsinket med ca 6 timer til Bogota ift planlagt rute. Lufthansa booket oss først om til en annen Avianca-flyvning, men i økonomi og med ankomst sent på kvelden, noe som passer dårlig med å reise med små barn. Etter litt frem og tilbake fikk vi ombooket til en Latam-flyvning i business (booking klasse D såvidt jeg kan se). Deretter sendte Lufthansa oss med taxi til et hotell der vi skulle få alle måltider inkludert inntil vi kommer tilbake til flyplassen. Hotellet er i beste fall 2 stjerner, med slitte og flekkete laken, det ene håndkleet vi har fått for 4 personer er fullt av hull, det lekker fra vasken etc. Vi er sjokkert over at Lufthansa benytter dette hotellet, og særlig når man reiser i business. Hvilke rettigheter har man i en slik situasjon? Vi vurderte å ta taxi til et skikkelig hotell i går kveld og legge ut for det selv, men det var sent og barna ville sove så vi orket ikke. Kan vi søke om noe kompensasjon fra Lufthansa i ettertid? Evt fra SAS eller fra reiseforsikringen?
Er neppe noe å hente, du har fått det du har krav på av LH og de er ikke kjent for å være rause. Kunne byttet hotell selv og lagt ut selv men ikke relevant siden dere valgte å bli.
LH som operating carrier har ansvaret. Illebefinnende er vel ekstraordinært, så ingen sjablonerstatning. Hvis du fikk ordnet nye businessbilletter så er det heller ingen downgrade-erstatning. Hvis hotellet er virkelig ille og du hadde betalt for et annet kunne kanskje vunnet gjennom, men saken måte vært kjørt i Tyskland (eller startet reise i Norge?) Når du uansett er blitt værende så har du nok ingen sak. Ellers har du hatt noen andre direkte kostnader så kan du kanskje få dem av dekket av Lufthansa, men regn med at du må sloss for det. Noen reiseforsikring har kompensasjon for tapte feriedager, men den slår stor sett inn pga forsinkelser knyttet til egen sykdom, værforhold eller tekniske feil, men kan være verdt å prøve. Noe goodwill erstatning er heller ikke sannsynlig.
Takk for svar. Burde sikkert bare sagt nei når vi så rommet, og betalt selv, men det hadde vel blitt en lang prosess å få etterbetalt ja. Vi fikk da sove litt, tror vi har klart oss uten noen insektbitt el, og foreløpig ingen tegn på matforgiftning selv om både "middagen" vi fikk servert ingår og frokosten i dag var ganske begredelige. I hvert fall glad for at alt det andre gikk i boks, og Lufthansa dekket transport til og fra hotellet, ekstra flyplassavgift fordi vi ble over 24t etc. Gleder meg til å prøve LATAM i business nå
Jeg tar meg lov til et relatert spørsmål: Når man har krav på "care", kan man da i utgangspunkt dekke hotellrommet selv, eller må man gi flyselskapet muligheten å ordne det? Her ble jo @Cumulus innkvartert i et eller annet sh*th*le og jeg har også opplevd å få ganske dårlige hoteller. Min erfaring med SAS så langt er at dem dekker hotell så lenge man har krav på care, men kan flyselskapene med loven i hånda si at et hotell jeg har valgt selv er for dyrt eller at jeg ikke har gitt dem muligheten å booke et hotell der dem kanskje har noe rimelige avtaler med?
Jeg har booket selv mange ganger og aldri hatt noen problemer, går alltid for en rimelig standard og det er nok nøkkelen. Hvis du booker tårn suiten på Grand hotel så blir det nok ikke aktuelt med full refusjon. Tipper grensen går rundt 2-2500 kr natten for hotell uten at jeg har sett noen fasit. Et eksempel: det var en del storm i Europa og bla CPH flyene ble innstilt en kveld, da hopet det seg opp med folk på SAS Service Point OSL med kølapper og klappstoler osv. Da booket jeg nærmeste hotell jeg fant rom på som var Radisson Red, kom på ca 2000 kr. Gikk og la meg kl 22 og møtte folk på flyet neste morgen som hadde stått på Service Point til kl 01.00 på natten og blitt busset til Radisson Blu på Alna da alt ble fullt på Gardermoen. I tillegg måtte de busses tidlig neste morgen pga ny booking. Da sov jeg godt, spiste frokost og ruslet rolig til flyplassen, 2-3 dager senere hadde SAS refundert hotell og middag på hotellet.
Tror dette er fasiten, men vil kanskje variere mellom selskaper. Jeg ville henvendt meg til flyselskapet først, hvis det er lang kø så ville jeg dokumentert det, samt notert tid på døgnet ol. i tilfellet du må ta saken videre.
Vi måtte reise via FRA isf MUC som opprinnelig booket når vi skulle til LAX i desember, måtte booke hotell i siste liten så vi endte med Hilton i byen, 470EUR og SvartUber fram og tilbake. Lufthansa hadde pengene på konto innen en uke. Som det skrives over, ikke vent at flyselskapet skal ordne opp nødvendigvis. Det går gjerne bedre og kjappere å ordne seg selv
Jeg var på CPH for nøyaktig et år siden i dag da det var storm over hele Europa. Jeg booket meg selv inn på Skt Petri til 3200 kr, og fikk i tillegg dekket 1300 kr i Taxi t/r København og 680 kr for in-room dining. Total claim 5100 kroner. Fikk pengene utbetalt fra SAS etter få dager. Det skal sies at siden alle fly var innstilt slet SAS med å finne ledige rom til noen som helst.
Det vet jeg jo ikke sikkert, men har inntrykk av at LH prøver og har blitt bedre på å rydde opp når det står på dem og/eller er deres ansvar.
Kan tillegge et datapunkt her - en statusløs kompis reiste i LH F for noen måneder siden, og opplevde lounge-tilbudet i MEX som noe skuffende selv om han ikke forventet mer enn en business lounge. Han ga tilbakemelding til LH, og fikk €400 på konto i løpet av et par dager samt lovnader om at LH skulle gjøre forbedringer.
Jeg står i tilsvarende situasjon akkurat nå faktisk. Måtte booke meg inn på hotell i Tromsø og der var billigste rom den kvelden pga alle innstilte avganger 4500kr! Har levert dokumentasjon til SAS, men det er nå 2,5 uke siden og har forsatt ikke fått noe penger..
Høres ut som jeg skal være litt mer kritisk til hva slags standard flyselskapet har booket neste gang, og takke nei om det ikke er en av de vanlige kjedene. På den lyse siden kan jeg trekker frem at LATAM i business var fantastisk bra! Kjempefin kabin, gode seter, veldig god mat (jeg spiste ikke selv for jeg ville sove, men reisefølget var veldig fornøyd hele gjengen), utrolig bra service og masse ekstra oppassing siden vi reiste med en baby. Dette i skarp kontrast til Lufthansa der jeg nesten synes kabinpersonalet himlet med øynene hver gang de kom til vår rad. Vi hadde "business" i Avianca opprinnelig, men på denne strekningen tror jeg bare det betyr at man får reservere seter i den fremre kabinen, altså ingen service eller servering. Sånn sett var det hell i uhell at vi ble oppgradert til LATAM For øvrig, siden ny billett var i klasse D, er det kanskje mulig å registrere seg for et eller annet Frequent Flyer program og etterregistrere denne reisen?
Je Jeg så på den siden, men det ser ut til å svare på et litt annet spørsmål. Det jeg lurer på er hvilket FF-program jeg kan benytte for å tjene poeng på en LATAM-flyvning, men denne siden svarer på hvilke selskaper jeg kan fly med og tjene poeng hos LATAM.
Det kan du finne her: https://www.wheretocredit.com/latam-airlines/d Kven av desse som godtek etterregistrering av flygningar frå før du vart medlem veit eg ikkje.