Amerikanerne har et uttrykk; "Be careful what you wish for".
Dette handler ikke om barnslige nykker som "får ikke jeg se din, så får ikke du se min". Men større ting enn som så.
IT har gitt myndigheter verden over enorme muligheter til overvåkning av individet. Kryptering og eget passord er på mange måter den siste skansen man har mot "big brother".
Problemet med forslaget som er stilt, om at innreisende skal lever fra seg id og passord til tjenester som dette, er at den tradisjonelle problemstillingen i justis er snudd på hodet.
Du er ikke lenger uskyldig til det motsatte er bevist, men skyldig til det motsatte er bevist.
Det er en utvikling som er meget bekymringsverdi.
Man kan velge å si at det har ikke noe å si, for jeg har ingenting å skjule. Dog...
Georg Apenes, tidligere direktør for datatilsynet sa noen gullkorn i denne sammenhengen for noen år siden:
"Du har ikke noe å skjule, men du vil vel ikke ha et kamera i din egen stue?"
Hvis du ikke har noe skjule, er vel ikke det noe problem?
Spørsmålet er, hvor går grensen?
Jeg har bodd og arbeidet i USA i flere år. Jeg har mange venner der borte og det finnes knapt noe større glede for meg, enn å kjøre på en øde landevei, i ørkenen i sydvest usa for å finne et sliten motell og en bar på kvelden. Jeg elsker å reise dit, er der minst en gang i året.
Men, hvis det skal bli slik, at jeg ved ankomst i utgangspunktet er definert som skyldig, og må bevise min uskyld, så er det ikke fritt for at jeg ikke syns det er noen stas å reise dit mer, at jeg velger å reise andre steder.
Det blir litt flåsete å si "mer boltreplass for oss som ikke...", hvor går grensen din? Den kommer nok også til å bli nådd skjønner du, for hvis ikke folk sier ifra, blir den skruen bare dratt til mer og mer. Det neste blir sikkert at besøkende må gå med fotlenke fra de ankommer flyplassen til de reiser ut igjen. Er det også greit for deg?
De amerikanske overvåkningsmyndighetene ble tatt med buksa nede i forrige presidentperiode, da det viste seg at de hadde gått langt utover avlyttingsmandaten som ble dem gitt i kjølvannet av ni elve. Det er absolutt ingen grunn til å tro at de ikke vil fortsette å misbruke makt, om de får uinnskrenkede muligheter.
Om du er en av de som tviler på at det vil gå så langt, så foreslår jeg du leser litt om den heksejakten og paranoide adferden som utviklet seg under senator Joseph McCarthy etter 2 verdens krig. https://en.wikipedia.org/wiki/McCarthyism
Last edited: 07. april 2017