Mobilsjekk i US&A?

Tråd i 'Nyheter' startet av whaat, 05. april 2017.

1. whaat

whaat Trust me I'm a doctor, sort of

Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
  2. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    De krever vel allerede tilgang til datamaskinen og telefonen. Bare ett hakk lengre. Helt uaktuelt å reise til det landet med så rigide regler. Jeg vil i alle fall ha meg frabedt å måtte blottlegge hva som helst av mail og info til en tulling av en grensevakt.

DanH, Petter B-C, funkenstein and 4 others like this.
  3. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,468
    Bonuspoeng:
    183
    Blir dette innført så er det vel på tide å slutte å dra til USA.

I alle fall frem til de får en president som ikke helt syk i hodet.

4. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Kom aldri til å bli godkjent, så bekymrer meg lite.

Skulle det skje, så vil USA få en såpass nedgang i turismen (og det fra de landene de i utgangspunktet ønsker), så blir det nok fort reversert. Kommer også til å føre til problemer med forholdet til EU og andre land på flere områder.

De fleste i DC ser galskapen i dette systemet, uansett politisk overbevisning.

Travellingalf liker dette
  5. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Vært i Israel ..? ;)

Det er uansett kun snakk om 'der det er nødvendig' og ikke noe som den jevne rike, hvite nordbo vil merke noe særlig til. Forøvrig var det Obama-administrasjonen som tok initiativet til dette før valget.

6. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Det er alltid noen som synes at dette er greit, for man har jo ikke noe å skjule... Hva med obligatorisk blodprøve for å avsløre eventuelle sykdommer man ikke liker? Tilgang til elektroniske pasientjournaler?

Eller hvorfor stoppe med den som reiser? Burde som et minimum kreve tilgang til alt av tilgjengelig info om nærmeste familie og venner man omgås jevnlig. Og burde de klage? Nope, for om de klager er de skyldige!

DanH, Petter B-C, Nanping and 8 others like this.
  7. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,865
    Bonuspoeng:
    183
    Egentlig helt absurd. USA har blitt den politi/kontrollstaten Sovjet var. Vi får håpe alle land innfører samme tiltak mot USA. Som Brasil gjorde med fingeravtrykk.

DanH, Shyneno and whaat like this.
  8. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp, flere ganger ;) USA har vel en l i t t større andel av turistene enn Israel. Men skjønner hva du mener..

9. ArrogantBastard

ArrogantBastard Medlem

Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Nå er det snakk om en ganske betydelig utvidelse av det Obama-administrasjonen innførte. Det er heller ingen garanti at den "jevne rike nordbo" ikke vil bli berørt, det er nok mer at mange har en holding om at "dette er ikke noe problem for meg inntil det slår ut" - min kone f.eks. som har bodd I USA siden hun var 2 år gammel og Amerikansk Statsborger siden hun var 6 år gammel - har I 2017 hatt 100% secondary inspections ved innreise til USA - den "raskeste" tok 1 time 30 minutter - men de fleste over 2 timer - alle med inngående spørsmål om hennes fødeland (langt fra muslimsk) og hennes tid før hun flyttet til USA ! (hun var ikke fyllt 2 år når de reiste).

Det som har I all stillhet begynnt er at det innvilges langt færre ESTA søknader, langt flere (også "rike hvite nordboere") sendes til VISA prosessen og som også er betdylig endret siden 15 Februar 2017. Samtidig er både National Visa Center og USCIS kraftig underbemannet og druknet før endringene I arbeid - det tar f.eks. nå 14-18 måneder å få utstedt Green Card etter at fornyelsen er innvilget (det er de samme som er ansvarlig for utstedelse av Visa) Green Card Holders som venter på det fysiske Green Card må regne med 1-2 timer ved innreise (min onkel som har hatt Green Card siden 1975 er I denne situasjonen nå og har ennå ikke kommet igjennom på under 60 minutter).

Det gir også utslag på USA som Turist Destinasjon - USA har fallt 2 plasser på statistikken over Verdens mest attractive Turist mål.

Selv ser vi en utvikling vi absolutt ikke liker - og etter at min svigermor som har vært Amerikansk Statsborger I over 50 år, men som ennå har en sterk accent I sin Engelsk ble fortalt av en Bank Ansatt ! " My President will Deport you and your Family back to Mexico" (svigermor er like my Meksikaner som LN-MOW). Så vi vurderer seriøst å bosette oss utenfor USA.

DanH, BendikHa, Shyneno and 7 others like this.
  10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,870
    Bonuspoeng:
    293
    Tragisk.

11. ADGL

ADGL Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Flott at dere ikke vil reise dit pga. dette. Da er det mer boltreplass for oss som ikke lar oss affisere av slikt.

12. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Og ikke minst, mer tid til grundigere kontroll av de som fortsatt reiser:)

Olelink, Sykkelthor, DanH and 4 others like this.
  13. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,870
    Bonuspoeng:
    293
    Amerikanerne har et uttrykk; "Be careful what you wish for".
    Dette handler ikke om barnslige nykker som "får ikke jeg se din, så får ikke du se min". Men større ting enn som så.

IT har gitt myndigheter verden over enorme muligheter til overvåkning av individet. Kryptering og eget passord er på mange måter den siste skansen man har mot "big brother".

Problemet med forslaget som er stilt, om at innreisende skal lever fra seg id og passord til tjenester som dette, er at den tradisjonelle problemstillingen i justis er snudd på hodet.
    Du er ikke lenger uskyldig til det motsatte er bevist, men skyldig til det motsatte er bevist.

Det er en utvikling som er meget bekymringsverdi.

Man kan velge å si at det har ikke noe å si, for jeg har ingenting å skjule. Dog...
    Georg Apenes, tidligere direktør for datatilsynet sa noen gullkorn i denne sammenhengen for noen år siden:
    "Du har ikke noe å skjule, men du vil vel ikke ha et kamera i din egen stue?"
    Hvis du ikke har noe skjule, er vel ikke det noe problem?

Spørsmålet er, hvor går grensen?

Jeg har bodd og arbeidet i USA i flere år. Jeg har mange venner der borte og det finnes knapt noe større glede for meg, enn å kjøre på en øde landevei, i ørkenen i sydvest usa for å finne et sliten motell og en bar på kvelden. Jeg elsker å reise dit, er der minst en gang i året.

Men, hvis det skal bli slik, at jeg ved ankomst i utgangspunktet er definert som skyldig, og må bevise min uskyld, så er det ikke fritt for at jeg ikke syns det er noen stas å reise dit mer, at jeg velger å reise andre steder.

Det blir litt flåsete å si "mer boltreplass for oss som ikke...", hvor går grensen din? Den kommer nok også til å bli nådd skjønner du, for hvis ikke folk sier ifra, blir den skruen bare dratt til mer og mer. Det neste blir sikkert at besøkende må gå med fotlenke fra de ankommer flyplassen til de reiser ut igjen. Er det også greit for deg?

De amerikanske overvåkningsmyndighetene ble tatt med buksa nede i forrige presidentperiode, da det viste seg at de hadde gått langt utover avlyttingsmandaten som ble dem gitt i kjølvannet av ni elve. Det er absolutt ingen grunn til å tro at de ikke vil fortsette å misbruke makt, om de får uinnskrenkede muligheter.

Om du er en av de som tviler på at det vil gå så langt, så foreslår jeg du leser litt om den heksejakten og paranoide adferden som utviklet seg under senator Joseph McCarthy etter 2 verdens krig. https://en.wikipedia.org/wiki/McCarthyism

Last edited: 07. april 2017
    wilhelm, Eddie47, Sykkelthor and 15 others like this.
  14. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    Chipmerking neste?

15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,870
    Bonuspoeng:
    293
    Ja der sa du noe... Ikke gi dem ideer, plutselig må vi ha personlig fremmøte på ambassaden for å få skutt inn en chip i skuldra.

16. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,143
    Bonuspoeng:
    293
    Det er godt med land i verden som krever at du selv krysser av og bekrefter spørsmål om egen helse. Om det er noen som aktiv sjekker vet jeg ikke.

Når det gjelder sjekk av sosiale medier er det vel ikke deg som enkeltobjet en tenkt sjekk ved innreise i USA er tenkt å fange opp. ( De driter i hva slags feriebilder jeg har lagt ut) men ønsker selvfølgelig å se på det nettverket den personen som blir sjekket er en del av.

17. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Da anbefaler jeg at du tar deg en tur til legen før avreise og får med kopi av journalen din. Ta gjerne prøver på det meste også. Husk å få dette fra din nærmeste familie også.

Og bra at du er opptatt å av å dele info ditt nettverk av venner og kjente. Husk da å få med passord til deres kontoer også, her skal intet skjules!

Petter B-C and Travellingalf like this.
  18. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,143
    Bonuspoeng:
    293
    Takk men nei takk ;) Jeg forholder meg bare til virkeligheten når jeg kommenterer at det er en virkelighet at folk blir nektet innreise basert på sykdom ( og nå tenker jeg ikke på mulig gulfeber/MERS/fugleinfluensasmitte osv)

Selv har jeg et usedvanlige kjedelig sosialt liv på Facebook. Så hvis en ambassade eller sikkerhetsannsatt et sted i verden har brukt tid på å søke meg opp har det hatt en heller treg dag på jobben. Og jeg går i utganspunktet ut fra at noen har gjort det med tanke på hvor jeg har reist de siste årene.

Gjør det at jeg synes det er greit. Nei, overhode ikke. Vil jeg leve i en verden der jeg må oppgi stadig mer informasjon om meg selv, Nei. Samtidig er det viktig å se dimensjonen utover en selv. Det er altså ikke kjedelige lille meg i seg selv som er viktig her, men å se om den kjedelige lille meg som projiseres ut på den offentlige delen av sosiale medier speiler den mer private siden av chatting og kontakter.

19. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    En interessant problemstilling er hva med de som ikke er på facebook, snaptweet og hva det nå skal være.

Risikerer vi at de blir snudd på grensa for å tilbakeholde informasjon?

20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,870
    Bonuspoeng:
    293
    Som med de aller fleste tiltak i denne kategorien, så ender det opp med å bli et gigantisk hassle for de som intet galt vil gjøre, og har absolutt ingen betydning for de som faktisk har onde hensikter.

Petter B-C and milehigh like this.

Del denne siden