Mottatt krav etter bruk av påskebilde fra Google

Tråd i 'Off-topic' startet av Gullars, 31. mars 2021.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,806
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er med på eiersiden av en liten lokal bedrift der en av de ansatte «kom i skade» for å legge ut «God påske» på Facebook med et lånt bilde fra Google med noen påskekyllinger...

    Og her om dagen dukket det opp krav fra rettighetshaver på drøye 10k for bruken av nevnte bilde.

    Jeg er klar over at den ansatte sikkert har gjort noe dumt her, men er det noen som er kjent med gjeldende praksis rundt slike ting? For meg virker det nesten som om rettighetshaver her har en forretningsmodell som går ut på å legge ut helt enkle bilder som folk tilfeldigvis bruker, for så å sende inn heftige krav i etterkant.
     
  2. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,417
    Bonuspoeng:
    93
    Er mange fotografer som har blitt mer opptatt av å spore bruken av bildene sine siste årene, og har vel vært en del saker som dette i media også. Samtidig er det nok ikke fritt for at noen spekulerer i det heller...

    Beløpet som kreves her er heller ikke så unormalt, selv om jeg mener å huske at jeg i lignende saker har sett at flere fotografer har lagt seg på 5000,- (bare basert på noen mediesaker, her er det sikkert noen som kjenner bransjen bedre).

    Fant denne etter kjapp googling, ligger noe info om veiledende priser der;
    https://baa.no/alle-artikler/hvordan-kreve-betaling-for-bildetyveri
     
  3. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,806
    Bonuspoeng:
    113
    Takk. Virker forsåvidt som om fotografen på mange måter har sitt på det tørre, men det er noe med forholdsmessigheten her som jeg reagerer på. Det dreier seg altså om en meget simpel illustrasjon av et påskeegg. Når jeg sjekker nettsidene til fotografen ser jeg at han blant annet har en julekatalog og en påskekatalog med allslags ræl. Tipper hele forretningsmodellen her er å la folk tråkke i salaten, for så å sende krav. Kan i hvert fall ikke tenke meg at noen av de bildene som ligger der noen gang er blitt solgt, da de ikke skiller seg nevneverdig fra hvilke som helst bilder man gratis (er innforstått med ironien i utsagnet) kan plukke fra nett.
     
  4. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    Tar rettighetshaver AmEx? :rolleyes:
     
    flying_all and Gullars like this.
  5. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er et skikkelig minefelt. En Youtuber havnet i uføre ved kun å ha en video i bakgrunnen til en innspilling, og denne hadde ingen relevans til hans produksjon i akkurat den videoen han produserte. Videoen i bakgrunnen krevde eier at han skulle punge ut for ...

    Google har noe de kaller Fair Use, kan være noe å hente der:
    https://support.google.com/legal/answer/4558992?hl=en
     
    flying_all and Gullars like this.

Del denne siden