Britene har bestemt seg for å kopiere amerikanerne (m flere) og innfører elektronisk visum som må søkes på forhånd. Negativt? Blir det mindre helgeturer til shopping og fotball? Hva med loungerun? Vil det bli vanskeligere med spontantur?
For oss kjekke norske kvinner og menn blir det vel mer en tilleggskostnad og litt kontorarbeid enn seriøse vanskeligheter. Håper det får en fornuftig gyldighet, minst to år.
Jeg har ingen problemer med ESTA eller eTa for reiser til USA og Canada, men det er en kompliserende faktor utgjør en barriere. Når Storbritannia innfører det samme så blir det en ekstra faktor ...
Er jo litt irriterende å manuelt legge inn info som man allerede har lagt igjen hos enten flyselskap, hotell, leiebil el lign. «Click here to transfer travel info to B/ESTA» når man bestiller reise kunne ho vært en greie?
Den eneste ulempen for min del er å sjekke om ESTA fremdeles er gyldig hver gang jeg skal til USA. Den samme ulempen vil nok skje med eTA og BESTA. Jeg kan leve med at det koster å ha disse travel application/authorization. Det vil ha vært ideelt om vi kan få en epost når en travel application/authorization går ut. Da er vi i alle fall varslet.
Er utvidelsen av EVW offisiell? Schengen-området planlegger å innføre ETIAS fra neste høst, så ikke unaturlig om UK svarer med samme mynt.
Folk har forskjellige behov men for min del gjør dette at jeg sannsynligvis ikke gidder å reise til GB i det hele tatt. Så mye annet som ikke koster noe som helst og jeg har allerede sett det jeg ville se av den øya. Mer uforståelig papirarbeid og styr for å besøke dem bidrar slett ikke. Det var irriterende nok at de ikke var i Schengen. Nå etter sin anti-europeiske holding og brexit så kan de bare reise din egen sjø for min del.
Nå er turisme inkl kort helgeturer fra Europa en viktig inntektskilde for britene, så jeg vil tro de har en motivasjon for å gjøre dette lettvint for brukerne, i tillegg til å hanke inn noen kroner ekstra selvsagt. Om ikke skyter de seg selv i foten egentlig.
Screene inntekt/midler i søknadsprosessen. Mindre enn et visst beløp disponibelt; avslag! Litt som UK folk klager over at de nå må bevise at de har midler til å bruke 80 euro (kanskje pund, husker ikke) når de besøker Spania. En regel Spania har hatt en god stund, for ikke-EU/EØS borgere.
Innen utgangen av 2024 er planen pt. https://www.gov.uk/government/publi...ill-electronic-travel-authorisation-factsheet