Når er first verdt poengene sammenlignet med business?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av oslo.to.unknown, 17. sept 2023.

1. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    18
    Vurderer å holde av poeng til å kunne gjøre om en av neste års turer til first, men lurer da på når det er verdt det sammenlignet med business? Hvilke selskaper og hvilke ruter? Tror jeg vil føle det bortkastet hvis forskjellen er litt bedre mat og litt bedre drikke, da jeg knapt rører alkohol.

Reiser kun sammen med partner, så kun ruter og selskaper som slipper to seter av gangen er aktuelle

Synes det virker veldig gøy med et veldig stort fly eller to etasjer, men er det verdt poengene?

Vi er ganske fleksible på hvor vi reiser. På shortlisten for de neste årenes long haul står Argentina, Los Angeles (jobb), Tokyo, Thailand, Korea, Vietnam, Sør Afrika/Tanzania (safari), Maldivene, Australia (jobb), Kina (jobb), Malaysia, Indonesia, Brasil (jobb)

Sunnfjordingen liker dette
  2. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,103
    Bonuspoeng:
    293
    Det er verdt det _hver gang_, i mine øyne.
    Det handler ikke bare om mat og drikke, men spesielt service, både på bakken og på flyet. Det er rett og slett en annen liga. Spesielt LH og ANA, og til dels TG.

3. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    4,781
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis jeg klarer å finne tilgjengelig F, er det alltid F foran biz. Service og hardware er verdt de poengene. Du må nok reise F minst en gang så du kan finne ut om F er verdt eller ikke.

Last edited: 17. sept 2023
  4. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    18,637
    Bonuspoeng:
    183
    Du lyt nok vere fleksibel både på reisemål og tidspunkt om du skal få to stk F-billettar. Det har vel skjedd dei siste åra at folk har klart å få 2 stk til Tokyo. Elles hender det at det dukkar opp 2 eller fleire på some LH-destinasjonar (EZE, BOS, GRU). TG F til BKK er vel og moglegeins råd å få for 2.

Som sagt er tilbodet av billettar sterkt avgrensa, og du må vere fleksibel.

oslo.to.unknown liker dette
  5. oddA

oddA Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,639
    Bonuspoeng:
    93

First sitt mål er og levere et produkt med linje av privatfly.
    Bussnies sitt mål er og levere deg avslappet og utvilt fra A til B.

6. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    24,903
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med alle, F foran C så lenge det er en muligjet.

oslo.to.unknown liker dette
  7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    30,726
    Bonuspoeng:
    293
    Den aller største forskjellen på Biz og F, er at du er en av få. ratio staff <> passasjerer er i en helt annen divisjon.

Akkurat det at du er en av få, at du er spesiell er noe vi opplevde da vi skulle reise fra JNB med Lufthansa ifjor. Maskinen fikk problemer med vannforsyningen og det kunne bare fikses på FRA.

Uten vann, ingen passasjerer, unntatt vi 8 som satt aller forrest, i First.

Biz, Plus og eco ble spredd for alle vinder, måtte ordne overnatting selv og fikk etterhvert sete på andre fly, f.eks med ET via ADD og ARN.

Det var sært å skylle ned i do med vann fra flaske, og det var sært å gå igjennom et tomt fly. Men herregud for en opplevelse, å ha en 747 omtrent som privatfly. :)

Når vi landet på FRA gikk flyet rett til hangaren og der stod limousiner på rekke og rad for å frakte oss i First til immigrasjonen.

Are, Insomnia4u, Flymunda and 21 others like this.
  8. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    3,741
    Bonuspoeng:
    113
    Hjelpe og trøste nå ble jeg lettere opphisset og misunnelig på samme tid:p Det må ha vært litt av en opplevelse:)

Cumulus and RoadKing like this.
  9. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    7,843
    Bonuspoeng:
    183
    Som Kåre med håret sa; spørsmålet er feil stillet. Om du mener det er "verdt" det med biz fremfor eco med poeng så har du svaret.

På ingen måte verdt det om målet er å komme billigst fra A til B.

10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    30,726
    Bonuspoeng:
    293
    Helt fantastisk. En sånn once in a lifetime experience.

11. Rohass

Rohass Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,045
    Bonuspoeng:
    93
    Legger meg litt på den snusfornuftige siden her.

First er en opplevelse ja & bør gjerne prøves ut ihvertfall en gang.

Men samtidig klarer jeg ikke helt å forsvare jevnlige first turer mot muligens 2 eller 3 business turer for samme poeng kost.

Eksempel en first tur til Asia kontra en liknende business tur i star alliance + en ekstra business til fks. USA / Japan med SAS.
    Eller til og med ...3 - 4 business turer med SAS Premium til USA / Japan etc. kontra 1 enkelt first tur....

Synes i grunnen business class med de fleste premium selskaper er mer enn godt nok, men klart gøy å teste det beste innimellom...om man finner det :)

12. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for gode svar.

Stemmer ish denne rangeringen av F?

Ana f (aldri 2 seter?)
    Lufthansa / Swiss F
    Thai Airways

Er det noen andre first som kan bookes med eb og som noen ganger dropper flere enn ett sete på samme flight?

13. LaDuden

LaDuden Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    Smaken er veldig individuell her.
    Er du så heldig at du finner F der det er to seter ledig og passende datoer så ville jeg bare ha kjørt på.

Men realistisk sett så ville jeg ha hatt 2 biz i backup, da det er veldig sjeldent to ledige i F. Hvis man ikke er veldig fleksibel å nesten kan reise på dagen.

Sunnfjordingen liker dette
  14. OyvindN

OyvindN Skydiver

Likes mottatt:
    2,138
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kan dessverre ikke smykke meg med så mange F-turer, det går mest i Business for familiens del. Som flere har påpekt, skal du ha en reise i F må du være fleksibel på dato og kanskje også reisemål. For min del var det opplevelsen av FCT i FRA som var det viktigste, vi fikk hele pakken med remote parking og henting i Porsche Cayenne samt den obligatoriske kjøreturen airside til flyet. For å få til en reise med 3 (tre!!) billetter i F overvåket jeg tilgjengeligheten til EZE og MEX i sommer, vi endte opp med EZE. Booket mandag formiddag, avreise fra OSL onsdag morgen. Opplevelsen ombord var uten sidestykke hva gjelder plass og service, det skader heller ikke å ha to personer dedikert til å håndtere åtte personer.

Cumulus, EndreD, Maggie and 3 others like this.
  15. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,103
    Bonuspoeng:
    293
    Kort historie fra en av mine "rett under 10" flyvninger med F:

Fløy ANA F med ny kabin og var helt alene i F. 8 seter kun for meg.
    Da jeg kom ombord spurte de om jeg ville spise eller sove først. Jeg gikk for det siste, så med en gang fest setebeltet ble slukket redde de opp i setet ved siden av og slo av lyset i hele kabinen. Så sov jeg en del timer før jeg våknet og fikk servert mat i mitt normale sete. Fortsatt helt alene. Jeg så ingen fra jeg gikk på flyet til jeg gikk av. Det er privatfly, det :p

Bolle, Teknolai, OyvindN and 7 others like this.
  16. ccurrahee

ccurrahee Fastboende

Likes mottatt:
    31,249
    Bonuspoeng:
    293
    For min del setter jeg

Swiss F
    LH F
    ANA F/ Singapore F
    Thai F

I den rekkefølgen. Fordi. Swiss har litt bedre seter. Og en svært god behandling transport restaurant/lounge på flyplassen i Zurich. Og fordi det oppleves som et mer eksklusivt produkt kjøpt med EB poeng Men for min del vil jeg si at service i Frankfurt og restaurant/lounge der er vel så bra og totalopplevelsen disse to firmaene leverer er grunnen til at jeg setter dem høyest.

ANA Er best på mat og sete. Men totalplakken trekker ned. Selv foretrekker jeg de ansatte i europeiske selskaper. Men det er en smakssak. Det er deilig å være ombord hos ANA

ANA og Singapore tenker jeg er omtrent like. Singapore har best lounge og best bakkeopplevelse med F class innsjekken på Changi og the private room. ANA har best sete, men Singapore sine er lekre. Maten. ANA et hestehode over, men Singapore servere veldig god mat.

Thai kommer bakerst, fordi maten har vært så som så for min del. service ombord like så. Og setet ikke bedre en de andre selskapene. På bakken har de en fin og eksklusiv lounge, som ikke når opp til kvaliteten på det de andre selskapene tilbyr.

F er fremdeles en spesiell opplevelse. En jeg er villig til å betale litt ekstra for i poeng. Så sant jeg får med meg hele opplevelsen. På en reise der jeg bare skal avgårde/ eller med korte bytter/ eller lite lounge osv, vil jeg nok heller velge C og være super fornøyd.

Hvis en spør meg personlig om kjøpte billetter? Tja, en gang i tiden var prisen overlevbar. Med 40k + på salg nå, ligger det utenfor min komfortsone.

Teknolai, Spielhaug, markus and 3 others like this.

Del denne siden