Maten hos Air Canada - Tyskland til Canada

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av SASlovah4evah, 18. juli 2016.

  1. I går hadde jeg den mest skuffende flighten i mitt liv. Det kommer nok en rapport om det, men først og framst ønsker jeg å høre erfaringer fra å sende inn klage til flyselskapet når man blir akutt dårlig av maten ombord.

    I går ble jeg servert noe av det mest triste jeg har blitt servert ombord i et fly.

    View attachment 9042

    Kylling, kalte de det. Laget av et tysk firma, merket med EG xxx DE. Dette er tristere enn noe jeg har spist, og jeg er svært kritisk mot maten hos for eksempel Lufthansa. Men maten hos Lufthansa eco på IC er for meg rene himmelriket i forhold til dette mølet fra AC.

    Men det er så, jeg dekker mer om hvor elendig ting var hos Air Canada seinere. Problemet, i tillegg til både det visuelle, smaken og sulten jeg opplevde, var at jeg rett og slett fikk rennaræv av denne maten. Jeg er nesten aldri dårlig i magen, og reaksjonen kom en liten stund etter middagen ombord. Det var helt utvilsomt maten som gjorde meg dårlig, for når alt var kommet seg ut i kveldstimene i går, så ble jeg helt bra. Jeg har spist mye god mat i Canada så langt, og har ikke hatt noen av de samme reaksjonene. Dette hadde en stor påvirkning på resten av reisen min, og jeg måtte løpe på do fra Island helt til Toronto, og deretter ha en heller ubehagelig opplevelse av å måtte på do mens jeg ventet i immigration. Som om ikke det var nok, hadde jeg en 3 timers flytur fra Toronto til Regina med turbulens nesten hele vegen. Noe som betyr setebelte på hele tiden. Noe som betyr at de få minuttene setebeltet var av, så måtte jeg løpe på den lille doen på den lille ERJ190'en. Dette er den verste reisen jeg noen sinne har vært på, og det var utelukkende ødelagt av maten Air Canada serverte meg.


    Burde jeg sende en epost til Air Canada? Kan de gi meg eurobonuspoeng i oppreisning for den elendige rævva reisen? (Pun intended for humor purposes)
     
    Aussie74 and Petter B-C like this.
  2. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Helt klart. Hvorvidt du får noen oppreisning i form av eurobonuspoeng er usikkert, men jeg mener likevel at dårlig service (og i alle fall dårlig mat) bør rapporteres. I verste fall får du en dårlig unnskyldning og en voucher som kun kan brukes på Air Canada flights, men du har i alle fall sagt fra.
     
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183

    Huff da, trodde Air Canada hadde bedre stil, men har aldri testet dem long-haul.

    Sjefen Calin Rovinescu er også styreformann i Star Alliance – så du får skrive til ham. Legg ved bilder, bilder er gull.
     
    Scandipendler liker dette
  4. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Blæh.. jeg som akkurat bestilte AC til Cancun :)
     
  5. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har også 2 flygningen med AC i oktober... Dette ser jeg ikke like lyst på nå. Men håper dette var en gangs glipp!!
     
  6. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har aldri blitt dårlig av flymat. BANK I BORDET!!!
    Jeg velger nesten alltid fisk, aldri kylling!

    Så har jeg alltid en pakke imodium med på tur. Har nok hatt bruk
    for de, men aldri etter en flytur.

    Drikk mye booze, det hjelper.
     
  7. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Sprit hjelper på alt! :D
     
  8. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,285
    Likes mottatt:
    3,186
    Bonuspoeng:
    113
    Trist å høre at deler av turen gikk i dass (no pun intended :))...skikkelig kjipt når du har gledet deg til tur.

    Uheldigvis så skjer dette i blant, selv om det selvfølgelig ikke er akseptabelt. Jeg fikk skikkelig kjørt meg etter en tur med Finnair for 6-7 år siden. Heldigvis var det på hjemreisen og jeg ble ikke dårlig før jeg kom hjem....MEN, da ble jeg til gjengjeld SKIKKELIG, SKIKKELIG dårlig, uten at jeg skal gå i detaljer mer enn at jeg var hjemme fra jobb i 4 dager og gikk ned 3-4 kg.

    Stygg sak...tok det aldri opp med Finnair, men angrer på det den dag i dag....så, ja, ta kontakt med AC og fortell de om opplevelsen din.

    Har aldri flydd med AY igjen siden. Det er nok mest tilfeldigheter, men vil nok velge de bort meg mindre de er mye billigere enn alternativene.
     
    Last edited: 18. juli 2016
    SASlovah4evah liker dette
  9. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    I dette tilfellet, med det bildet Ida postet, så vil jeg nesten si at det er mot sin hensikt å legge ved bilder. Måltidet ser for meg ut som et greit Eco-måltid, hvor at er dandert relativt fint. Men så er jo dette ganske så "rene" matvarer, som nesten er vanskelig å få til å se udelikat ut.

    Da har jeg et par eksempler selv fra biz, hvor maten ikke så særlig delikat ut.
    ANA:
    [​IMG]
    Air India:
    [​IMG]
    Disclaimer: Jeg ble ikke dårlig av noen av måltidene.

    Men nå har jeg ikke erfaring med å klage på mat i eco, så hva vet vel jeg. Og hvis man blir dårlig, så må man nesten klage.
     
  10. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    TAP Portugal. LIS - LHR. Videre med BA fra LHR til EDI. Omtrent 6 år siden tror jeg.

    Fikk noen reker på flyet kort tid etter takeoff fra Portugal. Litt over en time senere, ikke så lenge før landing, ble jeg brått dårlig på "begge" måter. I likhet med Ida blir jeg veldig sjelden dårlig i magen, og jeg kan telle på en hånd antallet ganger jeg har blitt så kvalm at jeg føler at det er "kritisk". Jeg gikk kjapt på toalettet.

    Innen jeg var kommet meg igjennom passkontrollen i LHR hadde jeg blitt enda dårligere, var blek som et lik, og følte meg så elendig at jeg hadde lyst til å utsette flyvningen videre. Snakket med gate-personalet i BA som viste forståelse og stor hjelpevilje, men kunne ikke flytte meg på en senere flyvning ettersom jeg allerede var på dagens siste flight til Edinburgh. Hun tilbød faktisk å gratis flytte meg til en flight neste morgen (jeg må ha sett skikkelig dårlig ut), men da jeg hadde en eksamen dagen etter var det dessverre ikke aktuelt for min del. De flyttet meg derimot helt bak i flyet (ved toalettene), hvor det var tre helt ledige rader foran meg, noe jeg var veldig takknemlig for. De sa også ifra til kabinpersonalet som var meget behjelpelige med vann og pledd når jeg kom om bord. Jeg lå mer eller mindre flatt igjennom hele flyvningen, med unntak av noen besøk til rommet bak meg. Og ikke så lang tid før landing kom det også opp. Den eneste gangen jeg noen sinne har måttet bruke papirposen på et fly. Det er uten tvil den verste flyturen jeg noensinne har opplevd, selv om den kun var litt over en time lang. Jeg ble forøvrig brått mye bedre like etter landing, så det som måtte ut kom seg åpenbart ut på den ene og/eller den andre måten.

    Forøvrig, stor credit til BA, både ground-crew og kabinpersonale som gjorde en ekstremt ubehagelig situasjon så komfortabel som mulig.

    Jeg er veldig glad i reker, men til dags dato klarer jeg ikke å spise reker på fly eller dagen før jeg skal ut å fly, og jeg har ikke flydd med TAP siden da (dette kommer sikkert til å endre seg, men det har vært rimelige alternativer de gangene det har vært aktuelt.)

    Så ja, matforgiftning på reise er noe jeg ikke unner noen, og jeg ville absolutt sendt en epost til noen. I mitt tilfelle gjorde jeg ikke det, men om tilsvarende skjedde i dag ville jeg garantert klaget til noen.
     
  11. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    Ida postet noen bilder fra hvor utrolig møkkete det var i det tre måneder gamle flyet.
    Det er nok de Edvard mener.

    Og @Ida jeg ville definitivt sendt bildene og en klage. Du har ingenting å tape. Men kanskje du redder flere fra siklerumpe om de faktisk ser hvordan det ser ut ombord og vasker litt istedet.

    Tore
     
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Synes høna til Ida så ut som ett normalt ecomåltid for å være helt ærlig.

    Har ikke flydd AC i eco, men biz var ikke akkurat noen høydare heller selv om jeg ikke ble sjuk.

    Send ett brev, det hjelper alltid. Men regn med at du får Aeroplan miles, ikke SAS poeng. Eller at de tilbyr deg en voucher
     
    jayeff and Shyneno like this.
  13. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Har en episode med TG fra OSL-BKK i C.
    Jeg vet ikke om det var maten ene- og alene, men jeg satt iallfall 30 minutter på ramma, før stormen var ridd-av.
    Jeg holdt meg deretter til flytende føde, og spiste først på restaurant i Singapore.
    Crewet beklagde noe voldsomt.

    30 minutter på et bøttekott på B777, var ganske lite humant.
     
    Shyneno liker dette
  14. obergland

    obergland Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    18
    Biz klasse frå Kathmandu til New Dehli med Nepal Airlines for mange år sidan. Det vart fleire timar i kottet til LH på veg til FRA. Glad for nesten folketom biz den natta .... Slitsomt.
     
    Shyneno liker dette
  15. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    SAS fra Kirkenes til FBU via Alta og Tromsø i 1995, som 16-åring: Tunfisksalat, eller hva det nå var for noe, ble servert, og fullstendig utsultet som jeg var, var jeg, såvidt jeg kunne se rundt meg, den eneste som takket ja til det som ble delt ut, som så ut som oppkast og ble til oppkast og det som verre var. Da flyet skulle lande på FBU, satt jeg fremdeles limt til potta, og crew måtte true med å fysisk hente meg ut derfra. Burde ha visst å klage i etterkant, såklart. Det er svært, svært sjelden jeg har dristet meg til flymat etter den seansen der. Takke meg til medbrakt.
     

  16. Har du eposten hans? :D :p

    Jeg sendte en epost til customer feedback-eposten under kontakt oss på aircanada.com. Får se hva som skjer.

    :confused:o_O:eek::(:(:(:(

    I never want to fly eco again.

    Men seriøst. Nå har jeg fløyet eco long haul med... vel. Lufthansa. Punktum. Og maten har aldri sett så trasig ut. Hos Lufthansa får du ordentlig dessert, gjerne en fersk kake. En gammel, seig kjeks innpakka i plastikk var "dessert" hos AC. Maten? Potetmos og kylling med pesto og ...tomatsaus. Og en gulrotsalat som smakte som om det var gulrot som hadde ligget der i 2 år før de valgte å kverne den opp, og deretter spurte ungen til kokken "hva skal vi ha nedi her da? EPLE? Okei!!". Eple og sur, gammel gulrot. Yummy. Det beste med måltidet var de der rundstykkene som SAS pleide å ha før. Ikke var de varme heller; de var kalde og smakte tørt og seigt - som om de hadde ligget over natta. Og gjett hva som var "snack before landing"? WRAPS. Føkkings WRAPS. Nøyaktig samme wrapsen som SAS hadde før. Jeg begynte å le litt for meg selv, hele greia ble bare for latterlig. Herregud så skuffa jeg ble av hele greia. :(

    Har en flight med Air Canada om 1 uke, Calgary-Los Angeles. Får se hur det går, men jeg kommer ikke til å bruke en kronasje på å kjøpe noe mat ombord. That is for-fucking-sure
     
    Petter B-C liker dette
  17. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Har sett økonomimat som har sett mye verre ut enn det der. :D

    Knock on wood, har aldri blitt syk av flymat. Imidlertid ble jeg syk av en burrito jeg kjøpte i Salt Lake City på vei til Anchorage.
    Løp fra do til do fra gate, via leiebilskranke til hotellet, og neste dags ekspedisjon til Elmendorf for å ekspedere en charter var ikke særlig lystig. Satt på do ombord i 757'en og gjorde lastepapirene med et matbrett som bord. Menmen .. sånn er'e .. ingen andre til å gjøre jobben når man er langt hjemmefra.
     
  18. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan det smakte er en helt annen ting, men poenget til meg (og kanskje @tommy777 (?)) er at måltidet, ut i fra det jeg så på det bildet som du postet, ikke så så helt for jævlig ut, Har (heldigvis) ikke mulighet til å prøve det måltidet, så kan ikke si noe om smaken.

    Det var også det jeg prøvde å illustrere med de bildene jeg la ved, hvor maten ikke ser veldig appetittelig ut. :)

    Men om det smakte helt grusomt så må man jo selvfølgelig klage (som jeg ser at du har gjort).
     
    tommy777 liker dette
  19. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    En gang på en United flygning så begynte jeg å kaldsvette og følte med rar. Kan jo som sagt ha vært noe helt annet en maten, men jeg sendte en epost til United. De tok meg seriøst og beklagte med 8000 UA miles.
    En annen gang var maten så forferdelig at jeg nektet å spise det. Kyllingen var grå og resten bare nasty.
    Tok et bilde, sendte det inn til United og forklarte hvor disgusting det var.
    Fikk 10000 poeng for slankekuren på flighten fra Chicago til London.

    Jeg reiste veldig mye med Air Canada i begynnelsen på 2000 tallet og opplevte economy maten helt ok. Bildet av maten din Ida ser i grunnen ok ut, derimot så var jeg ikke der til å oppleve det.
    Godt å se du koste deg masse med Tim Horton's :)
     

Del denne siden