Når kan bagasje sjekkest inn?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av AlexH, 26. juni 2022.

1. AlexH

AlexH Nytt Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    13
    Hvor lenge før kan en sjekke inn bagasjen på utlandsreise fra Gardermoen?
    Har en flygning som går til Spania kl 16 i slutten av juli, og hadde vært veldig praktisk å få levert bagasjen kvelden før. Har med en god del bagasje da vi flytter nedover.

2. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Du har glemt å oppgi en vesentlig opplysning: Hvem skal du fly med?

3. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Prøvde å levere bagasje kvelden før med sas for et fly som gikk grytidlig i dag. Det funket ikke. Fikset tags i går og satte på bagasjen før vi kom til avgangshallen, det sparte vi mye tid på pga kø.

tobeornot999 liker dette
  4. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skal fly med SAS på første legget til Asia i sommer. Jeg hadde også ønske om å levere bagasjen kvelden før. Men ser da ut som dette ikke er mulig. Men vil det fungere at jeg da går til flyplassen kvelden før og viser dokumentasjon på vaksine o. l som kreves av ankomstlandet? Da vil de kunne gi meg bagasjetagger og boarding pass? Så kan jeg da bare levere bagasjen om morgenen på bag drop?

5. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Hva er det da som hindrer at man kan bruke bag drop kvelden før?

6. AlexH

AlexH Nytt Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    13
    glemte av det, men er SAS jeg flyr med.
    Tenkte å prøve unngå ta tog med 5 innsjekket bagasje, 3 kabinkofferter + en katt :-/

7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    OSL har et holding-area nede i kjelleren for parkerte bagasje-vogner som ikke skal til flyet riktig ennå. Finnes morsom video av baggasjen sin underjordiske reise på dinside.no

Flyplassen sier ikke skriver noe offisielt om det. Men er nok ikke glad for og aksepterer antagelig ikke oppbevaring av innsjekket baggasje over natten i annet enn sær-tilfelle (kansellert/utsatt fly etter innsjekk feks).

Dette har vært et gjentagende spørsmål her på IF uten noen "gladmeldinger" så langt. Hvis noen hadde fått til innlevering av koffertene dagen før, hadde vi nok hørt det. Mange eksempler på at det ikke har gått, når folk har spurt på flyplassen.

8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Skulle tro det, ja.

Men manuell dokument-kontroll lager endel praktiske problemer.

På min utreise til Asia via Dubai for 5 dager siden, ville det du sier vært umulig pga flyselskapet. Emirates åpner rett og slett ikke for bag drop før 3 timer før avgang.

Og har ikke innsjekk på automat på OSL. Men online, uten at det hjalp noe fordi man uansett måtte stå i kø til skranken.

Jeg var kritisk til mange ting med Emirates i reisebrev tråden. Men én ting var veldig bra: de hadde mer enn nok skranker åpne for innsjekk (sone 4, midt i avgangshallen) til at køen beveget seg fort: 6 skranker for eco og 2 for biz. Til én 777-maskin sine passasjerer.

9. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Men SAS åpner jo for innsjekk 30t før? Så da kan de ikke nekte meg innsjekk og dokumentkontroll kvelden før? Men da uten å levere bagasjen selvsagt. Men når dokumentkontroll da er utført vil vel SAS appen åpne opp for muligheten til å sjekke inn online og deretter skrive ut bagasjetagger på flyplassen kvelden før? Så kan vi bare levere bagasjen på bagdrop om morgenen?

10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, innsjekk kan man jo gjøre online døgnet før hos de fleste flyselskaper.

Men her var ønsket bag-drop dagen før avgang.

Om man henter bag-tags fra maskin på flyplassen dagen før, uten å kunne sende avgårde bagasjen, så er vel neppe dette mer praktisk enn å hente ut bag-tag samme dag som man flyr og kan bruke bag-drop direkte etterpå?

11. Lillegutt

Lillegutt Lonesome traveler

Likes mottatt:
    1,032
    Bonuspoeng:
    93

Teknisk/system messig kan bagasjeanlegget ta imot bagasje 23t før avgang. Men spessielt nå i sommer er det høy belastning på EBS (Early Bag Storage) og flyselskapene har defor intern policy for å ikke ta imot.

En liten digresjon; det gamel EBS systemet med vogner i kjelleren er borte, nå er det hyller som gjelder...

Rscott, tobeornot999 and holmen like this.
  12. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Forskjellen her er jo krav om dokumentsjekk. Ankomstlandet har krav om koronna vaksinering og da vil jeg vel ikke kunne sjekke inn online og skrive ut bagasjetagger før dette er sjekket? Og eneste muligheten for å utføre denne sjekken er vel innsjekk på OSL? Så hvis jeg får utført dokument sjekken kvelden før og skrive ut bagasjetaggene sparer jeg vel tid om morgenen? Da er det jo bare å levere bagasjen på den automatiske leveringen og gå rett til security? Ellers må jeg jo stå i kø om morgenen for å få utført dokument sjekk.

13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, ferdig gjennomført manuell dokumentsjekk (dit slik kreves) burde de vel i teorien kunne gjøre kvelden før - men når de snakker om innsjekk tilgjengelig 30t før avgang er dette omtalt kun ifm online innsjekk:
    https://www.sas.no/reiseinfo/innsjekking-og-ombordstigning/innsjekking-via-internett/

Manuell innsjekk åpner 2 timer før avgang, ifølge sas.no. Men dette er jo helt generell info, og de tar jo gjerne imot bagasje til senere fly samme dag også. Så det kan være verdt et forsøk kvelden før selv om de i så fall bare tagger men ikke tar imot bagasjen:
    https://www.sas.no/reiseinfo/innsjekking-og-ombordstigning/innsjekking-pa-flyplassen/

14. Margrete

Margrete Medlem

Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har ikke prøvd å sjekke inn baggasje for utenlandstur kvelden før, men blir å prøve det for en tur til USA om litt over 2 uker med SAS via København (håper den ikke blir ødelagt av streik)

Innenriks funker det ihvertfall fint, men måtte bruke skranke da det ikke gikk via bagdrop. Sjekket inn baggasjen kl halv 4 om ettermiddagen for et fly som gikk fra OSL kl 0830 dagen etterpå

15. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Men du fikk ikke lov å levere bagasjen på manuell innsjekk? Men de sjekket deg da inn og gav deg bagasjetagger som du da satte på selv og deretter leverte i automaten? Jeg bare ville sjekke siden jeg har en tur til London og Asia denne uken der det kreves dokumentkotroll. Så jeg ville gjerne ha gjort dette på kvelden før siden jeg uansett skal overnatte på OSL. I det minste burde de kunne utføre dokumentkontrollen og gi oss boarding pass. Bagasjelappene kan jeg jo skrive ut selv når innsjekk er utført?

16. rota

rota Nytt Medlem

Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    13
    Slettet svaret mitt etter at du siterte ser jeg, jeg leste feil.
    Nei, var ingen andre muligheter en bagdrop.

17. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, takk for svar. Jeg trodde automatene sjekket slik at du ikke får levert bagasjen før samme dagen som avreise, men da kan jeg jo prøve dette. Spurte du om automatisk bagasjedropp når du sjekket inn manuelt? Eller gikk du bare bort dit etter innsjekk? Bare lurte på om dette var noe de i skranken sa du skulle gjøre:)

18. rota

rota Nytt Medlem

Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    13
    Det var derfor jeg slettet svaret mitt, for jeg brukte automat og da hjelper det kanskje ikke deg noe?

19. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, siden jeg har dokumentkontroll må jeg jo vise papirene på manuell innsjekk først. Men tenkte i hvert fall gjøre dette kvelden før og få bagasje taggene. Så kan jeg bare levere bagasjen i bag drop om morgenen uten å måtte stå i kø da.

20. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har sjekket inn bagasje med SAS, DY, LH og TG dagen før avreise på OSL. Med SAS senest på søndag, riktignok bare innenlands og med DY for et par uker siden til BUD.

TG og LH ligger 3-4 år tilbake.

Del denne siden