Når SAS gir blaffen og drar før tiden...

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av ILS2, 21. april 2016.

  1. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Når 907 forlater gaten før tiden,
    kan de på flyet bare le.
    Men ikke mine barn der hjemme,
    som pappaen sin ei får se.


    Hvordan forklare min lille gutt
    at pappas «vi sees i kveld»-løfte blir brutt?
    Fordi SAS klønet det til og dro elleve-null-to
    mens det på billetten vitterlig elleve-ti stod


    Da blir man litt sliten,
    litt lei - og bedriten
    Og da hadde det vært godt,
    om man av SAS trøst kunne fått


    Men hva er det jeg tror?
    Service i motgang? Hallo?
    Nei, i gaten var det kun «vi sees siden»
    «Du kan jo ikke komme fem minutter før tiden»


    Så da stod vi nå der,
    Noen Diamonds, en Gold
    og en kar fra Espevær,
    «Vi måkke komme her og komme her»


    For Bolaget vet best,
    det burde vi jo vite
    Og livet er en test,
    og med SAS vi må slite


    Men jeg får nå litt penger
    av den Europeiske Union
    og da er det Lego jeg trenger
    Til meg og mine ungers re-union


    Men SAS er jeg bare drittlei
    de virker å aldri forstå
    At kunder blir lei seg,
    Når de blir pisset på


    Og sånn går nå dagen,
    i morgen har SAS glemt
    men jeg sender snart inn klagen
    for jeg ble vitterlig litt skremt


    At de kunne gi sånn faen
    og bare dra
    Mens vi løp for livet
    «Ha det bra!»
     
    Angie, Olelink, Logiflyer and 39 others like this.
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,749
    Likes mottatt:
    21,954
    Bonuspoeng:
    293
    Du får en like av meg for diktet, ikke for SAS sitt rømningsforsøk. Jeg lurer på hva som gjorde at de syns dette var en god ide. Var det noen av dere som ikke hadde sjekket inn eller gått gjennom sikkerhetskontrollen i rimelig tid? Håper du kommer deg hjem så fort som mulig.
     
  3. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Diktet åleine burde gje ein del tusen poeng i kompensasjon. Send inn til SAS...
     
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,896
    Likes mottatt:
    57,522
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig spent på svaret du eventuelt får fra SAS..
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    På interkont er det vel vanlig at gaten stenger lenge før annonsert avgangstid? Likevel, det er smått overraskende at de lukker døra så kjapt når de mangler innsjekket pax på en intercontinental, ikke minst når det er statuskunder.
     
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,159
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje du kan poste litt fakta også? Hvor mye før tiden dro de? Når var du ved gate? Når var oppsatt avgangstid?

    Edit: Ser det er begravd i forsøket ditt på et dikt.

    Det er vel ganske vanlig at gate stenger før avgangstid på IC-flights er det ikke?
     
  7. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe. :)

    Dette har skjedd meg flere ganger med KLM sitt siste fly fra AMS til BGO. Jeg TROR det har noe med at de kan se hvor jeg er i ruten og om de ser at jeg likevel ikke rekker det, så stikker de? Det HAR hendt at jeg har fått komme med også, selv om jeg har fått beskjed om at jeg er booket om. Skjedde sist da jeg skulle fra CPH til ARN (mes SAS) og så videre til HKG. Da var gaten lukket, men de ventet på et crewmedlem, så vi var 4 pax som fikk snike oss inn likevel.

    Xxx.
     
  8. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Selv om det kanskje kan virke sånn , er jeg ikke Ola Dunk på tur. Vi var ikke en gjeng som satt i puben, glemte å sjekke inn, satt på rammen eller andre ting som ofte gjør at folk mister flyet.

    Vi var et sted mellom 7 og 9 personer, knapt noen kjente hverandre, som var stuck på BGO fordi SAS hadde tekniske problemer med SK 252. SAS annonserte ombooking til SK 248 for passasjerer som skulle til Bodø via Oslo (med SK 252), men dette tilbudet ble aldri tilbudt oss (de av oss som var ved gate i Bergen senest kl. 08:15 - inkl. meg). Da forsinkelsen steg fra 10:00 til 10:30, og EWR-passasjerer tok kontakt med gaten, presterte en SGH-ansatt å si at de hadde booket om «alle som var tidlig ute» til SK 248. Jeg satt på gaten og hørte de annonseringene han foretok, og det var Bodø-passasjerer only. SGH-agenten var i og for seg smilende og blid, men det byr meg litt i mot når de tar den varianten for å gi seg selv et «get out of jail»-frikort. Ingen av de andre EWR-passasjerene hadde registrert noe tilbud om tidligere OSL-avgang heller.

    Beskjeden vi fikk da vi gikk om bord, var at vi ville få ny beskjed i luften.

    SK 252 forlot gate 10:18 og piloten gav gass. I luften så jeg at prosessen med å kaste oss av SK 907 alt var i gang (innsjekk kansellert etc.), men da kapteinen sa at vi ville lande 10:55, fikk jeg fornyet håp.

    Klokken 10:58 stormet jeg ut av flyet ved gamle gate 18. Jeg kjenner Gardermoen, vet hvor jeg skal, så det var korteste vei. Jeg foretok imidlertid et 30 sekunders stopp og tryglet en SGH-ansatt som håndterte en «Gate Closed»avgang til TRD om å ringe til 907-gaten og si at BGO-passasjerene løp for livet. Hvorvidt hun faktisk gjorde det, vet jeg ikke, men jeg fikk inntrykk av at hun skulle gjøre det.

    Da jeg passerte sperren ved taxfree, blinket det fortsatt Gate Closing på SK 907. Da jeg passerte loungen, blinket det fortsatt. Jeg ankom, som den første av BGO-passasjerene, gate F20 kl. 11:04. Da var det Gate Closed og flydøren lukket. Jeg skjønte at alt håp var ute og fikk følgende medfølende kommentar fra den ene av de to SGH-ansatte ved gaten: «Du kan ikke komme 5 minutter før tiden».

    …som om jeg hadde noe valg.

    Flyet forlot for øvrig gate kl. 11:02.

    Da måtte jeg bare gå vekk fra gaten og telle til 137. Samtidig ramlet resten av feltet inn (kl. 11:06), inkludert minst en EBD booket i Business, men de fikk mer eller mindre den samme positive opplevelsen som jeg hadde fått fra SGH. Ingen forklaring, ingen unnskyldning. Det eneste jeg hørte var at hun var oppgitt fordi hun kanskje måtte hjelpe oss ut gjennom passkontrollen. Snakk om førtidspensjoneringsklar dame. Huttemegtu!

    Etter dette er det ikke så mye å si, egentlig. Samtlige var mer eller mindre rystet av SAS´ opptreden. De skapte forsinkelsen. De gjorde ingenting. De bestemte å la flyet gå FØR tiden. I det hele tatt; de gav blaffen. En av de andre passasjerene hadde snakket med noen kjente (SAS-ansatte) som på privaten reiste med SK 907, og hadde fått de til å ta kontakt med crew-et og si at BGO-passasjerer kom til å løpe for å nå det. Om dette ble gjort, vet jeg ikke.

    Forsinkelser skjer. Greit nok. Mitt problem er den totale ansvarsfraskrivelsen som preger SAS i førstelinjen om dagen. På BGO. På OSL. Til og med i loungen (hun begynte å fable om at det ikke hadde vært noe bedre om vi fløy med Norwegian). Andrelinjen er outsourcet og ubrukelig. Tredjelinjen når man kun om man saksøker Bolaget.

    Hvis jeg hadde blitt møtt med et «Vet du hva, flyet gikk dessverre for to minutter siden. Vi trodde rett og slett ikke at dere ville nå flyet.» da jeg kom gjennomsvett til F20, da hadde jeg kanskje ikke brydd meg. Men jeg orker bare ikke den type adferd og holdninger hos folk som lever av å yte service.

    Sånn er det bare.


    PS…. Sjokkerende få av de strandede passasjerer kjente til EU 261/04. Jeg påtok meg konsulentoppgaven og sørget for at samtlige nå har bedt om å få 600 EUR fra SAS. Et lite plaster på såret.

    Ikke at det hjelper min sønn.
     
    DanH, Rutinert94, milehigh and 23 others like this.
  9. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    @ILS2 Ble det ombooking til kveldsavgangen fra CPH?
    Eller går ikke denne nå?
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    @ILS2 , etter å ha fått hele story'n kan jeg ikke si annet enn at dette var ufattelig dårlig av SAS og i sterk kontrast til den story'n om kapteinen som tok flyet tilbake til gate for at besteforeldrene skulle få være med barnebarnet på slutten.

    Herregud, maskina står ved gate... Hvor mye forsinkelse kunne det blitt? 15min??? Det tar de glatt igjen på en IC flight.

    Nei, dette er for dårlig. Og jeg begriper det ikke, for jeg har selv opplevd at en SAS maskin har blitt holdt igjen i påvente av forsinket maskin. Noen har utvilsomt hatt en dårlig dag på jobben her.
     
    Aussie74 liker dette
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,174
    Likes mottatt:
    869,678
    Bonuspoeng:
    293
    ... hvor mange ganger har vi ikke stått på Gardermoen (innenriks) og ventet på innkomne passasjerer fra utlandet som har vært forsinket ... men da har det jo vært 3-5 fly senere på dagen ...
     
  12. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Nah, jeg skjønner at du er irritert ja! Har nå lest EU 261/04, men forstår ikke helt hvordan du kan få tilbake 600 EUR? Eller, jeg forstår det, men vil SAS være enig?

    Xxx.
     
  13. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Send krav, drikk deg full og rist det av deg. SAS gir seg katta uansett. Dette er jo fantastisk dårlig service over hele linja.
     
    Aussie74 liker dette
  14. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Elendig av SAS, tror ikke jeg hadde greidd å gå bort og telle til 137.
     
    TOS, ILS2 and Aussie74 like this.
  15. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vil ikke bli stemplet som den snobbete fyren som tror United er bare best på alt....
    Jeg vil ikke bli stemplet som: der er han der SAS basher'en.
    Men jeg kan si at jeg har opplevd ting med SAS i de siste 4 månedene som er bare til å riste på hodet av og nesten bli en basher. Det er flere av dere som forguder SAS mer enn sommerferien, men jeg ser og opplever så utrolig mye arroganse at det er trist. Jeg vil så gjerne fortelle hva som har skjedd, men skal vente litt til da jeg venter på en sak som er under behandling. Det er rett før begeret renner over anyways. I juni blir jeg også en av de der EBD folkene og da skal jeg se om ting forandrer seg.......which I doubt!
    @ILS2 ......det er trist i det som har skjedd og jeg kan virkelig se for meg den oppførselen de behandlet deg på. Stå på and fight the power ;) Fin dikt...det skal du ha :)
     
    Bjoern In America liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Nuja, jeg har hatt mine runder med UA opp gjennom årene og senest nå i påsken. Men rett skal være rett, jeg er ikke 1K i programmet deres, ja faktisk er jeg statusløs i *A i følge matronen i loungen. Nok om det.

    Jeg tror vi må innse at alle flyselskap har sorte får, som attpå til kan ha en dårlig dag. Så får vi håpe vi unngår dem så ofte som mulig :).
     
    TomF66, Aussie74 and SASlovah4evah like this.
  17. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde blitt skikkelig ufin.. Jeg tror jeg hadde skjelt ut gateagenten etter (nord-norske) noter og kastet EBD-kortet på henne.. Helt seriøst dessverre!

    Det hadde mye mulig ikke vært hennes feil, men det er hun som likevel må kunne vise den minste forståelse, for det er i allefall ikke kundene sin feil!

    Jeg hadde vært lite stolt over egen oppførsel, men jeg hadde telt til 1, og deretter hadde jeg startet utskjellingen..
     
  18. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Så langt jeg kan bedømme, er dette en situasjon SAS kunne sluppet fra med et visst ansikt - selv om noen i Bergen gjorde en slett jobb - dersom de a) beklaget for situasjonen de selv hadde skapt og b) sørget for ombooking til første og beste fly til New York, det være fra CPH eller med *A partner, om nødvendig i F. Ettersom SK907 går kl. 11, og klokken bare er 05 i New York, så skal det ikke være umulig å få passasjerer som misser SK907 til byen allikevel innen dagen på østkysten er omme.

    At gateagent og loungedrage reagerer som om dere bevisst skal ha sølt vekk tiden i lounge eller taxfree, at forsinkelsen i utgangspunktet var SAS' egen feil og at SAS' internkommunikasjon er av en sådan art at gate på OSL ikke kan gjøre oppmerksom på at dere er underveis, er imidlertid et bekymringsverdig svakhetstegn ved organisasjonen. Det er ikke bare at de påfører seg selv en ekstrautgift med ombooking (som jeg som et minimum regner med at de sørget for), men det er helt skrekkelig dårlig PR overfor de som rent faktisk flyr med dem mest. Av denne siste grunnen alene, fortjener både gateagent og loungedrage på OSL kraftig strekk, og jeg anbefaler på det sterkeste at dette meldes til diamantmailen med nokså klar beskjed om akkurat hvor lite akseptabelt hele dette sirkuset var.
     
    Petter B-C liker dette
  19. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    På OSL har jo SAS/SGH folk som sitter å overvåker short connection og kommuniserer med SAS Airline om de skal ta 15 min forsinkelse og få med pax. 15 min. var innafor, og særlig når det gjelder å få med pax på flagskip ruta 907. SM i gate skal ha full oversikt over innkommende pax. SM har ser også hvor innkommende fly er, har mulighet til å kontakte kolleger på innland å få hjelp til å "jage" på pax som skal videre. Evt. følge de eller kjøre de på denne lille bilen. Og ingen i gate tar avgjørelser om å sette igjen pax uten at det kommunisert med noen på et høyere nivå.
    Vel slik var det back in the days ja jeg jobbet i bransjen. :D

    Det jeg lurer på er, hvem cansellerte innsjekken på 907? Var det BGO? Gaten på OSL?
    Jeg synes det er pussig hvis gaten 907 kansellerer dere når dere er så nærme, de har jo tilgang all info om hvor dere er i løypa.

    @ILS2
     
    Aussie74 and ILS2 like this.
  20. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93


    Å jo da @Aussie74 du blir stemplet :D, det ligger i den norske folkesjela det :p

    Men jeg har også tenkt over at, har det skjedd noe med SAS de siste månedene? Særlig med personalet ombord. Har noen innlands flighter + en tur i Europa, og særlig nå sist etter den Europa turen, spør jeg meg selv om er det bare uflaks at jeg havner på flighter med så sure og vrange cabin crew?



    Jeg flyr BA til LHR og BA/AA over til USA.
    Å sammenligne BA til LHR og SAS til LHR når man kjøper de dyreste billettene, har lojalitets status og sitter foran i kabinen, er forskjellen på disse to selskapene som natt og dag.

    Beklager, dette ble litt utafor trådens opprinnelse, men jeg har også stusset over hvor slett servicen ombord hos SAS har blitt. Er det flere enn meg og @Aussie74 som har tenkt over dette?
    Kanskje dette fortjener en egen tråd?
     
    Aussie74 liker dette

Del denne siden