Navneendring og visum ´

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av viktoriawest, 06. juli 2019.

  1. viktoriawest

    viktoriawest Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei!
    Er det noen som vet om det er mulig med navneendring gjennom flysmarter?
    Jeg har en far som har blitt syk og vil dermed endre billetten til en nær slektning. Vi flyr med Singapore airlines og SAS, men alt er bestilt gjennom Flysmarter.
    Går det forresten an å få visum til Australia (turistvisum) med nødpass?
    Håper noen kan hjelpe meg :)
     
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,646
    Likes mottatt:
    7,643
    Bonuspoeng:
    183
    Ser dårlig ut når man ser gjennom vilkårene
    https://flysmarter.no/reisevilkår
    "Flybilletter er personlige, og det er ikke mulig å bytte navn. Flyselskapene tillater ikke at bokstaver endres i verken fornavn eller etternavn. Hvis feilaktig navn oppgis, betraktes bookingen som en avbestilling"

    Men det skader nok ikke å høre,

    Reiseforsikring bør kunne hjelpe om faren din får legeerklæring på at han er for syk til å dra, burde da få tilbakebetalt billetten fra forsikringsselskap, så kan evt denne nære slektningen bestille ny billett
     
    Insomnia4u liker dette
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    De fleste har krav om at passet må ha gyldighet minimum 6 mnd på reisetidspunktet. Nødpass utstedes med 2 års gyldighet.

    "...Australia har ingen spesielle regler mht. passets gyldighet.."

    https://www.regjeringen.no/no/tema/...-land/reiseinfo_australia/id2415524/#innreise

    Ellers oppsummerer @Lars J det greit. Din far får pengene igjen via reiseforsikringen med sykemelding.
     
  4. viktoriawest

    viktoriawest Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Vi reiser førstkommende tirsdag, vet du/dere om det tar lang tid før disse pengene ville kommet over? Har veldig dårlig til og fikk vite at min far ikke fikk lov til å dra torsdag kveld..
     
  5. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Vil naturligvis variere fra selskap til selskap, men forsikringsselskapene har generelt blitt veldig raske til å behandle saker. I løpet i uken er ikke usannsynlig, men uansett før kredittkort-fakturaen for Juli forfaller.
     
  6. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Pappaen din kan jo gå til legen på mandag eventuelt, legen skriver ut sykemelding og send det til forsikringsselskapet med en gang samme dag hvis du kan, bare gå på meld skade og scan dokumentene fra legen. På tirsdag kan du eventuelt ringe til forsikringsselskapet og høre om ikke den kan bli behandlet fortere enn normalt fordi dere skal reise.

    Når det gjelder navn endring kan du jo prøve å ringe SAS direkte og spør om dem kan endre navn, som regel klarer de å endre den i løpet 5-10 min manuelt men det koster 600kr tror jeg.
     
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Nødpass har også gyldighet for kun reise.

    https://www.politiet.no/tjenester/pass/nodpass/
     
    Insomnia4u liker dette
  8. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Du kommer ikke inn med nødpass i Australia eller i Indonesia,du må ha et orginalt pass. Min datter fikk merke dette her i februar,hun ble stoppet når hun skulle sjekke inn,så hun måtte bestille nye billetter :(
     
  9. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er jo info UD er påkrevet å ha på landsidene. Bra at du kom med en oppdatering.
     
  10. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Ja det sa jeg og sendte de en mail som de ikke har svart på, det samme skjedde med en kollega av meg og med et nødpass her forrige mnd,skulle også til New Zealand og Australia, Han fikk beskjed om vis de slapp han ombord så ble han garantert stoppet i Singapore,og fikk forklart at visum og nødpass ikke hang isammen, og dato på nødpass ikke er 6 mnd osv...
     
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje her forklaringen ligger? Da jeg hadde to pass pga arbeid i Midtøsten, hadde det andre passet 2 års gyldighet. Trodde at nødpass ble gitt samme gyldighet og ikke for kun reisen. Det utelukker jo en rekke land pga kravet om minst 6 mnd gyldighet.
     
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    De er vel ikke pålagt å ha det. De skriver følgende:

    «Det gjøres oppmerksom på at innreisebestemmelser kan endre seg. Utenrikstjenesten har ikke ansvar for om følgende informasjon om innreisebestemmelser eller krav til visum endres på kort varsel. Det er den reisendes ansvar å påse at reisedokument er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land.»
     
  13. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, ser at ordet pålagt var slurvete.

    Men det er synd at det ikke er noe offisiell info rundt nødpass, som gjør at det blir usikkerhet rundt hvor det er gyldig og ikke. Politiets sider ang nødpass viser til UD sine, som da er ufullstendig:
    https://www.politiet.no/tjenester/pass/nodpass/

    Minner om hva UD selv skriver ang. Australia, som da faktisk ikke er korrekt:
    "...Australia har ingen spesielle regler mht. passets gyldighet.."

    Praksis viser altså at de har spesielle regler. Så den setningen bør fjernes.
     
  14. Stavangeren

    Stavangeren Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Nummer to pass har to års gyldighet og er et helt vanlig pass, men med kortere gyldighet. Nødpass er ikke et vanlig pass, og gjelder kun én reise selv om gyldigheten kanskje er satt lengre.
     
    Ombo liker dette
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Denne uken oppdaterte jeg visum til Australia, eVisitor (subclass 651) og noterte meg at selv om det ikke er noe krav til gyldighet på vanlig pass skriver de på søknadssiden:

    "It is strongly recommended that the passport be valid for at least 6 months."

    Tipper det er grunnet at mange reisende har et transit-stopp på vei til Australia.

    Som nevnt av Utenriksdepartementet:

    "Australia har ingen spesielle regler mht. passets gyldighet, men vær oppmerksom på at ved transitt via Asia krever de fleste land at passet må være gyldig i minst seks måneder på reisetidspunktet."

    Flyselskapet vil ofte ved avreiseflyplassen kreve at du har et gyldig reisedokument for innreise til landet du mellomlander i, selv om du kun er i internasjonal transit og ikke skal innom passkontroll.

    Kjenner ikke mer til dette regelverket, men vet at ved IRROPS og opphold landside ordnes det normalt visum-dispensasjon ved behov.
     

Del denne siden