Nedgradert etter EU 261/04 - Poeng?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Are, 18. okt 2016.

1. Are

Are EBD InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    2,849
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som kan si hva man har krav på av poeng etter nedgradering etter 261/04?

Jeg fikk poeng etter ny bookingklasse på turen til Sør-Afrika, billettene var riktignok billige, men 1700 poeng er litt lite når jeg var booket opprinnelig til ca 22000...

2. Insomnia4u

Insomnia4u EBD

Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Er det bare SK som gir poeng for orginal reiserute selv om ombooking? Hvilket selskap reiste du med?

3. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Mener å erindre det var Ethiopian som hadde en feilprising i C, som deretter gikk tilbake på det og kansellerte billettene - samt tilbydde svært billige economybilletter som "oppreising".

Om det er dette kan jeg ikke tenke meg at man skal få noen poeng for original booking, iallefall om det er snakk om å få eurobonuspoeng fra Ethiopian. Hadde det vært inhouse bonusprogram kanskje...

milehigh liker dette
  4. milehigh

milehigh Senior Medlem

Likes mottatt:
    581
    Bonuspoeng:
    93
    Operational downgrade skal gi ORC og EU komp. Alt forutsatt gyldig billett, så om denne er (korrekt) kansellert og endret pre departure har du ikke krav på noe. Enten forhandle med plating/operating carrier, eller så kan du ta en sak til NEB eller forliksrådet for å fastslå gyldig billett, med krav som nevnt over.

5. Are

Likes mottatt:
    2,849
    Bonuspoeng:
    113
    Nesten riktig.
    Det var ET som hadde billige C billetter som senere ble booket om til eco og refusjon av deler av billtettprisen med henvisning til EU 261/04. I praksis er det kanskje det samme som du sier, men rent teknisk sett benyttet de seg av 261/04 ifm. ufrivllig nedgradering og refunderte 75% av billetten.

Spørsmålet mitt her er egentlig om det finnes en regel eller juridisk vurdering på hva som er riktig håndtering av miles når man nedgraderes etter denne bestemmelsen.
    Det finnes program som gir 100% for disse flightene, men eurobonus gir hhv. 0 og 25% for de nye bookingklassene. Opprinnelig booking ville gitt 200%, men jeg ville vel ikke sagt noe om jeg fikk 100% etter nedgradering.

6. Are

Likes mottatt:
    2,849
    Bonuspoeng:
    113
    ORC?

7. milehigh

milehigh Senior Medlem

Likes mottatt:
    581
    Bonuspoeng:
    93
    Original routing credit.

8. milehigh

milehigh Senior Medlem

Likes mottatt:
    581
    Bonuspoeng:
    93
    Refererte de til EU 261/04?
    Kapitlet som omhandler downgrade gir i grunnen ingen andre rettigheter, men det interessante om de refererer er jo at de faktisk innrømmer at et var en gyldig billett, så nedgraderer deg. Riktig spill da ville vært å ikke akseptere downgrade, og bedt om evt rerouting i samme klasse, og ved forsinkelse som følge av dette også komp for dette. Du kunne om du fortsatt ikke fikk fly i booket klasse eller fikk dem til å ombooke, selv ombooke og kreve refusjon. Men du må tåle risken og kjenne prosessen. Alternativt, iallfall søke om EU komp for (antesipert) forsinkelse.

9. Are

Likes mottatt:
    2,849
    Bonuspoeng:
    113
    Ja det gjorde de.
    Har i etterkant forstått at noen har kranglet hardt og fått beholde sine C-billetter.
    Det vil jeg gjøre neste gang.. Men nå er vi her og jeg vil få noen flere poeng om mulig. Synes 1800 er litt i minste laget etter så mange timer i lufta..
    Rerouting ville ikke gitt noe resultat da nedgraderingen var pga prisen og ikke tilgangen.

Godt mulig greieste fremgangsmåte her er å skrive til de å si at jeg savner poeng og påpeke at jeg etter 261/04 skal ha ORC ved nedgradering. Så får vi se om de gidder og krangle eller lar det passere siden det i det store bildet er lite poeng det er snakk om..

Del denne siden