New York City versus Miami

Tråd i 'Reisemål' startet av Sikiduck, 06. mars 2017.

?

Første gang begge steder - Miami eller NYC?

  1. New York

    22 vote(s)
    57.9%
  2. Miami

    16 vote(s)
    42.1%
  1. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Hei,

    Som sikkert flere har sett, har jeg en tråd her litt tilbake der jeg skrev at jeg tenkte å reise alene til New York.
    Men så har det seg nå slik, at jeg vurderer Miami stedenfor, veldig sterkt. Jeg tenkte fire dager, altså tre netter.

    Værmessig er det Miami som frister. Jeg sjekket været hin dagen i New York, og da var det nede i minus 9 ... Miami har gode temperaturer, shopping og føler det blir mer avslappende enn New York.

    Jeg finner hotell i New York til ca 1400-1500kr natten, som bl.a. Hilton. Dette er både på Manhatten og New York Downtown. Men er dette dyrt for å være New York? Det koster ca det samme for hotell i Miami (Hyatt, Marriot, Hilton. Dette i Downtown og Brickell. Mulig South Beach om jeg strekker på pengene.) Jeg må ut med 4k for 3 netters opphold.

    Severdighetsmessig så er jo New York the king. Frihetsgudinnen, Empire State Building, som jeg aldri har sett før. Jeg studerer Retail Management, så det er jo litt stas å få med seg disse store kjøpesentrene som Nordstrøm. Men drar jeg til Mia tenker jeg kanskje å få hivet meg på en shuttlebuss og dra nedover Key West. Mulig leiebil, selv om det er mye gebyrer siden man er under 25 år.

    Et sinnsykt vanskelig valg. Dog tjener jeg 6000 fler poeng ved å reise til Miami fremfor NYC. NYC koster rundt 2700kr t/r (hvis jeg får endret billetten min ned fra Ungdom Flex til vanlig, jeg betalte 3300kr for Flex som jeg trodde var refunderbar - noe den ikke er, men kan endre den til Mia, Miami koster og 3300kr.) Miami ca 3,3k t/r. Jeg har bestilt billett til NYC, men denne kan endres til Mia.

    Det kan være litt viktig å få med at det er kun slutten av mars - begynnelsen av april at SAS har ungdomsbilletter til New York. Jeg ser at det ikke kommer før til høsten billetter dit. Men kanskje høst er finere tid i NYC, sånn ala vinterstid?

    Jeg er interessert å trave rundt, oppleve, handle rimelig mat, shoppe litt, ikke bruke for mye penger, slappe av, nyte livet. Handle på Publix, Walgreens etc.:D
    Jeg er mindre interessert i museum og kunst ...


    Noen som har noen innspill? Frister meget med å slappe av på fint hotellrom i Miami, gå for et fint hotell når jeg først reiser alene og nyte det å komme meg litt vekk fra regnbyen. Men fine hotell koster litt i Miami, spesielt om man er student:p
    Jeg trenger rett og slett din mening om hva du ville gått for. Takk :)
     
    Last edited: 06. mars 2017
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Vært mye i Nyc og litt mindre i Miami. Jeg ville gått for Nyc 10/10. Utover været er egentlig Miami litt kjedelig, hvert fall alene.
    Nyc er kulere synes jeg
     
  3. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du reiser i disse tider så er det spring break. Masse studenter valfarter til varmere strøk for å feste! Sånn sett er det godt mulig å finne unge og likesinnede å feste med. Som turist alene ville jeg valgt New York pga alle attraksjonene.
     
  4. emhb

    emhb Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Personlig synes jeg NYC er mer spennende. Når jeg reiser alene, liker jeg best å dra på museum o.l. Nå har jeg ikke inngående kjennskap til Miami, da jeg kun har vært innom en snartur. Men hvis du ender opp med Miami, anbefaler jeg å leie bil, for å kjøre til Everglades og Key West.

    I NYC klarer du deg med kollektivtransport. Du kan også ta nattbuss til Boston eller Washington DC, det gjorde jeg selv, og sparte også en overnatting ;) Begge disse er også flotte byer, og Washington er fullstappet med museumer og landemerker, som er både imponerende og gratis.
     
    anders82 and MadsVaHa like this.
  5. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Har vært på helgetur til både Miami (Nov. 2016) og New York (Aug. 2015) alene, og trivdes veldig begge plasser.

    Hvis du vil slappe av og ta det med ro, så er Miami virkelig plassen til å gjøre det. Jeg bodde på Freehand Miami, et hostel i det øvre prissjiktet (hva hostel angår) og trivdes veldig der. Lett å bli kjent med nye personer og fin lokasjon. Hotell var for dyrt når jeg reiste, men kan hende det har endret seg til nå. Veldig greit å komme seg rundt med Uber i Miami, virket ikke som det var like mye trafikk som NY, så det gikk fort. Kollektivtransport prøvde jeg ikke.

    New York er opplevelsenes by. Føles mye mer hektisk enn hva Miami gjør, men det er mer å gjøre. Bare det å gå gatelangs i NY er fantastisk, se på folkelivet, sette seg på en kafe og ta en liten runde med "people watching" er gøy. Veldig greit å komme seg rundt i NY med subwayen.

    Så hvis du vil slappe av og dra på alle de amerikanske butikkene, så er Miami plassen. Vil du ha litt mer hektiske dager med sightseeing, dra til New York (men hvor hektiske de blir bestemmer du jo selv).

    Jeg drar til NY denne helgen og gleder meg som en unge!
     
  6. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    NY er nok best totalt sett, men det er utrolig kaldt i den byen på vinterstid. Kuldegradene er liksom kaldere der enn andre plasser. Har aldri frosset så mye som i den byen på den kalde årstiden :confused:
    Prismessig er det neppe store forskjeller. Som nevnt kan det være sesongvariasjoner hvor studentene i nord flykter sør til varmen for å feste (springbreak, noe som må oppleves...), men neppe verre prisforskjell enn at man finner fornuftige priser også i Florida.
    Jeg ville tatt Miami nå, og spart NY til en gang klimaet tillater å nyte utelivet i denne fantastiske byen.
     
    Chrisbgg and Travellingalf like this.
  7. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    732
    Bonuspoeng:
    93
    New York 9 av 10 ganger.
     
  8. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    New York! Ingen tvil!

    New York har en energi og atmosfære du ikke finner noen annet sted i universet.

    Å være alene i New York er fantastisk. Det er bare å la sansene absorbere alle inntrykkene.

    www.MittNewYork.no
     
  9. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Mindre folk, mindre stress, varmere og fin arkitektur i Miami. Det er mer liv og mer å gjøre i NY. Jeg kunne tenke meg noen rolige dager på stranda selv, med storby rett i nærheten. Alligatorfarm besøk bør du sikte deg ut om du havner i Miami.
     
  10. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Liker du asfalt, høye bygninger, stress, mas og samtidig fryse? Da velger du NY.
    Liker du sol, varme, palmer, tanken på springbreak, billigere shopping, strand og følelsen av å være Don Johnson? Da velger du Florida.

    Spar NY til varmen kommer tilbake i bygningene og dra til Miami nå. Det hadde i alle fall jeg gjort på denne tiden av året. Kom deg også ned til Key West og opplev vakkert hav og flott atmosfære når du først er der. Bare turen ut er fabelaktig.
     
  11. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Var 9 dager i NYC for ca 2 uker siden, værmeldingen sa 17 grader på det varmeste noen dager og det stemte bra, men er det meldt kaldt så ville jeg valgt Miami. Jeg synes det er fantastisk å reise til Florida når det er vinter her hjemme. Det skjer bare for skjelden.

    New York kan du ta senere. Det er byen.
     
    Fredrik81 and kiev like this.
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Er det sol, varme og byer du vil ha så får du mer ut av en tur til Spania enn Miami. Er det byferie du vil ha så er NYC helt sjef. Nuff said. :)
     
  13. Cforoe

    Cforoe Bonusjeger

    Innlegg:
    229
    Likes mottatt:
    646
    Bonuspoeng:
    93
    Du har jo ganske godt listet opp alle argumentene for og imot de ulike byene. Slik jeg ser det er den avgjørende faktoren om du vil ha varmt vær eller ikke - da gir svaret seg selv.
    Hvis ikke er NY en magisk by i mine øyne og er et sted man ønsker å reise tilbake til gang etter gang.
     
  14. CB1

    CB1 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Har du lyst på sol og varme + noen late dager velger du Miami. Var der i november, og absolutt å anbefale.
    Har du derimot lyst på litt mer "sweet action" velger du New York. NYC er jo aldri feil:)
    Så må du veie dette opp mot pris og bonuspoeng. Når alt kommer til alt er jo begge steder dyre, selv om man selvfølgelig finner billige spisesteder.
     
  15. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er ca x ganger så gammel som deg, så vi har sikkert forskjellige krav til en vellykket tur. :) Men min eks-forlovede og jeg tok vår første tur til NY for tre år siden, og vi bare måtte tilbake, det ble to ganger til ila 12 måneder. NY tilfredstiller alle aldre. Så min stemme går til NY. Som de fleste andre her. Anbefaler også gjerne MOMA, stilig og underholdende (!) museum. God tur!

    PS
    Har ikke vært i Miami.
    DS :)
     
  16. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    ???
    I mine øyne er dette både sludder OG pølsevev.

    Miami er fantastisk for alenetur. Jeg har vært der flere ganger på jobb, og sørger alltid for å ha noen dager ekstra.

    NY i mars? Nei.
    NY i mai? Ja, gjerne.
     
    TomF66 liker dette
  17. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Kan faktisk ikke skjønne hvorfor, men hver sin subjektive oppfatning :)
     
    Last edited: 07. mars 2017
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er i utgangspunket ikke spesielt glad i NYC, faktisk ikke spesielt begeistret for byen i hele tatt.
    Men når du beskriver at du kanskje tenker å gjøre MIA uten å leie bil... Da ville det blitt for kjedelig for meg, sol og varme eller ikke.
     
  19. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Miami+muskelbil+KW=perfekt alenetur.
     
  20. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,933
    Bonuspoeng:
    93
    Ja takk begge deler :) NY er alle store byers mor. Har vært flere ganger både i Ny og Miami. Skylin utsikten du opplever med å gå rundt i Central park er kanon. Vil sterkt anbefale at du unner deg en helikopter sight over NY, unik opplevelse for livet. En slik tur er mulig å få ned i 200 usd. Du bør også få med deg verdens beste burger hos five guys sentralt beliggende på time sq. Ta heller Miami senere hvor du kanskje reiser flere og har flere dager tilgjengelig. Da kan du kanskje også få tid til å ta en tur til Bahamas en dag eller to. Litt kulde tåler en Viking fra Norge. God ferie :)
     
    Last edited: 07. mars 2017

Del denne siden