Jeg husker ikke virkelig tiden før SAS plus, men det var vel en tid da SAS hadde innenriks/europeisk business class. Siden LH har startet direkteruter fra TOS/OSL/SVG så finner jeg meg oftere og oftere om bord hos dem, rett og slett fordi det er bedre (og det mens LH har temmelig nedgradert sitt short distance business produkt). Jeg hadde gjerne sett garantert ledig midsete, større beinavstand, to håndbaggasjer inkludert (noen som har blitt booket om fra LH til SAS noen gang ) og i praksisk reservert baggasjehylle over setet for den enkelte råden, samt ordentlig mat hos SAS (til gjengjeld for økt pris i reiseklassen). Jeg savner og tiden da LH tok jakka og hang den i skapet i stedet for at den må krølles opp i baggasjehyllen. Siden SAS og andre airlines har lagt om til dette premium eco konseptet er jeg åpenbart en utdøende rase og det er mere lønnsomt for selskapet. Synd det.
JA Og jeg setter stor pris på business hos SAS sine konkurrenter, og når SAS tøyser med mat og drikketilbudet i Plus blir det jo enda mer tragisk. SAS vil aldri mer bli det Janne Carlssom kalte «Busnissman’s Airline» dessverre, men det var gøy så lenge det varte. Små klesklyper til å feste servietten i slipset, småflasker med allverdens brennevinsmerker, varm eller kald mat .. og dressjakken i skapet.
Det er akkurat poenget. Jeg har lest litt gjennom siste SAS Forward oppdatering. Der skrev SAS at andel folk som ønsker et premium produkt gikk oppover, samtidig som betalingsviljen gikk nedover. Resultatet er vel dette fake-premium produktet som ikke skal koste noe (hverken for kunden eller SAS) som kalles Plus som vi ender opp med.
JA God benplass, bedre seter enn i økonomi … 2+2 i B737 Skikkelig mat, men ikke alkohol ….og gardin mellom business og økonomi. Braathens hadde Best og Back Fra Aftenposten: «Selskapet kom opp med «best og back»: Foran gardinen skulle det være en rundhåndet servering, mens de på billigbilletter måtte sitte bak og betale for all servering.»
Tror det sluttet godt før det innenriks, men jeg husker ikke når. Men, det var tider. Varm middag og til og med is til dessert på sommeren.
I følge BT sluttet SAS med Euroclass innenriks 1. juni 2002: https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/8pg3w/fly-bergen-oslo-for-tusenlappen Dette var vel starten på tøffere tider for SAS, med sviktende salg, spareprogrammer, nye strategier osv. Har vel strengt tatt pågått kontinuerlig i 20 år nå.
Et par bilder fra min tur i BA C mellom OSL og LHR. Veldig god mat med Curry og Lam. Selvsagt er det alltid blokkert midtsete i C på BA. Champagne har de også
Ser jo greit ut for ett lite hopp over sølepytten dette. Tar dette til inspirasjon for oppstart av PL igjen i slutten av året og merker BA som kandidat for turen over..
Jobbet i SAS fra Januar 2000, kan ikke huske at det var noen klasseinndeling på innenriks da. Derimot på Europarutene så var det jo opplegg med valg av varmretter utenfor Skandinavia. Rutene til London feks hadde «egne» fly, 737-800 feks hadde bare 150 seter for å få plass til nok Galley foran.
Takk for gode minner, SAS! Får meg til å høres ut som påskriften til en bårebukett, og det er omtrent slik det føles. Dessverre.
Haha. Ja synd å høre dette med forward planen. Man skulle tro at de som bruker SAS til jobbreise uansett har benefits i form av status hos star alliance og kanskje hadde vært mere ute etter økt komfort om bord. Men det høres da ikke slik ut. Premium på flyplassen og same same ombord er det som ønskes, og så til lavest mulig pris..`?
Husker bare noen fragmenter, men første gang familien dro til Gran Canaria, en gang på 70-tallet, fløy vi 747 med "Scandinavian" skrevet på siden, med dragedekor. Mener det var tre klasser. Stayover i København på SAS Royal Hotell. https://dac.dk/en/exhibitions/sas-royal-hotel/ Husker Jumbo'en med SAS-dekor ble solgt som modellfly... Slik omtrent: