Noen erfaringer med Turkmenistan?

Tråd i 'Reisemål' startet av Sindre, 11. juli 2018.

  1. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,

    Jeg tenker meg bla. til Turkmenistan i høst. Har forstått at det er svært problematisk å få visum dit og at det letteste er å få 3 eller 5-dagers transit-visum. Det jeg ønsker er å komme meg fra Mashad til Ashgabat og være der et par dager. Så dra til Darvaza og overnatte der en natt. Deretter komme meg til Usbekistan (Khiva eller Nukus). Noen erfaring med visum og/eller transport?

    På forhånd takk.
     
    Skarven and Edvard like this.
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Sindre liker dette
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Beste reisebyrå er stantours som drives av en tysker jeg kjenner som bor i Almaty.
    Jeg har tatt den turen. Transittvisum normalt greit, men i utgangspunktet ikke via Derveza (høydepunktet på turen vår). Book heller gjennom et byrå som følger deg. Da er det letter å få visum og. Museet i Nukus er og en høydare. Og er du først der bør du ta en dagstur til båtruinene ved Aral.
     
    LaDuden, Sindre, Thomas123 and 2 others like this.
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  5. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Er det:
    https://www.stantours.com/
    eller
    http://grandstantours.com/tour

    Den første ser mildt talt litt utdatert ut.
     
    milehigh liker dette
  6. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Må innrømme at det er 5 år siden jeg brukte dem, men stantours var byrået som var anbefalt via lonely planet (LP) og de fleste reiseforum. Sjekk thorntree forum og siste LP. Mulig det har skjedd endringer.
     
    Edvard liker dette
  7. henrikvd

    henrikvd Aktivt Medlem

    Innlegg:
    302
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Skal du sjekke ambassadesider eller operatørsider for disse landene er det meste utdatert. Både av informasjon og tekniske løsninger. Det er bare slik det er.

    Når det gjelder visum til Turkmenistan så er det en del styr å få ordnet, så hvis du ikke har mye fritid og spesiell interesse for byråkrati så vil jeg anbefale å betale for hjelp med visumprosessen. For i det hele tatt kunne få visum til Turkmenistan må du først få visum til Iran(landet du reiser fra) og Usbekistan (landet du reiser til). Det var i hvert fall slik sist jeg sjekket i begynnelsen av 2017 (kan ha endret seg). Usbekistan er forøvrig også ganske mye styr med å få visum til.

    Hvis du først kommer deg til Turkmenistan er Darvaza et veldig godt valg. Det er IKKE oppskrytt!
     
    Edvard and Sindre like this.
  8. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    651
    Likes mottatt:
    592
    Bonuspoeng:
    93
    Ble det tur på deg Sindre? Jeg holder på å lese meg opp på visum i "Stan" landene. Vi er to som planlegger rundreise fra Tasjkent til flere av "stan landene" og transittvisum gjennom Turkmenistan er vanskelig da vi kommer fra Usbekistan og skal tilbake til samme land. Slik jeg ser det må vi ha et "letter of invitation" fra en eller annen godkjent reiseoperatør og reise til London eller Berlin for å søke visum. Har fått tips om å kontakte stantours, det har vi ikke gjort enda :)
     
    Edvard liker dette

Del denne siden