Noen refleksjoner i forhold til det å flytte til India?

Tråd i 'Off-topic' startet av Kaffen, 17. des 2020.

  1. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    I dag så åpnet jeg skattekortet mitt og ser at jeg vil betale ganske så mye skatt neste år, så mye som 34% :confused::eek:.... som følge at jeg bor i Norge:oops: Til nå så har jeg akseptert høy skatt siden jeg fikk er ung ufør som så jeg får 43.581 kroner ekstra som følge av dette fra staten, noe som tilsvarer 3632 kroner måned før skatt, men som etter skatt blir nå så lite som 2423 kroner noe som ikke er noe å skryte av, så dette tillegget på 3632 kroner kan jeg ikke ta med meg ut av landet jeg flytter til om jeg gjør dette. Hvilket land jeg har tenkt å flytte til er India, men jeg kan på papiret bo i Dubai siden de kun krever at du leverer en inntektsrapport på en kontor der ei gang i året og det tilsvarer 1 dag i året for å bli regnet som resident der.

    Så er det store juridiske spørsmålet: Er det slik at NAV og Norske myndigheter forholder seg til ett land der jeg jeg fysisk bor, eller er det landet jeg har registrert av mine skatter skal til?

    Du kan være Tax Resident til ett land, som du har kontoene dine og betaler din skatt til?



    Eller er det det landet du som du fysisk bor i?



    Jeg tenger svar på hva NAV mener angående dette, men de skjønner ikke spørsmålet, men juridisk sett er det ganske så viktig :confused::oops:




    Så hva må jeg forholde meg til i forhold til skatt når det gjelder NAV?

    Skatt.jpg



    Så jeg må betale 5,1% skatt på pensjon av beløpet jeg får utbetalt i trygd, noe som tilsvarer at jeg sparer 28,9% skatt til Norge som følge av dette.

    34% av 294.931 minus særfradrag på 106 750 = 63.981 i skatt
    5,1% av 251.350 minus særfradrag på 106 750 = 49.164 i skatt

    Ung ufør = 294.931 - 63.981 = 230.950 kroner i året eller per måned blir det 19.245 kroner
    Minste uføre = (251.350 : 100) x 94,9 = 238.531 Kroner i året eller per måned blir det 19.877 Kroner

    Så flytter jeg til ett land som ikke krever skatt av meg så vil jeg bli 632 kroner rikere på å si opp ung uføre delen, hvis jeg på papiret flytter til Dubai, hvis det er Tax-Residency de forholder seg til fremfor der jeg fysisk bor :cool: Men hvis de krever den fysiske adressen i stedet for skatteadressen så blir det mer komplisert :confused:


    Så var det inntekten fra leiligheten jeg leier ut i Norge hvis jeg flytter:

    Jeg har en leilighet som jeg nesten ikke har gjeld i lengre sentralt plassert i Kristiansand, og der er det slik at markedsprisen er på ca 12000 kroner mnd, så hvis jeg er litt konservativ å sier 10.000 kroner så må jeg betale 11,4% skatt til Norge i stedet for 34%, og det har jo mye å si på 120.000 kroner fordi det er 40.800 i skatt :eek::(, mens bor jeg i Dubai på papiret så blir det 10.632 kroner i skatt, så besparelse på 30.168 kroner :cool: Videre så kan det være at jeg kjøper en leilighet til der jeg flytter til om jeg gjennomfører handlingen.

    Så hvor vil jeg fysisk flytte til?



    Dette er ett sted jeg har vært flere ganger og på en måte blitt mitt hjem, for jeg føler mer at jeg tilhører India enn jeg gjør Norge nå, og jeg var i ferd med å gjøre de siste trekkene før det var klart til å flytte ned sist gang jeg var der nede før jeg ble jaget hjem av Covid, så denne gangen så håper jeg å få dette i boks, slik at jeg kan være her ca 10 mnd i året, og kanskje være i Kristiansand 2 måneder om sommeren i fremtiden da min bror har ledige studenthybeler på den tiden av året. Er det noen av dere som vet noe mer angående dette? Jeg ser også at Norge har trygdeavtale med India, men betyr det at jeg må betale mer skatt hvis jeg bor i India sånn skattemessig eller ikke, for det vet jeg ikke for ingen snakker om skatt der nede i det miljøet jeg er i når jeg bor der nede i grunn.




     
    Last edited: 17. des 2020
  2. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Litt overskyet her i dag.
     
    Henrik, jgroneng, OttoL and 1 other person like this.
  3. MilageRune

    MilageRune Aktivt Medlem

    Innlegg:
    336
    Likes mottatt:
    3,165
    Bonuspoeng:
    93
    Ring 23 12 00 40.
    Der får du hjelpen du trenger.
     
    jgroneng and OttoL like this.
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Orkasje.
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    For min del synes jeg det er en interessant problemstilling.
    Dog er det et stort hull i planen din, du kan ikke eie bolig i Norge om du skal være skattemessig utflyttet.
    Du har mulighet til å eie fritidsbolig under gitte omstendigheter, men en leilighet i sentrum av Kristiansand er ikke så enkelt. Det vil også være svært problematisk å styre en utleieleilighet fra andre siden av verden.
    Det er mulig du kan flytte boligen inn i et AS som eies av et oversjøisk selskap for å unngå dette, men for kun en bolig vil det nok påløpe kostnader i en betydelig størrelsesorden i denne sammenhengen, noe som neppe forsvarer seg.

    I tillegg er verdiøkning i bolig i Kristiansand så dårlig at det neppe bør være et mål i seg selv å beholde den.
    Da er du nok bedre tjent med å selge boligens og investere summen i fond. Er nok ikke tilstrekkelig til å leve av, men kan nok bidra litt om ikke annet.
    Forøvrig er skatt på utleie 22% og har ingenting med hvor du bor å gjøre,du kan gjøre fratrekk for dine kostnader, men hvorvidt du kan forsvare å trekke av flybillett til/fra India for å skrive en ny utleiekontrakt eller skifte en dørlås er jeg ikke rett person til å avgjøre. Neppe en easy fix dog.
     
    Kaffen, Jorge and Spielhaug like this.

Del denne siden