Noen som har erfaringer med nødpass?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av tfo, 04. des 2023.

1. tfo

tfo Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,216
    Bonuspoeng:
    93
    Har fått følgende problemstilling fra datteren min som studerer i London, og som har fått frastjålet passet sitt. Hun er som sin far full av reiselyst og har reise t/r London -Tallinn booket, samt hjem til jul.
    Hun har følgende spørsmål som jeg ikke kan svare på:
    "Hei. Er det noen som kjenner til hvordan nødpass fungerer i praksis mtp dette med én reise? Jeg bor i London, og har blitt frastjålet pass. Skal søke nødpass siden jeg skal reise hjem til Norge til jul og ikke rekker å få pass her i London (3-4 uker). Jeg har bestilt en helgetur til Tallinn nå førstkommende helg fra London (7-11), så er jeg tilbake i London 11-14 før jeg flyr hjem til Oslo 14. I teorien kan jeg bare bruke nødpass på én reise men hvordan funker dette egentlig? Blir nødpasset mitt ugyldig når jeg kommer tilbake til London 11? Blir det fratatt, stemplet e.l.? Eller kan jeg praktisk talt fly hjem med det samme nødpasset siden jeg har reist utenfor Norge?

Noen som har erfaringer her?

2. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,004
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har dessverre erfaring med nødpass. Det stemmer at passet kun er gyldig for en tur, og gyldighetsdato var satt ganske kort.

I utgangspunktet skal man levere passet når man ankommer Norge, men jeg gjorde av en eller annen grunn ikke det - tror det var fordi jeg skulle på Grønland uansett for å hente nytt pass og det var mer praktisk for alle å levere det der (landet på Torp fra Polen - så var innad i Schengen).

I dette tilfellet er vel det også et spørsmål on hun rekker å få nytt pass mens hun er i Norge?

I utgangspunktet er Tallin-turen å strekke strikken, men samtidig kommer vel ikke grensekontrollen i Estland eller London å inndra passet…

3. tfo

tfo Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,216
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar. De har en god juleferie disse studentene så jeg tror hun vil rekke et nytt pass i Norge. Hun får lese betraktningene dine rundt Tallinn tur ,og ta en beslutning tenker jeg

4. OyvindN

OyvindN Skydiver

Likes mottatt:
    3,675
    Bonuspoeng:
    93
    Nasjonalt ID-kort med reiserett er gyldig som reisedokument når du skal reise til EU-/EØS-landene og Sveits. Nå er det en stund siden jeg har vært i Tallin, men hvis hun reiser tilbake og sjekker inn i app blir det neppe behov for å fremvise pass.

5. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,004
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg leste det var turen fra London til Tallin og da må man vise pass.

6. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,196
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke utfordringen her at det skal flys London-Tallinn-London, og så London-Oslo senere, og dermed må ut av Schengen første tur?

Jeg ville vært risikoavers her. Ja, kjedelig å gå glipp av en Tallinn-tur, men enda kjedeligere å få problemer med å komme hjem til jul.

OyvindN liker dette
  7. ordnetseg

ordnetseg EBG saved my life!

Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    93
    Alternativt kan hun be ambassaden om en litt lenger gyldighet i nødpasset siden hun skal oppholde seg i uk etter retur fra Tallinn. Det kreves jo i utgangspunktet at man skal ha gyldig reisedok/id-dok i uk mens man er der. Spør de kan hun jo foreslå å levere det ved innreise til Norge når du skal hjem. Da er muligens problemet løst og nødpasset tas fra henne når hun går gjennom grensekontrollen på osl. Får man spørsmål om flere reiser begrunner man bare med tapt pass og plutselig tur. Som norsk borger på norsk grense nektes man jo aldri innreise.

jeg ville ikke satset på å bruke nasjonalt id-kort for non-Schengen reiser, det er kun gyldig som reisedokument i Schengen/eu.

ingen andre myndigheter enn norske skal kunne inndra nødpasset, og støter man på problemer i Tallinn er det jo tross alt kort vei til Norge.

det kjipe med nødpass er jo manuell kontroll hele veien. Men må man så må man

Edit: så først nå at det gjaldt reise fra i går. Så litt sent ute dessverre. Håper det løste seg!

Spielhaug liker dette
  8. tfo

tfo Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,216
    Bonuspoeng:
    93
    Det løste seg faktisk på den måten du skisserete. Hun fikk en gyldighet som gjorde at hun kunne gjennomføre som planlagt. Postene hennes på Instagram tyder på at hun kom seg til Tallinn og koser seg der. Så regner vi med at retur også går bra

Earl, Chrisljo and ordnetseg like this.

Del denne siden