Noen som kan hjelpe? CT Oslo Sydney First class

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Sandal, 22. okt 2019.

  1. Sandal

    Sandal Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Hei.

    Jeg og fruen skal fly Oslo Sydney i Februar. Vi har 4 uker ferie og jeg ønsker å reise first Class, ferien kan flyttes noen dager frem eller tilbake alt etter som beste reiserute og størst mulighet for first class. Jeg er EBG og har Amex Premium. Har en CT som er opptjent i 2018. har tilgjengelig ca 400.000 poeng.

    Jeg har brukt United.com til å finne bonusbilletter. Det beste jeg finner er OSL-FRA-PEK-SYD med Air China First class, men er 14 timer å vente i PEK.

    Retur finner jeg ikke noe annet en economy.

    Det jeg lurer på:
    1. Når er beste tid å booke på?
    2. Er det fornuftig å booke nå og endre rute? Man kan vel endre det gratis ved bruk av CT og EB?
    3. Hvilke andre sider som er fornuftig å se på for å finne bonus billetter?

    Setter stor pris på hjelp da jeg ikke har brukt CT før.

    Mvh
     
  2. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
  3. zeala

    zeala zee

    Innlegg:
    155
    Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg klarte å finne first billetter til sydney i høysesong (og februar er jo høysesong), men da bestilte jeg ca 300 dager og noe før utreise..
     
  4. Sandal

    Sandal Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Hei.

    vil dette si at du bestilte first billetter over 300 dager før utreise? Eller st du bestilte billett og endret denne til først rett før utreise?

    mvh
     
  5. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Det andre alternativet ditt er F med Thai. Legges no ut 30 eller 60 dager før dato, så det er blitt litt verre.

    Sjekk andre byer på heimreise. Ofte så har SQ tilgjengeleg frå MEL eller ADL. Sjekk også Canberra, husker ikkje koda i farta. Men dette er "kun" i C

    Men SQ C er vel på mange måter minst like bra som CA F? (Har ikkje testa CA F, sjølv om eg har vurdert det:)
     
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,806
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er nok dessverre ganske håpløst nå for tiden. TG F har tidligere vært beste alternativ til SYD, men der åpnes ikke seter til/fra Europa før et par dager før avreise, og jeg tror det samme gjelder BKK-SYD.

    Om du finner TG F BKK-SYD kan du forsøke deg på CA F til PEK (med oppgradering til LH F nærmere utreise), SQ F videre til SIN, SQ/TG C til BKK og TG F til SYD. Alternativt er det CA F hele veien, slik du har funnet, men da ville jeg heller gått for SQ C i ny A380 hele veien (LHR/ZRH-SIN-SYD).
     
  7. Sandal

    Sandal Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    SQ hadde jo vert veldig bra. men hvor finner jeg billetter med dem? Må jeg ringe Tallinn?

    Mvh
     
  8. Sandal

    Sandal Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Selv om jeg ønsker first så er det ikke en dum ide med SQ A380. Hvor finner jeg billetter med dem?
     
  9. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Kun Tallin kan sjekke dette. Om det er i C kan du søke på SAS.no sitt award søk for *A
     
  10. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Anbefaler å lese deg litt opp på basic kunnskap, så blir ting mer oversiktlig.
    Du har jo til og med fått opplistet 4 linker over her.

    Dette forumet består i hovedsak av reisende som bruker endeløse timer på denne hobbyen for å optimalisere og "utnytte" mulighetene denne hobbyen kan gi.
    Vil derfor anbefale deg å sette deg litt inn i saker og ting, f eks ved å lese her, så skal du se at å finne den optimale reisen også er ganske gøy i seg selv :)

    (På generelt grunnlag: Når man vet hvor mye tid og kunnskap som ligger bak, så kan det for min egen del oppfattes en smule provoserende når det kommer inn nye medlemmer og bare lister opp hva de vil ha, som det skulle vært et reisebyrå.)
     
    Last edited: 22. okt 2019
    RoadKing, LN-FHU, MilageRune and 9 others like this.
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,405
    Bonuspoeng:
    293
    Som @veeegard skriver over. @Sandal : bookingprosessen på en optimal F reise med CT er ikke noe du gjør på 1-2-3. Du må enten bruke litt tid på å lese deg opp og lære svaret på spørsmål du ikke vet enda at du må stille. Og ut fra spørsmålene du stiller så trenger du mer kunnskap.

    Eventuelt er det folk her som gjør jobben for deg. Mot litt betaling går det rykter om :)
     
    Sandal and drsyk like this.
  12. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Mine (svært begrensede) erfaringer er :
    1) Fleksibilitet mhp tid hjelper bra
    2) Fleksibilitet på routing hjelper bra
    3) Tallin fant grom utreise SQ F + SQ F til AKL, men noe mindre grom hjemreise Bestilte likevel dette.
    4) Kjøpte tilgang til Awardfares og fulgte daglig utviklingen på et par fristende hjemroutinger. Da NZ KL-TPE (Biz) og BR TPE-CDG dukket opp i rett tidsvindu ringte jeg Tallinn og den vennlige sjelen der fant turene, og dermed er turen i boks.
    5) Så langt jeg har sett er PVG et knutepunkt hvor det slippes en god del F billetter ca 1 uke før avgang. Hadde jeg ikke funnet det nevnte alternativet hadde jeg skaffet meg en reise til TPE, (EDIT PVG) og så satset på F mulighet til Europa siste uken før avgang (En kan søke/sette opp søk til "Bonussone Europa" på Awardfares.com)
     
    Last edited: 23. okt 2019
    Sonictravel liker dette
  13. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Vi kan gjerne være booking/reisebyrå, men ikke gratis. Kan gjerne hjelpe jeg :)
     
    Sandal liker dette
  14. Sandal

    Sandal Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Hvem kan gjøre denne jobben? Pm gjerne
     
  15. Sandal

    Sandal Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Høres interisant ut. Hva kan du hjelpe med? Pm gjerne
     
  16. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Det er den som trenger hjelp som sender PM.
     
    LN-FHU, awt and jgroneng like this.
  17. Sandal

    Sandal Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Da har jeg booket billetter. Booket først OSL BKK SIN SYD på tur og retur SYD SIN BKK ARN OSL.

    Business hele veien og med Thai og Singapore ariways. Måtte vente lenge i 9:20min i BKK og 5:30Min i SIN på utreise at jeg ønsket å finne en bedre rute.

    Vi har nå tur OSL CPH AMS kvelden før og videre AMS SIN SYD dagen etter. Flyr da med sas til AMS og Singapore Airways resten ventetiden i SIN er nå 3h

    Retur SYD SIN LHR OSL med normal tid mellom flyene.


    Skal se om jeg finner en bedre reise ut før jeg ønsker å reise fra Europa samme dag som vi reiser fra OSL men damen i Tallinn sa at selv om dr var ledige bonusbilletter fra FRA til SIN så fikk hun ikke booket meg inn på business hele veien PGA. policy internt i Singapore Airways, derfor ble utreisen fra AMS. Noen som har noen formening om hvorfor det er slik? Ønsker også å pøve å oppgradere til First, noen som har noen ruter som er bedre enn andre for å gjøre dette?

    Mvh
     
  18. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,322
    Bonuspoeng:
    183
    Thai slepper ofte heile F kabinen ca 48-56timar før avreise.
    Så f.eks ei slik rute, då kan du ta morgonfly frå OSL.
    God tid på BKK men du får massasje og F loungen på BKK er ikkje verste plassen og tilbringe litt tid.
    3E91B1A1-492D-4FD9-9E17-355D1D078B7F.jpeg
     
    Sandal liker dette
  19. Sandal

    Sandal Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Såg ut som en bra rute det der, ikke feil med masasje på loungen. Problemet mitt er at jeg har en CT og den går ut 15/1-20 dermed kan jeg ikke endre billetten etter det, om jeg ikke har misforstått CT reglene. Hvordan er Thai sin First mot Singapore sin Business?

    Endret: Ser jeg ikke har skrevet når vi skal reise: Vi reiser i begynnelsen av Februar
     
    snus_mumrikken liker dette
  20. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,322
    Bonuspoeng:
    183
    Då blir det nok vanskeleg med Thai First diverre.(Om dei ikkje snur på flisa og slepper seter tidlegare igjen...)
    Det einaste då er og spørre Tallin om dei kan finne seter med SQ F frå Europa til Singapore.

    SQ C vs TG F?
    Vel F er F, større sete, betre seng, betre drikke, betre loungar.
    SQ C
    Meir moderne kabinar, du kan førhandbestille mat ‘Book the Cook’
    Men eg har opplevd SQ C som heilt fantastisk og også opplevd det som ganske dårleg/ukonsistent.
    Så det kjem litt ann på, men SQ C er eit veldig bra produkt!
    Prøv og få bulkhead seter, det er faktisk ganske stor forskjell.
     

Del denne siden