Nok en gang nye retningslinjer fra Finanstilsynet

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Krjemb, 08. juni 2017.

  1. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    545
    Likes mottatt:
    1,594
    Bonuspoeng:
    93
    Finanstilsynet sendte i går ut et rundskriv hvor det blir stilt nye krav til utsteding av kredittkort. I korte trekk innebærer det at en kort utsteder som utgangspunkt kun kan utstede ett kredittkort per person med en kredittramme på inntil 25.000 kr. Om kredittrammen skal være høyere må utsteder foreta en utvidet kredittsjekk på lik linje med når det søkes om et ordinært lån som for eksempel boliglån. Det skal også sjekkes mot gjeldsregisteret og samlet gjeldsgrad skal vurderes mot inntekt. Retningslinjene innføres fra Q4.
    Det kan jo godt være at en del kortutstedere gjennomfører denne sjekken allerede, derfor er det vel litt usikkert om dette får noen konsekvenser? Se forøvrig pressemeldingen fra Finanstilsynet her: https://www.finanstilsynet.no/nyhetsarkiv/pressemeldinger/2017/retningslinjer-for-forbrukslan/
     
    milehigh and Xflipper like this.
  2. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror det er fornuftig for å stanse forbrukerens gjeldsvekst.
     
  3. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,894
    Likes mottatt:
    12,809
    Bonuspoeng:
    183
    Du skal se vi må begynne med reisesjekker igjen! :)
     
  4. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,362
    Likes mottatt:
    1,280
    Bonuspoeng:
    113
    Lurer på hva som skjer med eksisterende kunder?

    Jeg har 'et kort for hver anledning' og jeg utnytter de rabatter og bonusprogrammer som finnes. Dette blir kaos :eek:
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    De som har kort i dag får vel forhåpentligvis lov til å beholde de.
    Kun et kort i lomma.. Hva gjør man da? Amex går ikke over alt. Og CT må en jo ha....
     
    Fredrik81 liker dette
  6. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Er vell strengt talt langt i fra det de går inn for..

    Men om du skal ha flere kort, må faktisk banken sjekke om du kan klare å betjene gjelden du får..

    Synes dette er helt kurrant løsning.. I dag er det alt for lett å samle 15 forskjellige kredittkort a 10knok med 20% rente og diverse gebyrer, som de fleste(ikke oss her inne) ikke trenger... og ei heller klarer å betale tilbake...

    C
     
    nissen and funkenstein like this.
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig, det gir mer mening.

    Blir umiddelbart mindre gunstig å bedrive med identitetstyveri også da.
     
    milehigh and Chrisbgg like this.
  8. Mar74

    Mar74 Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Hmm liker utviklingen mtp de som ikke er økonomisk flinke av seg, men blir nok negativt for blant annet meg som har mange ulike kredittkort til forskjellig bruk
     
  9. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er egentlig mest spent på hvor stor innvirkning punktet om at gjelden ikke bør overstige 5x inntekt vil ha på størrelsen på kredittkortrammer.

    Vil en person med 500k inntekt og 2.5 millioner i boliglån kun få innvilget 25k i kredittramme?

    Såvidt jeg vet behøver ikke banker å stille kapital for 100% av innvilgede kredittrammer, så det virker urimelig om man skal anta at en hver person søker om et kredittkort med f.eks. 100k kredittramme umiddelbart vil bruke den opp.
     
  10. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Dette vil vel ikke få tilbakevirkende kraft, så gjelder jo kun ved nye kort ville jeg tro. Bare å bunkre opp da :)
     
  11. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Mer reguleringstøv. De får heller la være å utstede til de som ikke er fit til å håndtere dette. Kanskje jeg er i litt dårlig humør i dag, men jeg er møkklei av forslag om reguleringer og forbud som går utover samtlige, fordi et mindretall får problemer. Da får en gå på mindretallet.
     
    Travellingalf and Robert H like this.

Del denne siden