Norfindir hadde bestemt seg; det var på tide å få tilbake Hilton gullkortet, og helst i tide før bryllupsreisa til vinteren. Men med null Hilton i Norge, og bare et begrenset antall reiser til utlandet må han satse på en gold-challenge.
Som sagt så gjort, 4 stays i løpet av 90 dager burde være mulig, og første stay ble unnagjort på Kastrup for en uker siden.
Nummer to fant han på Helsinki airport, en by og land som det var lenge siden han hadde besøkt. 115 euro for hotellet og 150 euro for fly, tur retur med Finnair - light. Og det beste; i fjor høst hadde han av en eller annen grunn matchet sitt EBG kort med AirBerlin Toppbonus - gold. En status han ikke hadde hatt noe bruk for - før nå.
Dagen før avreise fikk han sjekke inn på nett, og med ABgold/OW Sapphire fikk han lov til å velge nødutgangseter og en invitasjon til OSL Lounge - en lounge han ikke hadde vært i før. Samtidig fikk han se noe han aldri hadde sett (hos SAS) før: Flyet er nesten fullt, klikk her for å melde deg frivillig for å være standby i tilfelle flyet blir overbooket. "Nei jeg kan ikke det, tenkte Norfindir.. jeg tar siste fly med Finnair for dagen, og jeg må tross alt bruke det hotellet".
Dagen etter møtte han på flyplassen, litt kjipt var det å ikke kunne bruke FastTrack for første gang på et drøyt år, men de 15 minuttene i køa var raskt glemt da han gikk opp trappa mot loungene.
Han så forsiktig mot SAS loungen, og kunne nesten høre dragene rope på han: "Norfindir!! hvorfor går du den veien? hvorfor svikter du oss??". Norfindir ignorerte de, og gikk over brua til OSL loungen, hvor OSL dragen lurte fælt på hva slags kort han hadde, men slapp han inn til slutt.
OSL loungen var en mellomting mellom SAS business og SAS gold lounge når det gjaldt drikkevarer. Øl og Vin på tappekran, og noen få flasker med sprit var tilgjengelig. Salatbuffeen var imidlertid mye bedre enn noen av SAS loungene.
Norfindir ble litt brisen, og gikk ned mot sin gate da det nærma seg boarding.
Vel fremme var det første han hørte: Finnaris rute AYxxx har blitt overbooket. Finnair søker derfor passasjerer som kan tenke seg å stå over mot en kompensasjon.
"jaja" tenkte Norfindir, "jeg kan jo høre hva de kan tilby". GateFinnen kunne fortelle Norfindir at kompensasjonen var på hele €250, og at han ville ankomme Helsinki kl 23.30 i stedet for kl 20. - og fly med SAS!!
Norfindir kunne nesten høre SAS-lounge-dragene le høyt da han sa "I'm in, sign me up". Og Norfindir ble satt på SBY sammen med en Finne - la oss kalle han Lappe. Lappe hadde også billett i Economy-light, og ingen status i Oneworld
Etter en stund var boarding complete, og Lappe og Norfindir stod fremdeles på utsiden - offloadet fra flyet og med beskjed om å løpe ut, ned igjennom tollen og opp til Finnairs (Menzies) kundeservice for å bli booket om til SAS. Vel fremme der kom de bak en lang kø av sinte passasjerer som hadde fått flyet sitt kansellert, men Lappe viste råd og fikk tak i en kundebehandler som kunne gi han nye billetter til Helsinki.
Norfindir takket for hjelpen og bestemte seg for å få Lappe kjapt igjennom systemet.. Vepnet med sitt EBG kort, gikk de til gullskranken og fikk utstedt boardingpass til Helsinki, via København og begge strekninger i Pluss (Cy). Og jammen ble det ikke Fast-track på Norfindir den dagen alikevel!
Trygt igjennom kontrollen hadde gutta bedre tid enn fryktet, så Norfindir tok med seg Lappe inn i gullstua. Her ble det god tid til en drink eller 3 før flyet til København.
Flyet til København var greit nok, det var god plass i Pluss, og helt fullt i Go. Det samme med flyet til Helsinki. Her fikk Norfindir fløyet Blue 1 for første gang.. Noe bråkete fly syns han, men god service på Finsk, Svensk og Engelsk.
Vel fremme i Helsinki var det Lappe sin tur å hjelpe Norfindir. Nå skulle det gjøres opp med flyselskapet. Problemet var at Finnair var på en helt annen plass enn hvor SAS landet, og det var langt i mellom terminalene. Etter mye gåing fikk Lappe tak i noen som slapp dem inn i riktig ankomsthall hvor en sur dame hjalp Lappe og en mye blidere mann hjalp Norfindir. Et prepaid kort med €250 ble overlevert og Norfindir var fornøyd. Ikke bare hadde Finnair gitt han full kompensasjon som om han skulle ha blitt nektet boarding pga overbooking (de har de ingen plikt til når noen melder seg frivillig), men kompensasjonen dekket omtrent hele turen inkl hotellet.
Norfindir takket Lappe for turen og selskapet og gikk til hotellet sitt.
Hotellet var greit, standard Hilton. God seng, dyrt/umulig internett og sucky tv. Fint bad da.
Dagen etter var det tilbake til flyplassen, og denne gangen så det bedre ut med tanke på å fly Finnair. Oneworld sapphire statusen ga Norfindir tilgang til Finnair loungen også.
Denne loungen var egentlig kjedelig. Det positive var utsikten til flyene, men etter en time eller to begynte det å bli rimelig kjedelig å nesten bare se Finnair fly. Serveringstilbudet var 3 sorter øl, 2 sorter vin og en flaske Cognac. Noe salat og en suppe. Nesten som å være hjemme i sas-kantina mente han.
Flyturen Helsinki - Oslo var så å si helt lik en SAS flyvning, med unntak av gardina og business-class forran Norfindir sitt sete.
Noen dager etter måtte Norfindir le.. Der datt det jammen Eurobonuspoeng, 2 ganger 940 poeng for SAS-Plus OSL-CPH-HEL. Vil han fly Finnair igjen? Bare hvis han har en grunn til det - dvs vis SAS er dyrere.
Ny Hilton-stay er booket i Gdansk i juni, og så har han noen uker på å få tatt den 4 overnattinga et eller annet sted før 15. juli.. forslag mottas med takk, ellers så blir det en natt på Kastrup igjen.
Vis alt...