NorgesGruppen innfører gebyr for kortbetaling?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Jørgen, 26. febr 2015.

  1. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Flemming Poulsen and AndersB like this.
  2. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg håper virkelig ikke det er dette som er fremtiden. Det er ikke bare mye mer praktisk å bruke kort, men og mye mer trygt. Blir dette tilfellet blir jeg nok ikke å slutte å handle med kort, bare slutte å handle hos Norgesgruppen.
     
  3. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Meg bekjent er det en del av finansloven (eller noe i den duren) at brukersteder ikke har lov til å legge gebyr på kjøp ved kort. Så dette tviler jeg på.
    Du vet vel mer her @EB ?
     
  4. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Gjelder det all kort og ikke bare BankAxept da?
     
  5. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Det vet vi vel fint lite om enda. Mitt stalltips er at bankaxept blir gratis, mens kredittkort vil få et påslag.
     
    Scandi liker dette
  6. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Slik jeg tolker Finanslovens §39b så kan man kreve gebyr, men da kun faktisk kostnad. Det betyr vel at man vil få forskjellig gebyr etter hvilket kort man bruker.
     
  7. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
  8. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Må desverre si at jeg forstår Norgesgruppen. De har jo ikke kjempemarginger, og hvis betalingsløsningene skal begynne å spise kraftig av overskuddet, da har de et problem. Enten må de ta bedre betalt for varen, eller gjøre som flyselskapene ved å splitte ut "ekstra" servicen.
     
    Trond liker dette
  9. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,840
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Auda! Trumf Visa blir helt sikkert løsningen fremover da, den velger nok DNB og NG (som allerede er tette partnere) å frita. Siden DNB også står for AMEX her til lands kunne de kanskje brukt sin relasjon ovenfor NG til å påvirke AMEX gebyret.
     
  10. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Trumf Visa er Bankaxept, og derfor fritatt. Butikkene er best tjent med å benytte Bankaxept, da det er en billig måte å gjenomføre korttransaksjoner.
     
  11. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Det er nytt for både meg og mitt Trumf VISA. Ikke er det tilknyttet BankAxept, og det blir heller ikke registrert som dette hos Kiwi.
     
  12. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    I stand corrected. Men regner da med at de ikke legger på gebyret her, siden de har andre inntektsstrømmer på dette kortet.
     
  13. Trond

    Trond Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    13
    Helt enig, og synes ikke det høres riktig ut at de som ikke bruker kort som koster mer for butikken da indirekte må betale for andres kortbruk og eventuelle opptjening av poeng eller hva det måtte være.... Så dette må da være en fornuftig utvikling, og i forbrukernes interesse, generelt.
     
  14. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    BankAxept er en tjeneste som kun kan brukes på debet kort, tjenesten er svært billig og hvis det skulle blitt gebyr på dette så hadde det vært max 1 kr pr transaksjon. Løsningen er egentlig en direkteoverføring mellom norske kontoer. Så her blir det nok ingen gebyr, kontanthåndtering er faktisk dyrere enn denne bruk av denne løsningen.

    Ellers så tror jeg at det kan bli kortgebyr for bruk av kredittkort, men at Trumf VISA blir fritatt. Blir det gebyr på det kortet så forsvinner jo hele poenget, så her blir det nok en spesialavtale med DNB. Som @Storg sier så har ikke brukersteder anledning til å ta gebyrer ut over faktiske kostnader iht norsk lov.
     
    Anton liker dette
  15. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Tror vel ikke butikkene lider noen nød i forhold til tidligere når de fleste betalte kontant. Tipper det kostet mer å håndtere kontantene da enn kortgebyrene nå. Så her er det vel noen sleipinger som har funnet ut at vi skal tjene litt ekstra da.
    De kan vel likegodt innføre inngangspenger også, siden Norgesgruppen tjener så lite om dagen.:mad:
     
    Flemming Poulsen and BendikHa like this.
  16. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Såvidt jeg vet har/hadde Ya bank sine kredittkort BankAxept.
     
  17. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er interessant. Jeg er av de som ikke aner hva en liter melk koster, men vet veldig godt at jeg ikke skal betale noe kredittkortgebyr før jeg må. Norgesgruppen håper vel at når de innførerer det vil Rema/Coop/Ica følge etter, men vi får håpe at de ikke gjør det.
     
  18. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,840
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    La oss håpe det blir litt misnøye, rabalder og dårlig PR hvis dette innføres. Det vanlige er jo at man snitter kostnadene ut og baker det inn i varepris. Nå har faktisk butikkene spart mye pæng på at nordmenn er råtasser på bruk av debetkort fremfor kontanter, som er dyrere å håndtere. Da kan man vel si at debetkortkundene indirekte har subsidiert kontantbetalende kunder. Nå er det ikke åpning for å ta gebyr for kontanter i Norge, ellers hadde sikkert noen "vurdert muligheten" for det også.

    På kortbruk er det åpning for å dekke inn faktisk transaksjonskostnad, så da ser man muligheten til å ta et gebyr. Det forbedrer marginen ørlite, eller gjør at man ikke trenger å bake kosten inn i varen som kan bidra til å gjøre prisene mer konkurransedyktige.

    Men jeg digger iiiiikke gebyrer, ass.
     
  19. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke peiling på hva ting koster og kommer nok ikke til å bry meg nevneverdig om dette gebyret. Handler sjelden stort og handler vel maks for 500-600 kr av gangen. Poseavgiften slår vel mer ut enn dette gebyret ; -)
     
  20. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Vi fikk i sin tid utviklet BankAxept som et "debet only system". Det krever online dekning og autorisasjonskontroll før transaksjonen godkjennes. Det finnes finurlige måter som banker kan omgå dette, i prinsippet snakker vi da om at det egentlig settes et debet kort på en konto med kreditt. YA bank har BankAxept kredittkort, og slike kort kan det fort oppstå problemer med i utlandet da de kan bli oppfattet som debetkort i stedet for kreditt, men jeg har ikke inngående kjenskap til deres kort. Det er en grunn til at flertallet av bankene ikke tilbyr kredittkort med BankAxept. Så veldig mye grundigere enn det kan jeg ikke gå.
     
    KristianSk liker dette

Del denne siden