Norwegian kutter longhaul fra ARN og CPH

Tråd i 'Nyheter' startet av NorFlight, 27. nov 2019.

Tags:
  1. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,338
    Likes mottatt:
    2,534
    Bonuspoeng:
    113
  2. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    2,369
    Likes mottatt:
    16,096
    Bonuspoeng:
    183
    Synd hvis de legger ned Thailand direkte fra Oslo. Lenge siden jeg selv har flydd den, men det er godt for konkurransen med Thai.
     
    Shyneno and phileas like this.
  3. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,518
    Likes mottatt:
    7,426
    Bonuspoeng:
    183
    Sommersesongen 2020 blir borte fra OSL til BKK ser det ut til.
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,308
    Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde de fått lov til å fly direkte så hadde de vel ikke vurdert nedleggelse. Synd at det skal være så unfair.
     
  5. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,428
    Likes mottatt:
    10,469
    Bonuspoeng:
    183
    Hva er det du mener nå?
     
  6. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    714
    Likes mottatt:
    1,789
    Bonuspoeng:
    93
    Får vel ikke lov å fly over Russland...
     
  7. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,234
    Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    Uten å vite så tipper jeg det referers til ruten over Russland?
     
  8. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    518
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Han mener trolig at TG kan fly over Russland, mens DY ikke kan det.
     
  9. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,428
    Likes mottatt:
    10,469
    Bonuspoeng:
    183
    Det er uansett feil.
    Norwegian har samme overflygningstillatelse som Thai for å fly til Bangkok. Så dette har ikke noe med saken å gjøre.

    Dere tenker sikkert på mulighetene til å fly over Sibir, dette påvirker kun ruter til Kina/Korea/Japan, og ikke Thailand, Singapore, etc.
     
    sovehue, Xflipper, Avixlo and 2 others like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,308
    Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Javel? Hvorfor klager da Norwegian over at de må fly omvei til Thailand i motsetning til SAS/TG etc?
     
  11. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    2,369
    Likes mottatt:
    16,096
    Bonuspoeng:
    183
    De måtte det før og må det på evt andre ruter. Kjos sa det var derfor han ikke hadde åpnet ruter til Kina, Japan, Sør-Korea etc
     
    RoadKing liker dette
  12. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,428
    Likes mottatt:
    10,469
    Bonuspoeng:
    183
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,308
    Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
  14. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,428
    Likes mottatt:
    10,469
    Bonuspoeng:
    183
    :p
     
  15. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,391
    Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Det er flere faktorer som gjør at Norwegan ikke satser på BKK så hardt lengre:

    1. 100 Thai Bath koster 30 kroner i dag i motsetning til 15 for noen år siden. Dette gjør at nærmere destinasjoner som Tyrkia, Bulgaria, Monte Negro og Albania nå slår Thailand i pris, og de destinasjonene er i vår bakgård.

    2. Prisene andre langdistanse destinasjoner i Sør og Mellom America har gått ned, noe som betyr at destinasjoner som Cancun nå er billigere å oppholde seg i enn hva Thailand er. Land som Sri Lanka og India slår også Thailand ned i støvlene når det gjelder pris. Så Norwegian kan jo satse på melkeruter som OSL - DXB - CMB, og få mer ut av dette enn å fly direkte til destinasjon.

    3. Thailand har strammet inn på visumreglene mens andre land har lempet på dem. Ta Mexico som ett eksempel,.. Der kan du lande å få 90 dager, også kan du gå til emigrasjons-byrået for å forlenge med 90 dager, så 90 dager, så 90 dager og fortsette helt til du dør. Det eneste du må dokumentere er en månedlig inntekt tilsvarende 600 USD eller mer. En annen hemmelighet er at Norge har trygdeavtale med India og i India er prisene de laveste i verden, så pengene rekker langt der.

    4. The price of a Thai holiday has increased by about 30% in US dollar terms and 40% in euro terms over the last five years due to the appreciation of the baht and inflation, Skift quoted Diethelm CEO Stephan Roemer as saying. Så i tillegg til at den Norske krona har svekket seg i forhold til disse valutaene så så har Thai Bat styrket seg i forhold til det, så Norge har fått ett trippelt slag i trynet i forhold til Thailand, det første er svekking av krona, det andre er styrking av baht og det tredje er verre visumregler for dem som vil være lenge der.

    Så reisenæringa er i endring, og destinasjoner som India, Sri Lanka og Vietnam er i ferd med å ta tronen fra Thailand. Videre så reiser flere til Sør og mellom Amerika, så konkurransen har økt på disse rutene som følge at dette. Skal Thailand kunne konkurrere med disse destinasjonene så må Valutaen deres svekkes, ellers vil det gå nedenom og hjem for dem i forhold til turisme og det vil stå igjen mange spøkelses-hoteller i Thailand i fremtiden som følge av dette. Derfor kutter Norwegian på rutene til Thailand!
     
    Last edited: 28. nov 2019
    Avixlo and morradi like this.
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,308
    Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Interessante refleksjoner @Laffen , litt utrolig å tenke at Thailand priser seg ut. Når det er sagt, strengere visumregler for lengre opphold er vel lite interessant for det store flertall. Hva angår at Thailand taper i forhold til Tyrkia, Bulgaria, Albania osv. Det har jeg mine sterke tvil om gitt. JEG ville iallefall ikke reist til noen av de landene for sol og varme nå i de neste månedene. Middelhavet er ikke spesielt varmt i desember/januar. Det blir å sammenligne epler og appelsiner.
     
    NoLimit and BangkokBob like this.

Del denne siden