I så fall er det bare å vente på at det lille som ikke allerede er spart bort kommer til å se betydelige kutt. https://aksjelive.e24.no/article/vA22vm
Det kan bli spennende. Men, det er vel ingenting som er offisielt ennå. Selv om disse "ryktene" ikke dukker opp helt av seg selv.
Har de ikke som policy at det skal være en skandinav? Eller det gjelder kanskje ikke lenger nå som Norge er ute.
Ja, Cruz klarte å ødelegge British Airways ved å kutte kostnader til benet. De var mitt favoritt-selskap i mange år, men jeg gikk til Norwegian(!) da servicen hos BA var akkurat like minimal men hos NAS fikk man hvertfall god både mat og drikke når man likevel måtte betale en god del for serveringen (enten gjennom billettprisen eller "på stedet"). For aksjonærene var det på kort sikt antagelig bra. På lengre sikt ødela Cruz etter min mening hele brand'et. Forvent kutt i både service og solid degradering av bonus-systemet dersom han kommer til SAS også... Der BA tidligere stod for service og Britishness, klarte spanjolen å kaste absolutt alt på båten, jage de beste fra crewet videre til andre jobber, og ta betalt for å velge seter selv om man hadde dyreste C/biz-billetter.
Det er gratis å reservere seter hvis man er sølv eller gullmedlem. Bronse medlemmer kan velge en uke før avgang. Er faktisk mange som synes det er bra at BA favoriserer sine status medlemmer. Som BA gullmedlem har jeg som oftest tilgang til gode seter ombord i flyet, også når jeg bestiller seint. Synes ikke at BA har noe dårlig service ombord. I business har de inkludert mat og drikke og i økonomi på kortdistanse kan man forhåndsbestille mat. Loungene har vært åpne mye av tiden også der man kan bestille mat og drikke via en APP.
Ja, med sølv (=SAS gull) og oppover hadde man fri setereservasjon. Jeg var der. Men var likevel ikke veldig imponert etter Cruz kuttet ut alt annet. Fløy mest i Europa med dem, hovedsakelig biz fra OSL og et par ganger i året til USA via London. Endringen da de kuttet kostnader var radikal selv for statusmedlemmer: billigere og mye dårligere mat i biz, champagnen ble like sur og billig som eddik, og om man innimellom fløy i eco var de som regel utsolgt for maten fra Marks&Spencer. Men HVIS de først hadde noe mat igjen i trallen, så var faktisk kvaliteten på eco-maten langt bedre enn maten i biz. Det sier ganske mye...
Billig som eddik? Uansett har det skjedd veldig mye positivt de siste månedene i tilbudet som BA har mot sine medlemmer. Som nevnt kan du nå forhåndsbestille mat i økonomi på kortdistanse så da risikerer du ikke at det er utsolgt. På business serverer de måltid med drikke inkludert Champagne også. Men frivillig å velge hvilket selskap man flyr med så hvis de andre har mye bedre service i disse dager så er det bare å velge dem. Enten det er service i økonomi eller business / økonomi premium. Samme gjelder loungene. For min del synes jeg BA har gjort det veldig bra i sine lounger (når de har lov til å være åpne) Men du står selvsagt fritt til å velge andre lounger.
Jeg var også BA fan-boy. For en del år siden. Og det varte lenge. Før Cruz. Hjelper ikke om champagne i biz er gratis når den smaker jalla. Feks var Norwegian sin Guy Charlemagne (som også SAS har servert i plus) til 150 kr mange ganger bedre enn BA sin utrolig dårlige Monopole gratis-champagne i Club Europe da jeg ga opp BA for godt. Eddik var en rettferdig sammenligning, ja. Flott at de har kommet opp med gode, nye tilbud. Kanskje jeg kommer tilbake til dem. Men det er jo betegnende nok at de har blitt bedre etter Cruz forsvant (som denne tråden handler om), ut fra hva du sier.
Well han husker jo å ha på seg refleks/hi-wiz. Det er jo noe. https://onemileatatime.com/british-airways-operations-control-center/ For håpe at han ikkje får så mange datakrasj/hackerangrep med bolaget som han hadde med BA.
Haha, liker teksten nederst: "What exactly is so dangerous about British Airways’ operations control center that it requires wearing a high visibility vest?"
Det kan være regler og muligens policy av ymse art som regulere dette. Eller at fyren har vært på tarmacen og ikke tatt av seg vesten. Alltid lett å sitte på utsiden og skratte.
På tarmac skjedde ingenting, så der var han neppe innom. Absolutt alle BA-fly var grounded pga data-kræsjen. Så det er lov å skratte, ja. Selv om man kanskje burde grine.
Ifølge DN er Alex Cruz en av 3 kandidater. De tre kandidatene er: Alex Cruz (54), tidligere toppsjef i British Airways, eid av den spansk-britiske luftfartsgiganten IAG. Alexis von Hoensbroech (50), nåværende toppsjef i Austrian Airlines, eid av Lufthansa-gruppen. Anko van der Werff (48), toppsjef i flyselskapet Avianca i Sør-Amerika. https://www.dn.no/luftfart/sas/cars...-flere-av-de-ansatte-er-overrasket/2-1-997608 (abo)
Tror kriteriene var som følger: - Mann - Fornavn på A - Helst litt artig navn med von/van - Jobbet i flyselskap som begynner på A eller B - Alder: 50 år (+/- 5)
Siden jeg har godt inntrykk av Austrian Airlines, vil jeg gjerne ha Herr von Hoensbroech som den nye sjefen i SAS.
Alex Cruz kjenner vi jo litt til, men googlet Anko van der Werff. Han er altså tidligere norden-sjef for KLM, som jo har bygget et veldig godt nettverk fra blant annet Norge til Amsterdam. Åpenbart en som har god kunnskap om markedet her. Skjønner liksom ikke argumentet for at en må være fra skandinavia.