Ny i jobb med MYE reising, hvor begynner jeg?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av ContinentalEmployee, 17. jan 2018.

  1. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Det beste er nok å inngå et samarbeid med Are's premium reiseservice :) mye bedre og tettere oppfølging enn Egencia.
     
    jgroneng, phithor, RoadKing and 2 others like this.
  2. ContinentalEmployee

    ContinentalEmployee Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Ikke dum, men man mister søvnen grunnet layover på midten, og vi trenger kun man tom ons, så dumt å vente helt til fredag med hjemreisen...
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Ja den er litt kinkig.
    Det er jo også Emirates tar 10 lapper med for turen.. Folk vil fly direkte..

    Men retur finnes hver dag med Turkish. Er jo bare et eksempel på hva som går å få til.

    Jeg liker å fly med Emirates men du skal fly mye før du får bra status.. Jeg ville som nevnt lagt alle egg til Lufthansa, i alle fall om du har tenkt til å bli værende i jobben i noen år.
     
  4. ContinentalEmployee

    ContinentalEmployee Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Skjønner, og det kan jeg nok gjøre også, men de gangene jeg ikke reiser alene er det vanskelig å argumentere for rare(lange) mellomlandinger eller odde tidspunkt på avreiser...

    Finnair har denne ut-reisen;
    upload_2018-1-19_16-16-30.png

    Men hvor henter de prisene fra? Denne utreisen koster 39,000(!) hos Egencia, som kun gir meg 4 "matchende" hjemreiser på den 1. feb... Går jo en hel haug med fly, så skjønner ikke hva greia er der..?

    upload_2018-1-19_16-17-36.png
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    egencia er svindel!

    Det jeg har gjort i noen tilfeller er å sende de skjermdump som jeg har postet her og vips, så finner de det..
     
    ContinentalEmployee liker dette
  6. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,711
    Bonuspoeng:
    113
    De finner bla. aldri Plus saver billletter når det er tilbud...
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Synes stort sett de viser en rekke forskjellige priser på samme flyreise. Alt for ofte er ikke billigste alternativt valgt heller.. Forstår ikke hvorfor så mange firma vil betale for det de tilbyr..
     
  8. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,711
    Bonuspoeng:
    113
    KontrollKontrollKontroll
    (+ direkte faktura for de rare sjelene som ikke forstår verdien av kredittkort... :D)
     
  9. ContinentalEmployee

    ContinentalEmployee Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Enig... Det brukes på grunn av enkle fakturaer her hos oss, men de charger jo 250,- hver gang de plukker opp tlf, når de i tillegg ikke finner reisene jeg selv leter opp på finn så er det jo et helt latterlig produkt de leverer...

    Skulle gjerne brukt din hjelp, men det må kunne faktureres ;) hehe
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan lage faktura i word ;)

    250kr for å plukke opp telefonen og gi 10 minutters rådgivning er helt ok :D

    Og ikke minst, egencia tar ca 30 kr for hver billett som bookes rett på nett og skal man avbestille en SAS billett og ber om refusjon av skatter&avgifter så sier de at det er en dårlig ide da de tar høyere gebyr enn det man får tilbake..
     
    Xflipper liker dette
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Kommer veldig sent inn i denne tråden, men har i alle fall litt input i forbindelse med ny jobb med mye reising. Jeg var i den samme situasjonen som deg når jeg begynte i ny jobb i -98, men den store forskjellen var at jeg ikke hadde ett forum som dette å støtte meg på eller kjente noen som kunne gi meg verdifulle tips. Jeg var virkelig en reisenovise når jeg begynte i den jobben og hadde vel knapt vært utenfor Norge.

    Kort fortalt ville jeg ha satset på to flyallianser og ett par hotellkjeder.

    Jeg får inntrykk av at du kommer til å reise mest utenlands og relativt ofte med Emirates. Nå er jo Emirates dessverre ikke medlem av en av alliansene, men de har jo likevel en del spennende samarbeidspartnere der du kan bruke poengene du opptjener i tillegg til Emirates selvfølgelig.

    I tillegg til Emirates ville jeg ha holdt meg til SAS EuroBonus og Star Alliance siden du tross alt reiser en del med de og neppe klarer HON med Lufthansa. Så står valget mellom SkyTeam eller OneWorld og da virker det på meg som du allerede har valgt OW. Jeg kjenner ikke de forskjellige programmene i OneWorld noe særlig, men vil i alle fall anbefale deg å samle poeng i bare ett program, f.eks. BA sitt.

    Når det gjelder hotell så antar jeg igjen at du reiser nesten bare utenlands (?) og da er spørsmålet om det er du eller andre som bestemmer hvor du skal bo og hvor mange hotelldøgn du har i året?
    Viss du har mulighet til å velge, sats på en eller to av de store kjedene (Hyatt, Hilton, SPG/Marriott, IHG etc.) og forsøk å oppnå status i den/de så raskt som mulig. Kanskje du skal fokusere på en kjede først og som har hoteller de stedene de reiser mye til? Og reiser du da så mye at du oppnår toppstatus der ganske raskt kan du vurdere om du skal gå for en kjede til.

    Ulempen med de hotellkjedene jeg har nevnt over er at de har få eller ingen hotell i Norge/Norden, så viss du også bor en del på hotell her kan det være lurt å satse på en av de store internasjonale kjedene pluss en som har hoteller her. Igjen, viss du kan velge selv, så ville jeg da ha valgt Radisson/Club Carlsson som også har mange hoteller internasjonalt.

    Du har i alle fall ett veldig godt utgangspunkt for å gjøre ting "riktig" helt fra starten av nå og da vil du og dine få mange goder av dine reiser fremover! :)

    Lykke til og god tur!
     
  12. ContinentalEmployee

    ContinentalEmployee Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for god info!

    Du har rett hva gjelder reiser, det er kun utenlands. I india brukte jeg nå IHG, så tenkt jeg kunne fortsette med de litt fremover og se hvordan det går. Jeg velger selv hoteller så det burde ikke bli noe problem.

    På flysiden satser jeg på SA/eurobonus og OW ja. Ser nå at mine kollegaer som jeg stadig vekk flyr sammen med, velger Finnair (pga kortest rute til østen), så jeg har meldt meg inn i deres program og tror jeg straks er gull der allerede, etter 3x t/r østen på business.

    Question;
    Dama og jeg er blitt invitert i bryllup i Vermont, USA i september i år og ettersom jeg har opptjent 2x CT tenkte jeg det kunne være greit å bruke en av disse. Har foreløpig relativt lite poeng i flere selskaper (ja det var dumt), men tenkte likevel det kunne være greit å se om vi kunne fått business t/r uten å betale MYE mer enn en vanlig billett som jo bare koster ~3,000 t/r?!)

    Hvordan går jeg frem? Vi tenker å fly til og fra NY og leie bil som vi kjører nordover til Vermont derfra. Har flydd Business på United og synes forsåvidt det var bra (fikk bra service) Irriterende at det virker som om de ghjør CT tickets vanskelig med vilje...

    H
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Det burde gå fint å få seg en CT tur, men det betinger at du har 110000 EB poeng og tenker litt utafor boksen.
    "Alle" reiser til NYC, så å ta peil på *A til NYC er en utfordring. Se på kartet. Montreal og Boston er soleklare kandidater, tipper du også kan vurdere Toronto og Quebec. En eller flere av disse har sikkert direkterute til / fra europa (ihvertfall Boston og Montreal). Søk opp legs på disse direkterutene og se etter Business Saver Award på United.com award booking, ring CT telefonen og de ordner resten.

    Avgifter skulle bli maks 3000ish pr snute.

    Tja... Har tenkt det samme, men samtidig, hadde det vært like enkelt som å kjøpe, så ville det blitt en utfordring for flyselskapene, og man måtte da antagelig økt prisen.
    Jeg skulle mer enn gjerne ha sett at det var enklere, men innser at dersom det var enklere, ville det nok enten redusert tilgjengeligheten eller gjort at det har blitt dyrere. Så vi får leve med det.
     
    ContinentalEmployee liker dette
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Verdt å merke seg at mange av de store hotellkjedene tilbyr fast-track til toppstatus innenfor en gitt periode (f.eks 3mnd)
    Med ditt reisemønster er du en attraktiv kunde å få, så ville skrevet en mail til de forskjellige programmene og be dem komme med et tilbud. Jeg var selv diamant i Hyatt i to år, bra program. Er nå i Hilton, som er mer ujevn. SPG får jevnt over mye skryt i ulike forum. Mener de har en standard fast-track på 18 netter til toppstatus og pre-oppgradering til suiter.

    Lurt å ha toppstatus i to ulike hotellprogram om du kan. Hyatt er litt begrenset i antall, men Park Hyatt rundt omkring i Asia/Østen er meget bra.
     
  15. Jornaa

    Jornaa Photo, seat 61K on BA 747-400, LHR-LAS

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har masse gode erfaringer med Finnair Plus. Jeg flyr mye til Thailand. Jeg bruker også BA, QR, XO, AA, når ikke Finnair har tilbud feks. vestover. Flyr du Finnair, får du nesten en gratis interkontinental oppgradering for en "billig" biz til New Delhi (NOK 14-15.000,-). I platinum får jeg 45.000 Finnair Pluss poeng for OSL-HEL-DEL. Oppgradering fra øk til biz til Asia er 50.000 Finnair Plus poeng. Når øk-billetter er så rimelig, ca. 5.000,- i nye A350 fly, og du får biz for 50.000,- Finnair Plus poeng, ja da begynner det å bli fint :) Premium Lounge i Helsinki er også meget bra. Den er kun åpen for Gul/Platinum (ikke biz billetter)...

    Jeg har skrevet litt om Finnair Plus i bloggen min; http://poengreiser.blogg.no/
     
    Schlandy, Edvard and Upsaker like this.

Del denne siden