Kudos til Insideflyer.dk for en skikkelig artikkel som gikk i dybden i motsetning til det gamle oppgulpet i VG.
Dette ligner på Austrian Airlines sitt konsept i business intra europa. Hvis det smaker like bra så som det ser ut så er dette lovende .
Dette ser lovende ut! Hører også rykter om Economy Flex som har vært savnet. SAS Plus har ikke vært innenfor enkelte reisepolicyer, mens KLM Flex har vært uproblematisk.
Flysmart24.no var også med på turen. Blir det Business for Go-pris med Fly premium, tro? Og hvordan blir tilgjengeligheten? Betyr det business på OSL-CPH/ARN, men ikke på BGO-CPH/ARN? Der blir det kanskje "bare" Premium, som ved innenlandsruter?
Det blir nok det, og en av forklaringene kan være catering. Jeg tviler på at det blir laget noe særlig mat ved utestasjonene.
Ja, det gir mening. Men hva da med utenlandsruter fra andre flyplasser enn OSL? Får disse heller ikke business? Feks. BGO-ALC som starter dagen på BGO kl 07:50. Jeg regner med at flyet har nattstopp på Flesland og ikke kommer fra OSL med catering, tom for passasjerer.
Liker ikke at man alltid skal prøve å lure folk. Gjør et kupp.Kjøp Plus før 6 mai og du får Biz ved reise fra 1 Okt. ........... Man kan i dag se prisen man betaler når Plus blir Biz på korteste strekning. OSL/CPH/ARN. Den er på 800 kr. .........
Ingen har sikkert svar på dette. Men det virker som det er mulig å ta med catering gjennom et nattstopp. Jeg kjenner ikke det tekniske bak, men de har jo gjerne land-strøm mens flyet står på stand og kan kanskje kjøle i noen av catering-rommene? Har vitterlig fått britisk frokost (bokstavelig talt, synlig på brands I serveringen) på kl 07 flyet fra OSL til LHR. Det har da hatt nattstopp fra rundt kl 23 dagen før. Spennende fly-nerd spørsmål dette, om noen vet?
Ser jo bra ut, men som andre nevner vil jo pris være avgjørende her. Synes vel også at man burde kunne få seg noe snacks på turen uten å måtte betale for det som i økonomi, dersom jeg tolket den delen riktig.
Hvis vi følger denne logikken videre for moro skyld.. (nå ser jeg på direkte med "vanlig" SAS, ikke link etc): OSL-CPH går fra A/B klasser til S på billigste tiljenglige nå, med en økning på omtrent 800kr. BGO-CPH går fra B til S med med en prisøkning på bare 300kr. (1649->1949) Dermed ender billigste Plus Smart etter 1okt slik: OSL-CPH: 2199kr BGO-CPH:1949kr Så kan man jo tolke det som en vil, men høres rart ut at BGO-CPH skulle være billigere enn OSL-CPH gitt identisk service, så jeg ville tippet at det kun gjelder OSL ruten. ---- Edit: "Business Class will be offered on all international European flights, including flights between the Scandinavian countries, with sales beginning on May 6." Fra sassalesinfo^ Denne er vel egentlig ikke så mye opp til tolkning? Da får visst bare dere i regnbyen en bedre deal enn oss andre
Reagerte på dette selv. Jeg skal til Düsseldorf i november, og prisforskjellen på Plus i september og Biz i november er nå på 2306 kroner med mellomlanding på CPH eller 1727 kroner direkte. Med mellomlanding: 4/9-8/9 3564 kroner 13/11-17/11 5870 kroner Direkte: 4/9-8/9 3369 kroner 13/11-17/11 5096 kroner Altså rent lureri det de skriver om å gjøre et kupp. Skrur de opp prisene enda mer fra oktober er det jo helt på trynet.
Jeg lurer på om sitatet om lavere priser frem til 6. mai er Flysmart24.no's egen tolkning, eller fra SAS selv. Uansett, jeg frykter for tilgjengeligheten på award når det må være ledig i Business på hele ruten. Jeg trenger ikke sølvtøy og champagne på en times tilslutning hvis det fører til at jeg ikke får billetter i hele tatt. Her blir jo mellom 1/3 og halvparten av setene sperret av. Vi som ofte reiser via CPH må kanskje belage oss på å booke feederen separat, med konsekvensene det kan medføre. (Dette gjelder short haul altså...)
Ad "lureri", jeg har monitorert LPA-OSL i lengre tid og der har det ikke blitt lagt på nå nylig. Samme pris, i segmentet 4-5 tusen (avhengig av direkte/indirekte og når på døgnet). Vil egentlig ha 2 bonus fly premium, men det lar vente på seg. Så jeg har booket Plus full pris, går prisene opp har jeg da gjort en deal. Går de ned, kan jeg kansellere og skulle det komme bonusbilletter, ja så kan jeg ta de og. Det er fullt av muligheter.
Jeg spurte en gang i LH Biz om jeg kunne få en drikke som stod i menyen for kjøp ombord i eco, det ble pent nein. Kommer til å savne tralleutvalget fremover.
Enda flere detaljer i Eurobonusguidens dekning av turen Det blir varm mat på flygninger over 2 timer og 30 minutter. Det betyr det meste av Sør-Europa. Unntak for flygninger med mindre fly som Embraer og CRJ900 (brukes disse på lengre ruter idag?) Tilgang til 3.-parts lounger. Skal vi endelig få tilgang til Bergen Lounge med SAS?