I dag skulle jeg boarde BA fra London-Edinburgh og traff på en ny "veldig effektiv" funksjon... Altså før du går i security på Heathrow må jo boardin pass scannes og foto taes. Vel, nå har det kommet fotoapparat på gate også... Så du må først til en fyr som scanner BP og tar bilde. Såååå venter du mens kamera sammenligner med bildet i security... Noe det klarte på ca 50%. Ikke på meg. - "did you use glasses in security, sir?" - "oh gosh, you're right. I'm healed. Halleluja, praise the lord!" Han så ikke spøken, men bare ga opp og sendte meg til neste pers som scannet BP igjen. Så ble jeg bedt vente bak henne sammen med halvparten av de andre før noen ringte gaten og sa ok... En latterlig tungvinn prosess. Fra før av har de jo verdens værste airport security folk, så jeg håper ikke dette slår an.
Engelskmenna er jo eksperter på å gjøre enkle prosedyrer komplisert, så ikke ha for store forhåpninger ...
Jeg bare vet hva som kreves neste gang jeg forsøker å boarde et fly i UK: - "Bring me a shrubbery!" Passengers without a proper shrubbery shall be withheld until further notice.
Jeg vil av prinsipp ikke klage på god sikkerhet på flyplasser, men det der hørtes utrolig tungvindt ut. Hvordan går det an at 50% ikke blir gjenkjent fra et bilde tatt i snitt rundt en time før? Et sted fungerer ikke ting godt nok.
Dette har ingen ting med flyplassikkerhet å gjøre heller, men med UK-boarder-controll. I motsetning til en del andre land, så har de laget et litt komplisert system for å skille domestic-pax og internasjonal pax. Før var dte vel kun manuell kontroll av bildet mot ansiktet, men så skal man ta teknologien til hjelp for å unngå menneskelig svikt...
Om det alltid er slik Fnate beskriver, kan man vel fort anta noe slik. Nå kan man kanskje også spørre seg om han var uheldig, eller om det alltid er slik? En flight er ikke nok til å antyde noen generell konklusjon, selv om det er klart at det ikke fungerte godt nok i det enkelte tilfellet. Hva gjelder UK border control faller også inn under sikkerhet, i dette tilfellet på en flyplass. Jeg tror forøvrig teknologien ikke kun er der for å unngå menneskelig svikt, den er der nok mer av effektivietsårsaker - både da maskiner er billigere i drift, og at de har potensiale for å være mye mer effektive.
Mitt problem med sikkerheten på Heathrow er ikke at den er, men at engelskmennene er så ineffektive. Det tar unødvendig lang tid å komme seg gjennom i forhold til de aller fleste andre flyplasser jeg har vært. Er det noe Heathrow ikke trenger så der enda mer ineffektive tiltak.
Fasttrack i T1/2/3 er vanligvis effektiv spør du meg, men T5 er et sørgelig kapitel... Hvorfor det er sånn vet jeg ikke.
Security på T5 er et kapittel for seg. Jeg mistenker helt ærlig at de kjører en gå-sakte aksjon mot arbeidsgiver. For alle sammen beveger seg med utstudert sene bevegelser. Når de rullerer ved båndet (og det gjør de i ett himla kjør), så virker det bare for planlagt at de sitter litt ekstra. Ser på hverandre. Så holder igjen litt før de sakte reiser seg og glir mot neste stasjon. Hvis denne er røntgenmaskinen så setter de seg ekstreeeeeeeemt sakte. slipper mange sukk, og så til slutt kjører de den. Nå har jeg ikke begynt på - når bagen din trenger ekstra sjekk - men det virker bare for ekstremt til å være sant. Folk er jo ikke naturlig sånn. Ett menneske her og der er slik. Men her er samtlige sånn. Så jeg tror helt ærlig det er en aksjon for at de ikke syns de blir behandlet greit, eller noe.
Alt er vel BAA, men de kan så klart ha egne subcontractors. Det vet jeg ikke. Men da burde det vel stått et eget lite firmanavn på uniformene.
Det er den. Jeg har alltid tenkt som så at - bare apekatter jobber for bananer - så det må liksom ligge noe bak. Trenger ikke være lønn, men en leder som burde vært båret ut. Eller en klubb/fagforening som har gått helt av skaftet.
Aaah... I dag kunne jeg ikke holde meg lenger. Måtte sende et brev til BA etter å ha pratet med en skog andre her, som hadde fått mer enn nok: Dear BA I know this is not directly BA related, so I do not expect anything - answer nor compensation - from BA. Just so that is out of the world. BAA T5 security is absolute shambles... In a class of its own. I have had 54 BA flights this year, so statistics is beginning to work. After a while you start writing about it in our Norwegian travel forums. It turns out people agree that BAA security check staff are just that - in a league of their own. Impolite and walking and doing things in a manner that often is a study in planned slowness. This is, however, unique to the security check (and obviously does not cover a 100% of the staff - yet amazingly close). The rest of T5 staff are great. I do not blame the individuals either. Most people are a product of the environment. We cope, though, because we love to travel BA. Many people gladly make the stop in London rather than flying direct from Oslo with UA or SK. That counts for something. Now... Today the security took it to new levels... Connecting from BA835 to BA768 to Oslo. Using Fast Track - all jolly... You come to the top of the stairs to security check. As usual the Fast Track is by far the longest queue (why oh why do they not prioritise Fast Track like everybody else) so you go under the fence and move further down the lines. Normally the queues are smaller the further down you go. Not today. Half way a BAA staff stops me - "sorry, no further. The 8 final checks are for direct passengers only. You are transfer" But there are hardly anybody there (in the direct lines). The first half is jam-packed with transferring pax. The last 8 (I think) for direct pax are almost empty. Not that it took that long, perhaps 20 minutes. But some pax were sent totally over the edge by this new rule. It feels so extremely idiotic to stand in the long line while there are a bunch of unused lines further down. And they were not Fast Track. I quite politely asked the guy to ask his manager the next morning if he might have misunderstood something in his orders. Others were less polite. Anyway - why do I tell BA and not BAA? Well, if you get enough complaints about BAA security at T5 you will bring it up with them. And you taking this up in the end will carry a lot more weight than that of a stupid little Norwegian on a trip. So fingers crossed for a smoother transit at T5 in the future. And, in all honesty - for how long can you be really mad when you are sitting in your beautiful lounge eating cake. Not for long. Anyway - have a great day All the best
Hvor sendte du denne? To er hvertfall dobbelt så bra som én og det er sikkert flere her som vil sende.
Vel jeg unngår LHR mest mulig, men måtte igjennom 27 . Feb med SQ fra SIN. Fashback i hodet mitt, jeg pluss ektepar andre plukket for å teste bagasjen for "uran, Coke, etc ). De gikk så sakte , dette i T3.. Hadde kjempetid , men tydelig gåsakte...
Men hva kan du forvente ? - Dette er et folkeslag som har tema "å stå i kø" allerede i barnehagen, og videre i utdanningen. Det er klart når man lærer "How to queue up" som eget verb; I Norge bøyes det slik; Kø - Lang Kø - Drit Lang Kø, Frustrasjon, Utløp for frustrasjon, Panikk, Snu og dra hjem.....
Opplevde drit-tidlig søndag morgen fra LHR T3, 50 min security kø i Priority lane og deretter 3 timer i loungen, med rebooking til neste flight.... Det er ikke gå sakte, men Union for LHR Security workers....