Ny strategi i forhold til Kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Kaffen, 09. jan 2023.

  1. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Før var jeg en svoren tilhenger av Amex Elite + MC Premium, da det gjorde at veien til gullet var ganske kort for meg, men som vi alle vet så varer ingenting evig. Plutselig for en dag endret MC-Premium sin inntjening av statuspoeng og med det så ble dette kortet regnet som ubrukelig i mine øyne. Heldigvis så annonserte de dette såpass lenge før jeg reiste vekk for vinteren at jeg trygt kunne si opp Amex Elite kortet mitt uten å miste CT eller de 20.000 Poengene jeg har tjent inn i år. På dette sparte jeg 400 kroner måneden. Heldigvis så trenger jeg ikke å betale årsgebyr på MC Premium på 1800 kroner før i juni, så innen den tiden så ryker også dette kortet, så hva blir den nye strategien da?

    Strategien min blir Amex Premium for en CT pr år, Trumfvisa for kampanjene sine skyld og Bank Norwegian på grunn av gebyrfri minibanker i utlandet. Kanskje ett gratis mastercard i mixsen hvis de har en god cashback på en eller annen måte, men får se. Uansett så gidde jeg ikke å betale noe årsbegyr på noe kort om de ikke gir noe som er verd det. Så det blir 45+ legs neste år og LTG-feiring på siste turen med en dundrande fest etter min måleståkk da :cool:
     
  2. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Årets strategi er minimalistisk. Kaster kortene og sitter igjen med bankens kredittkort med 1% cashback. Solide 5% rente på opptjent cashback, som jeg nyter helt til billånet får høyere rente og all cashbacken går til nedbetaling.

    Ruger på strategien til minsten blir større, samt tid og penger til langtur.
     
    Kaffen and EndreD like this.
  3. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg beholder begge. Hvis du har høy nok spend så er det jo faktisk blitt enklere å sikre gull ved hjelp av Mastercardet. Utifra det jeg kan se så er det ingen øvre grense og flere plasser som aksepterer Mastercard enn Amex.
    Hadde vel ca 750.000 i spend på Amex i fjor, så det blir bare å kutte ut det så snart 2xCT er opptjent.
     
    Kaffen and Wiolenze like this.
  4. Frode789

    Frode789 Medlem

    Innlegg:
    120
    Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    For de fleste blir MC betydelig dårligere (hvis du ikke har stor spend på 28k+ per mnd, som Monkey er inne på), så det ryker for min del også. Beholder det ut kampanjen de skal ha i februar.
    Fikk sikret meg Saga MC istedenfor ifbm. flytting av lån, så får inn greit med statuspoeng der for å beholde gold sammen med Amex kortet.
     
    Kaffen and Monkeycat like this.
  5. melkoo

    melkoo Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    28

    Fly Premium er vel fortsatt ganske gunstig?
     
    Wiolenze and tobeornot999 like this.
  6. Frode789

    Frode789 Medlem

    Innlegg:
    120
    Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Joda. For noen er det nok knall. Men for meg personlig er det av lite til ingen verdi.
     
  7. Gnilre

    Gnilre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    281
    Likes mottatt:
    1,543
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er i omtrent samme situasjon som Kaffen og har allerede nedgradert fra Elite til Amex premium. MC-Premium har jeg benyttet kun et par ganger de to årene jeg har hatt det, så verdien er ikke så stor. Jeg er litt usikker på hva jeg skal velge i stedet, men kanskje Trumf Visa er et godt tips. Jeg har to interkontinentale reiser i år, fortsatt over 200' EB-poeng og en CT fra 2022, så må nesten prioritere å få ned EB-saldoen.
     
  8. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, for meg er FP4 knall bra.

    Men det spørs helt hvor man reiser, og fungerer jo bare med SAS.
     
  9. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er ikke helt inne i hva som er smart når det gjelder kortbruk. Har brukt AMEX Elite der det er mulig, og SAS MC Premium alle andre steder. AMEX er viktig for CT delen. Premium for C med Y pris for de kortere reisene.
    Jeg har fått med meg at statuspoengene med MC har blitt degradert og krever et høyt forbruk. Høyere enn det jeg vanligvis har på det kortet, men fordelene veier delvis opp for dette.

    Spørsmålene er hvilke alternativer som finnes der ute? C for Y pris er det vel ingen andre som tilbyr? Er det andre AMEX kort som gir CT?
     
    mariusberg89 liker dette
  10. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Absolutt. Jeg brukte det til å bestille 3 turer a 2 pax i fjor.
     
    melkoo and tobeornot999 like this.
  11. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    464
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43

    Som Omaniac er inne på.

    Hvordan regner dere frem disse konklusjonene?
    Jeg har både Amex og MC, bruker nå mest Amex, men MC blir også brukt tidvis om ikke Amex er godkjent. Får jo poeng på begge kortene selv om jeg heller ikke bruker Fly Premium.
     
  12. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,130
    Likes mottatt:
    7,746
    Bonuspoeng:
    183
    Du finner et par allment aksepterte forslag til verdisetting av poeng, men det er i stor grad veldig individuelt hvilken verdi du tilskriver det og ditt individuelle bruksmønster. Dermed er det også mye kreativ matematikk for å rettferdiggjøre kostnader ved kredittkort - eller regne seg frem til at det ikke er verdt det.

    Ingen fasit, med andre ord.
     
  13. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vel ingen formel eller fasit på dette. Alle har forskjellige preferanser, spend, anledning til å bruke CT/Fly Premium.
    Så det er ihvertfall for min del en samlet vurdering at det er greit å ha begge to, selv om det koster en del.

    Edit: What @Henrik said.
     
    mariusberg89, cooolcatz and holmen like this.
  14. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,653
    Likes mottatt:
    6,650
    Bonuspoeng:
    183
    Det var bedre før da man ikke hadde hundre og ørten CT som har hopet seg opp under Covidnedstegning :D Men blir nok nyttig igjen etterhvert
     
    jgroneng liker dette
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Hva betyr FP4? Spør for en venn.
     
  16. eventyrer

    eventyrer Medlem

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    FP4 ? Fly Premium nivå 4.
    En kan bestille SAS Plus Bonus/Business Bonus verden og betale for økonomiklasse med Eurobonus poeng.
    Altså, en kan fly hvor som helst med SAS og hvilken som helst klasse hvor en betaler økonomipris forutsatt ledig plass. Gjelder kun poengreiser.
     
    tobeornot999, Kaffen and RoadKing like this.
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Kjenner til tilbudet. Har brukt det mange ganger, og skjønte at det var det det gjaldt. Men jeg hadde ikke fantasi nok til å forstå at forkortelsen var for "Fly Premium nivå 4"…
    P4E (Premium 4 Economy) hadde jeg skjønt.
     
    Last edited: 11. jan 2023
    tobeornot999 and eventyrer like this.
  18. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, Fly Premium er veldig gunstig hvis du flyr SAS Business mye, så hadde Hongkong ruten vært der så hadde jeg beholdt kortet, for den ruta brukte jeg ganske mye som transit til Asia :D Ellers håper jeg at de åpner ei rute til Thailand, Kuala Lumpur, Singapore, Hanoi eller Ho Chi Minh, ett eller annet sted med til billige visumfrie Asia. Jeg liker også India, har ett fem års visum der, så ei A320LX rute til Mumbai eller Delhi hadde gjort susen. Da hadde jeg beholdt kortet ganske enkelt :)

    Ett annet håp jeg har er ei rute til mellom Amerika, hva med Mexico City, Cancun eller noe sånt, altså ei rute som jeg fint kan unngå å lande på Amerikansk jord. Ei løsning er en "fifth freedom" rute Toronto til Mexico eller noe sånt som kan bookes med Poeng, men tviler på det vil skje, da har ei åpning til Asia bedre odds enn mellom Amerika.

    Men uansett noe må skje skal jeg beholde MC premium kortet etter jeg kommer hjem i April for min del, hvis ikke så ryker det. Det eneste gode argumentet jeg ser er reiseforsikringen men vilkårene er fulle av hull som kan ødelegge for den etter det jeg har hørt. "Hvis det blir diskusjon på forsikringen, egen tråd for det for å unngå avsporing av debatten her" , så jeg skal ta en gjennomgang av vilkårene på denne da det kanskje kan redde kortet men tviler på at jeg beholder det.
     
    Last edited: 11. jan 2023
    oggaman, tobeornot999 and eventyrer like this.
  19. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    464
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Fly premium greia har jeg aldri benyttet meg av og ser ikke for meg at jeg kommer til å benytte det heller. flyr nesten ikke sas da de jo ikke flyr en dritt steder :p Hadde vært digg om de fikk samme buisness som Turkish innad i Europa, da forandrer ting seg.

    Er det en måte jeg kan se hvor mye poeng jeg har tjent inn på MC kortet over 1 år? vurderer nesten selv å fase det ut nå når jeg nesten bare bruker amex elite.
     
  20. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,643
    Likes mottatt:
    7,620
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan eksportere ut en excel fil over hvor og hvor mye du har opptjent under https://www.sas.no/profile/ med litt excel kunnskap er det ganske enkelt og finne hvor mye du har opptjent fra hver enkelt kilde.

    Alternativt er det mulig i SAS MC appen og hente historikk fra hva du har opptjent fra Februar 22 frem til nå
     
    mariusberg89 liker dette

Del denne siden