Min opplevelse her inne, er at de aller fleste er veldig trofaste til SAS, grunnet bonusjag og fordeler. Spørsmålet er hva dere ville valgt, om dere skulle en tur til New York? Jeg sjekket utreisedato 1. Mars 2016 og retur 6. Mars 2016! Fra Oslo Sas Plus: 10 105 kr t/r Norwegian Premuim: 8497kr t/r Hva ville folket valgt? Og hvorfor?? Jeg har personlig ikke flydd noen av delene før, men spennende å se hva sas-frelste her inne ville gjort!
Har heller ikke flydd med alternativene dine på longhaul. Jeg finner forresten OSL-EWR til 8994,- på datoene dine. Innenriks er jeg fanboy av SAS, og har til dags dato til gode å finne sas-billetter som er signifikant dyrere enn NAS (reiser med innsjekket bagasje og kamerabag i kabinen). Er du som meg som liker å drikke 3+ enheter alkohol går 500-kroners forskjellen fort bort med BoB på NAS. Setene får andre uttale seg om, men fra et rent blårusssynspunkt (siv.øk. her) så er det "billigere" med SAS, og du får bonuspoengene mot status med.
Ganske vanskelig spørsmål egentlig... Bonuspoengene heller meg mot SAS, men har ikke Norwegian de samme PE-setene som Turkish? De er vanvittig digge! Jeg sov hele veien fra Istanbul til Tokyo i de en gang, riktignok var jeg relativt trøtt. Et enormt minus (hvertfall i min bok) med SAS er at du vel fremdeles kan risikere å havne i den maskinen som faktisk ikke har Plus? Det hadde gitt meg søvnproblemer både i forkant, under og i bakkant av reisen. Jeg vet faktisk ikke hva jeg hadde valgt... tror kanskje jeg hadde valgt BA (til 9,734,- på nevnte datoer)
LN-RKP har vel gått 100% fra CPH det siste halve året, og SK907 har gått med A333, kun et og annet innslag av A343, etter at siste A333 kom fra oppgradering. Mulig jeg er farget av mitt syn på personalpolitikken til NAS på longhaul, men på en direkterute til NYC hadde jeg valgt SAS med en smertegrense på 2000-2500 kroner - ellers ville jeg sett på én stoppsruter før jeg hadde tenkt på NAS.
Timing spiller også inn. Hvis sluttdestinasjonen er NYC er tiden til NAS bedre vestover, og jeg vil også hevde østover da man "slipper" en hel dag etter en nattflyving (drar man forretningsreise og skal "rett på møte"så er man vel uansett enda skeptisk til NAS på IC)
Visst man kun ser på poengopptjening er valget enkelt 8 000 poeng hos sas så er du bare 2 000 poeng unna en reise innlands
Jeg hadde valgt SAS på grunn av den sosiale dumpingen av flygere og kabinbesetning Bjørn Kjos driver med. For meg er det uaktuelt å sette meg i et fly Norwegian opererer. Innenriks kan de ansatte ombord riktignok være fast ansatte, men Kjos bruker også ansatte på kontrakt her. Som kunde vet du ikke hvem som flyr, og derfor holder jeg meg unna. Norwegians langdistansesatsning derimot bruker kun ansatte på kontrakt, og den slags vil jeg ikke sette meg ombord i...
Om formålet ditt er å komme deg til NY så komfortabelt som mulig til minst mulig kr er det ikke tvil om at Norwegian har et knallbra produkt. Knallgode seter og bra IFE. Jeg for min del er opptatt av poeng og status, så jeg ville valgt SAS. Men om jeg ikke hadde vært så hjernevaska av Eurobonus ville jeg nok valgt rød snute jeg og, for de er jammen ikke så gæli de heller
NAS PE gir vel lounge og fast-track på OSL, og har litt bedre seter enn SK Plus. Har du ikke status og ikke flyr noe særlig, så er vel NAS på papiret best. Ved irr-ops er SK noe bedre å håndtere og kan reroute via Star. Men de er vel blitt litt kjipe på det de siste årene. Er en tråd her inne hvor SK907 ble 7t forsinket, og litt dårlig kundehåndtering. Men en kan jo risikere å stå en dag eller to om det går galt med NAS. Hadde vel holdt en liten knapp på SK likevel, synes NAS bør være endel billigere før det skal gambles.
Jeg har reist i SAS Plus på samme ruten og selv om det var i den gamle kabinen så var det en helt ok opplevelse. Men verdt over 10 000,- er det vel egentlig ikke. Jeg ville nok heller ha booket billig økonomi og satset på OT-oppgradering til Plus eller Business. Jeg har ikke prøvd Norwegian på langdistanse og som EBG ville jeg nok valgt SAS uansett om ikke prisforskjellen var altfor stor.
Ville valgt SAS over DY, kanskje setene er bedre om bord i DY. Men på SAS er det i hvertfall hyggelig erfarent SAS personell og jeg opplever services hos SAS som langt bedre. Men har du sjekket Icelandair? Da kan du fly via Island med en kort stopp, og prisene i Business er som regel rundt 10.000.- Da får du bedre seter enn i både Plus og DY Premium..
Husk at man heller ikke er langt unna en innlandsflyging med Norwegian om man velger å fly med dem Betale med Norwegin Visa-kortet så er det 5% opptjening, er det flex-billett så det 20% opptjening/rabatt (om man reiser en del med DY så lønner seg å kjøpe flex fremfor no-flex hvis prisdifferansen er mindre enn opptjeningdifferansen)
Intr. tema! Her går vi på det politiske temaet. Videre da er vel om det sjekker slikte ting med andre flyselskaper før du evt bestiller billet? Tror IKKE DY er den eneste her i verden som driver med slik. Men hvis din policy er slik at du ønsker kun ansatte fra det landet flyselskapet flyr ifra så vil man etterhvert kansje få et snevert utvalg av flyselskap?
Via Icelandair kan man også hvis man bestiller economy legge inn bud på billetter i f. Eks premium economy eller business...
Ville valgt SAS plus, over DY anyday, men ville sjekket om du kan få billgere reise med BA eller LH. Jeg er ikke enig i at timingen DY er bedre SAS sin vestover, da man mister en hel dag i NYC med deres sene ankomsttid. SAS flyr nyoppusset 330, mens DY flyr 787. SAS Plus inkluderer lounge og Fasttrack begge veier, mens DY kun har det på OSL. Når man legger gratis drikke ombord og 8000 EB poeng er valget enkelt for min del. Ansatte politikk skal jeg ikke si noe om, men det er en grunn til at jeg ikke setter mine bein ombord i et fly med rødsnute...