Nybegynner..

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Frederik, 08. mai 2019.

1. Frederik

Frederik Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei! Er forholdsvis ny i dette gamet og tenker å skaffe meg et slikt kort. Har forsåvidt visst om dette lenge, men har vært litt for ung.
    Men jeg ser en del haker ved dette, og ting som jeg må ha oppklart.
    For det første, hvorfor virker trumf så veldig populært her inne?
    Jeg mener: Å overføre trumf penger til Eurobonus poeng, er det faktisk lønnsomt? Kontra å ta det ut i rene penger å kjøpe en ungdomsbillett til 599..
    Istad sjekket jeg en reise til Mallorca med poeng, 83000 poeng for en person tur/retur Mallorca.
    Evt fant jeg en til 30.000 poeng, men da får man ikke nye poeng fra reisen.
    Jeg har lest en del om dette før, og leste om folk fra forskjellige steder som dreiv med dette bortimot gratis, pga poeng fra turer de kjørte brukte de på nye turer og hoteller igjen.
    En annen ting, leste en VG+ artikkel tidligere idag, hvor han ene EB jegeren sa at han fikk 32.000 poeng bare for den turen. Hvordan er det mulig?
    Jeg trenger virkelig oppklaringer og tips...
    Om man faktisk feks skal betale 1500kr for et sånt Mastercard må det gi ganske mye tilbake føler jeg..
    Synes også poengverdiene på reiser er håpløst høye..selvom jeg inne her på forumet idag har lest litt om både "dobbel-dipping" og kampanjer her og der.
    Og ikke minst: Hvilket kort anbefales aller mest?
    En annen ting jeg også delvis har skjønt er forskjellene i poeng..grunnpoeng og ekstrapoeng?
    Og hvordan skal man i det hele tatt klare å få EB Gull om ikke noen av ekstrapoengene teller der?
    Har også lest litt om Fly Premium med Mastercardet, men teller ekstrapoengene der også? Er jo ganske interessant om man kan fly sas plus i europa, og etterhvert business i verden..
    Håper noen eksperter her kan hjelpe..
    På forhånd takk!

2. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Her må du lese mer og rydde i tankene:)

Verdien av Trumf:
    Intra-europa i økonomi er det ingen tvil om at du skal kjøpe billige billetter og ikke bruke poeng. Med CT til Asia i bis for 165k poeng for to, som koster litt mer en 10k NOK. Disse billttene koster minst 20k per pers og gjerne mer hvis du finner en fin rute. F koster bare 60k poeng mer, og er veeeeldig mye dyrere. Derfor konverterer vi trumf til EBP.

32k poeng på en tur
    Da må du betale for en bis-tur til langt vekk.

Grunnpoeng/statuspoeng/ekstrapoeng
    Grunnpoeng får du når du flyr. Disse gir deg opprykk til sølv/gull/diamant. Noen kredittkort gir statuspoeng (ikke på bruk, men for å ha kortet) og det kan du se på som senking av kravene til opprykk. Du får ingen poeng du kan bruke, men kommer nærmere opprykk. Ekstrapoeng får man fra alle andre kilder. Du må fly for å få gull, men det er greit, for du har ikke bruk for gull hvis du ikke flyr...

SAS Eurobonus Mastercard Premium
    • 1000 statuspoeng hver måned du bruker det.
      • Kun fint om du jakter gull/diamant og trenger hjelp
    • 15 ekstrapoeng per 100kr brukt.
      • Det får du gratis på shell mastercard med trumf
    • Fly Premium - Reis plus/bis hos SAS med rabatt
      • Nyttig hvis du samler nok poeng. Her teller også ekstrapoeng for å oppnå nivå.
    Fly Premium er vel verdt 1500kr for meg, sparer meg for 210k poeng på SAS-reiser med familien i år.

K

3. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Det var litt vel mange spm? Litt bedre om du deler dem opp...

Trumfen=EB/NCC poeng, selvforklarede.

Ikke bruk EB i EU, spar dem til lang reise utenfor Europa.Det er da du ser verdien av poengene.

Ellers som @democomputer skriver.

Hvis du har råd vil jeg anb. deg AmEx Premium(koster , dog uten å vite din ca økonomi er det vanskelig å anb. kort... Shell mastercard for å max, Trumf er av verdi, meld deg inn på Trumf.no samt begynn å handle på Viatrumf.no, så er det en start.

AmEx Premium:
    • 15 SAS EuroBonus Ekstrapoeng per 100 kr
    • 30 SAS EuroBonus Ekstrapoeng per 100 kr når du kjøper flybilletter på sas.no
    • Reis for det halve antallet poeng over hele verden, én gang i året (omsetningskrav 150.000kr)
    Shell Mastercard
    • Dobbel drivstoffbonus i 30 dager til nye kunder
    • 40 øre/liter i Trumf-bonus på drivstoff hos Shell i Norge
    • 1 % i Trumf-bonus på varekjøp i hele verden
    • Ingen årsavgift eller etableringsgebyr

hebjor, animals and Xflipper like this.
  4. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror at det aller første og helt grunnleggende du trenger for å forstå for å "dekode" det du leser her inne er at folk på dette forumet ikke først og fremst bruker bonuspoeng for å bli transportert fra A til B på billigst mulige måte. Tvert i mot er det opplevelsen i selve flyreisen som jaktes (og hele prosessen med lounger osv.), og da ønsker man å reise i best mulig klasse.

Flyturer i høye klasser som Business og First koster gjerne mer penger enn de aller fleste ønsker å bruke (for eksempel: en enkelt First billet til Tokyo kan dra seg opp i mot hundre tusen norske kroner, om du skal kjøpe den ordinært). Ettersom det er en stor opplevelse å kunne reise på denne måten, blir som sagt altså selve reisen en del av målet.

For å kunne oppnå slike luksusreiser er bonuspoeng en snarveg til målet. Når det skrives om Trumf her inne så er det fordi Trumf poeng "kastes etter deg" overalt og de har en ganske bra vekslingskurs til Eurobonus og derfor en meget verdifull kilde til SAS poeng. Men det er riktig som du har observert: Det er ikke noe poeng (pun intended) å bruke bonuspoeng på billige reiser for å bli fraktet til feriemålet. Da er det bedre/mer lønnsomt å rett og slett kjøpe billetten for penger.

Med dette litt i bakhodet foreslår jeg at du bruker en del tid på å lese her inne så finner du absolutt all informasjon du trenger (og mye mer).

Lykke til med bonusjakten.

hebjor, Gullars, drsyk and 4 others like this.
  5. samtom

samtom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    93
    Velkommen!

Hvor gammel er du? Du skriver at du er ung (eller har vært..hehe), og at ungdomsbilletter er et alternativ. Har du planer om å reise/fly mye?

Hva er formålet ditt med bonusoppsamlingen? Programstatus, verdi for pengene, reiser i høyere klasse? Bare å kunne bruke bonuspoeng i stedet for å betale for flybilletter? Tipsene vi kan gi deg avhenger helt av det :) Noen samler poeng for å fly første klasse til Hong Kong, andre samler poeng for å kunne fly ofte hjem til familien på andre siden av landet, osv.

Xflipper liker dette
  6. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg bruker EB-poeng til å skaffe meg reiser i første og business klasse interkontinentalt, ikke intra europa. Nylig reiste jeg Oslo-Auckland-Oslo i første klasse med tre forskjellige flyselskaper for 120000 EB-poeng. Les gjerne reisebrevet her: https://insideflyer.no/forums/threads/oslo-auckland-oslo-med-tg-f-c-sq-f-c-og-nh-f-komplett.13323/ Hvis jeg skulle betale reisen med penger, ville reisen ha kostet meg over 100000 kr. Man trenger ikke å være rakettforsker for å se hva som lønner seg.

Xflipper liker dette
  7. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    En ting til, noen av oss betaler gjerne for billige turer intra-europa for å få grunnpoeng for å oppnå/opprettholde status. Da snakker vi om mileage run-turer.

Du bør først finne ut hva "greia di" er i denne bonusjakt-verden, deretter legger opp en strategi for å nå målet ditt.

8. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,484
    Bonuspoeng:
    113
    Du mener vel 210000 poeng? Ellers bestiller jeg turen med en gang :p

9. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg mener 120000 poeng.
    591BF4F6-6210-4C7F-8145-D663ABA456F8.jpeg

10. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Regner med han brukte CT og dermed halv poengpris. ;)

11. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Touche!

Del denne siden