I morgen skal jeg fly til LAX via ARN. Og jeg får bare sjekket inn OSL-ARN online. For ARN-LAX står det "Internett sjekk-inn er ikke mulig for denne strekningen". Jeg trodde at jeg kanskje måtte vente til det var under 22 timer til avgang fra ARN, men Nei. Nå er det under 22 timer, og samme feilmelding. Dette er nytt. Det er 5. gang jeg reiser OSL-ARN-LAX i år, og jeg har alltid sjekket inn hele veien online. Noen som vet noe mer?
Det er nok ikke grunnen. Jeg reste sist for en måned siden, etter at dette hadde startet opp. Jeg sjekket inn hele veien online. Og da jeg kom til OSL fikk jeg 3 korte spørsmål som tok 10 sekunder tilsammen. Så noe har endret seg siden begynnelsen av november.
Jeg har ikke kunnet sjekke inn online fra BGO noen gang siden 2015(Så langt jeg har husk tilbake i tid) C
Da er problemet løst og forklaring gitt. Etter først å ha snakket med en fullstendig ubrukelig person på chatten som ga masse feil informasjon, ringte jeg og snakket med en hyggelig person som forklarte og løste det enkelt. Hun på chatten sa at dette er på grunn av nye sikkerhetsregler. Alle fra Norge som reiser til USA via ARN må hente ut bagasjen på ARN. Så stille seg i kø for manuell innsjekking og deretter sikkerhetskontroll. Jeg sa at dette umulig kan stemme. Også at jeg da ikke vil rekke flyet til LAX. Men ingen hjelp å få der. Så ringte jeg og fikk beskjed om at dette er et kjent problem. Problemet er at dette skjer fra tid til annen på de nye sidene. Han ba meg prøve å sjekke inn via Classic-siden. Jeg gjorde det, og sjekket inn hele veien uten problem. Han sa også at jeg må hente bagasjen på ARN, slik hun på chatten sa, IKKE er riktig. Den sjekkes hele veien. Irriterende med folk som gir så feil informasjon. Men nå er problemet i alle fall løst!
Ikke noe å bekymre seg for. Du sjekker inn som vanlig i Oslo og går rett videre til F-gatene i Stockholm (husk pass). Så går du til service desken og får noen spørsmål og et stempel på boardingkortet. Smooth sailing.
Nei, ikke nå. Men det hadde vært stor grunn til bekymring hvis hun på chatten hadde hatt rett. At jeg må plukke opp baggasjen på ARN, stille meg i kø for å sjekke inn igjen og så sikkerhetskontroll.
Hadde selv connection til USA på ARN for et par uker siden. Ikke noe problem. Som Upsaker sier, bare gå innom service center, bli stilt et par spørmål, og få stempel på boardingkort. Så er det en ca. 20% sannsynlighet for at du får SSSS på boardingkortetet, da blir et en ekstra titt i håndbagasje i gate.
Dette blir verre og verre. Jeg sendte klage til Kundeservice på at jeg hadde fått helt feil opplysninger på chatten, nemlig at jeg måtte hente bagasjen på ARN og så sjekke inn på nytt til LAX og gå gjennom sikkerhetskontroll. Jeg la med kopi av chatten. Svaret jeg fikk gjorde meg forbannet: "För att garantera en smidig anslutning har luftfartsmyndigheten tillsammans med respektive flygplats och flygbolag beräknat en s.k. ”Minimum connection time”, dvs. anslutningstiden för att hinna med säkerhetsrutiner, transfer av bagage samt tid för passagerarna att ta sig till nästa flyg. Fråga vid incheckningen från din avreseort eller kontakta SAS Sales and Service kring möjligheten att checka in ditt bagage hela vägen." Det var jo overhodet ikke svar på min klage, et typisk "klipp og lim" svar. Og siste setningen - Det var akkurat det jeg gjorde, og klager på. Det er som å snakke til en vegg. Hvordan kan de ha slike folk på Kundeservice?
Samme har jeg lurt på. Spørsmålet er vel hvor mange som har så "enkle" problemstillinger at dette svarer på spørsmålet. Jeg synes den beste så langt er ebretro, sendte inn kopi av billetten med ønske om etterregistrering hvorpå svaret var noe i retningen "selskapet har avslått etterregistrering av reisen, er du uenig kan du sende kopi av billett" .. Akkurat som den første bliletten jeg sendte ikke var tilstrekkelig .. blargh..