Nytt pass og ID-kort

Tråd i 'Nyheter' startet av ValdresBjarne, 14. febr 2019.

  1. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    For reiser innen Schengen, og som gyldig legitimasjon i Norge hvis man ikke har førerkort eller bankkort med legitimasjonsdel.
    Det er vel de to viktigste bruksområdene?
     
  2. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Her var forøvrig en tidligere revisjon, med (etter min mening) et mer korrekt og forståelig datoformat. Bare det at årstall står med 4 siffer gjør det mer fremtidsrettet og forståelig en det de endte opp med.

    0a18886c-d62d-4b60-9b26-761aa4db699c.jpg
     
    RoadKing and ChrisTW like this.
  3. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Nå har jeg både førerkort og bankkort med identifikasjonsdel, men i utlandet er det bare passet som er offisielt godkjent som statsutstedt legitimasjon. Nå vil nok mange godta førerkort (for de som har det), men et id-kort permanent i lommeboka er en veldig kjekk greie
     
    ChrisTW liker dette
  4. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,666
    Likes mottatt:
    6,656
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ser for meg at enkelte hoteller nedover i Europa kommer til å krangle på at man ikke har med pass ved innsjekk. Er jo endel land som er glad i faste rutiner. Men forhåpentligvis får man sjekket inn allikevel :p
     
  5. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    De fleste "landene nedover i Europa" har også nasjonale ID-kort, så det kommer nok til å fungere veldig bra.

    Nå som nasjonalt ID-kort har kommet så vil også etterhvert bankkort med identifikasjonsdel ikke lenger være gyldig ID i Norge
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde glemt pass en gang jeg var på hastetur til Paris ifb jobben. Men jammen godtok gendarmeriet førerkortet :)
     
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    RoadKing and holmen like this.
  8. esop99

    esop99 EBD

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Lettere sagt enn gjort om man bor på i Oslo-området. Det er ren flaks om du kommer inn på politiets booking-sider samtidig som de har lagt ut nye timer. Ellers så får du ikke tid før månedsskiftet juli/august. (Etter mange forsøk hadde jeg flaks for fikk time i mai til barna som trenger nye pass)
     
    Edvard liker dette
  9. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg sjekket tilfeldigvis klokken 15:15 i dag og da var det flere ledige timer på Grønland i morgen. Mulig jeg var heldig og traff på tidspunktet hvor timene legges ut?
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan være en ide, hvis du har anledning, å stikke nesa utenfor Oslo regionen. Du skal ikke lenger enn til Hamar f.eks før det er bedre kapasitet.
     
    esop99, Shyneno and Edvard like this.
  11. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Har time fredag, booket for et par måneder siden, fulgte med jevnlig for å sikre time den dagen bhg har planleggingsdag :D

    Har med en toåring, noen som har testa hvordan det er med nye løsningen der de tar bilder av barn på stedet? Funker det greit? Sist måtte vi ha med bilde.
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Kommer veldig an på snoppen. Har et barnebarn som var en prøvelse...
     
  13. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Ordnet seg til slutt, men kan ikke si opplegget var det beste, til tross for animert dyr på skjermen som skulle trekke oppmerksomheten mot kamera.

    Ellers var passkontoret på Grønland mye det samme som alltid. Plenty av folk som måtte sendes hjem fordi de møtte opp på feil sted, noen som prøvde å snike i køen til tross for timeavtaler og ansatte som så ut til å være passe lei... I de minste måtte alle stå i tett kø ute for å unngå at man skulle være for tett på hverandre inne :rolleyes:
     
    RoadKing and trygveat like this.
  14. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Kan melde om rekordrask produksjon også!

    På passkontoret fredag før lunch, melding om at passet var produsert mandag og levert av postbudet onsdag morgen. Så nå kan hele familien flashe pass og ID-kort, mangler bare koronapass :D
     
  15. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har erfaring med hvor lang tid det har tatt å få pass i det siste?

    Har hørt at det går raskere til Grønland politistasjon (der vi skal hente), men hvor raskt?
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Tok "normal" tid her på Sørlandet i alle fall, altså under en uke etter vi fikk time.
    Det er forøvrig ikke raskere å få det sendt til politistasjonen enn å få det i posten da det eventuelt sendes i post til politihuset, så løper det fort en ekstra dag i håndtering.
     
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde time i Sandvika midt i juni. Tok under en uke før begge deler var i postkassen. ID-kortet kom to dager før passet.
     
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde time på Grønland for en måneds tid siden, såvidt jeg husker tok det rett over en uke før det lå i postkassen.
     
  19. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Da blir det spennende å se om det nye passet med nytt etternavn på fruen kommer til Grønland senest mandag eller om vi må håpe på at en navneattest kan gjøre opp for at det er forskjellige etternavn på passet hennes og coronasertifikatet :oops:

    Fikk forøvrig vite at å hente på Grønland er det raskeste, fordi passene sendes derfra. Så da bør det være håp i et hengende snøre.
     
    milehigh and Are like this.
  20. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Nytt pass kom kjapt til Lillestrøm. Fikk melding på mandag om at det var sendt, både pass og ID-kort i postkassen samme uke.

    Må si det nye passer ser lekkert ut.
     

Del denne siden