Nytt pass og ID-kort

Tråd i 'Nyheter' startet av ValdresBjarne, 14. febr 2019.

  1. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Ble inspirert så jeg tok en titt i skuffen:cool:
    upload_2021-7-25_18-32-46.png

    Og nei, det ene passet er ikke snudd. Fronten er slitt vekk. I hine hårde dager var passet eneste leg også innenlands, så den første røde boka er dessverre blitt borte på en russekro eller noe:D
     
  2. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Pluss at det fungerer som gyldig ID i Norge. Praktisk for dem som ikke har førerkort. Særlig nå som bankene også slutter med ID på bankkortene.
     
  3. livinspeed

    livinspeed Aktivt Medlem

    Innlegg:
    359
    Likes mottatt:
    764
    Bonuspoeng:
    93
    Pøh, tipper at du bytter pass hvert tiende år og nettopp har avslørt deg selv som norges eldste på 200+!

    En liten digresjon:
    Kall meg gjerne lat, men siden jeg må taste inn en drøss ID-numre hver dag irriterer det meg litt at de ikke kunne implementerere en liten QR-kode på baksidena av ID-kortene likt førerkort, etterhvert som flere og flere får de og presenterer de som ID. Men, det hadde vel tatt 5 år ekstra:rolleyes:
     
    Are and milehigh like this.
  4. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, tar en kvart Metusalem- pr nå- (som forøvrig ble 7 år eldre enn sin bestefar), men har altså flere pass enn ham da han visstnok ikke var utenlands.

    Edit: utrolig hva man finner om man reker rundt søppelkassene på Grønland:D
     
    RoadKing and jgroneng like this.
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  6. livinspeed

    livinspeed Aktivt Medlem

    Innlegg:
    359
    Likes mottatt:
    764
    Bonuspoeng:
    93
    Selvfølgelig har det chip, men det er ikke det jeg siktet til. Et førerkort har en QR/strekkode (avhengig av alder) med kortnummer i øvre venstre hjørne, så slipper man å punche 11 siffer. Og ja, jeg er ytterst klar over at det kun er min egen latskap som står bak dette ønsket ;)
     
    kiev liker dette
  7. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan være irriterende å måtte trykke personnummer flere ganger om dagen, men vanligvis har apper/program som trenger dette ikke mulighet for optisk lesing?
    Uansett så har jo både pass og IDkort et eget optisk lesbart felt med all informasjon skrevet med OCR font. Dette OCR-feltet må leses siden informasjonen brukes som adgangstegn til å hente ut data fra chippen. Selv om det ikke er 100% sikkert, så forhindrer dette fjernavlesing og uautorisert tapping av data.
    Protip: Hvis man ønsker en QR-kode på dette kortet så kan man bare generere, skrive ut og klistre det på selv? Gjelder også Trumf-kode og lignende…
     
    RoadKing and tobeornot999 like this.
  8. livinspeed

    livinspeed Aktivt Medlem

    Innlegg:
    359
    Likes mottatt:
    764
    Bonuspoeng:
    93
    Absolutt enig i alt, men det er ID-nummeret til personen jeg trenger, ikke personnummer. De gangene jeg trenger det får jeg det oftest plassert på et bankkort helt amøbe-plassert midt i uthevingen på bankkort som gjør de tilnærmet umulig å lese:D
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Dersom det er en QR-kode, hvordan overfører du de tallene til feltet du skal fylle ut?
     
  10. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,192
    Likes mottatt:
    22,478
    Bonuspoeng:
    183
    Edvard da :)
    Vi lever i et trådløst samfunn, så QR-koden blir slengt oppi luften og fanges av det inntastastningsfeltet det skal passe inn i.
    Fra spøk til alvor, hvorfor ikke bare lage et notat med de tallene på et låst notat på tlf eller laptop og bruke copy and paste.
    Jeg har ikke talt opp antall sparte tastetrykk, men blir sikkert noen færre en 11.
     
  11. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    En enkel QR/strekkode-leser koblet til USB fungerer også godt, og koster ikke mange kroner.

    Da leser du info direkte fra koden, som pastes/"tastes" (tenk: kodeleseren er et ekstra tastatur) direkte inn der du har markøren plassert - uansett om det er et webskjema eller et worddokument eller noe helt annet.
     
  12. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Man kan jo bare bruke en skannerpenn?
    Forklaring til ungdommen:
    I gamle dager, da man fikk ferdig utfylte bankgiroer i posten, så måtte man legge inn lange tallrekker i de primitive nettbankene. Det var kontonummer inn og ut, beløp, dato og ikke minst noe rare greier som ble kalt KID-nummer med 20-30 siffer som skulle identifisere akkurat denne fakturaen. Mange dårlige programmerere på den tiden. Heldigvis flyttet de fleste og fikk jobb på SAS IT.
    Uansett så ble det veldig populært med en scanner penn som var spesialdesignet for denne oppgaven. Se https://prisguiden.no/kategorier/skanner?f[2][]=Skannerpenn for et par eksempler.
    Dette er en teknologi som har tatt samme veien som regnemaskin, almanakk og fotografiapparat, dvs kun egnet for samlere og andre spesielt interesserte.
    [/historietime]
     
  13. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Du finne de på de fleste legekontorer :)
     
    kjeeli and kiev like this.
  14. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje Helseplattformen vil sørge for avliving av de siste restene av denne analogteknologien? Ser i hvert fall ikke mye papirer og skjemaer hos fastlegen i Trondheim lengre.
    Men det KAN trekke ut for resten av steinrøysa: https://www.dagensmedisin.no/tags/h/helseplattformen/
    Systemet aksepterer dog ikke Amex, så det er fortsatt betydelig forbedringspotensiale :(
     
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Var hos Bærum Politistasjon tidligere i sommer for å hente nytt pass og ID-kort. Behagelig stemning og service. Anbefales fremfor kaoset på Grønland.

    Om du har visum og stempel du vil ta vare på, merk at de klipper kant på hele passet og ikke bare ID-siden (som noen andre tillater).

    Storfornøyd med design og kvalitet, men passet kunne hatt flere sider.

    https://www.politiet.no/kontrollveileder-pass.pdf
     
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    I går var jeg på posten og skulle hente en pakke.
    De ville se legitimasjon, så jeg dro frem ID-kortet.
    Etter å ha snudd og vendt på det et par ganger, får jeg spørsmål om jeg ikke har et førerkort eller bank-kort med ID. o_O

    Ga beskjed om at ID-kortet er omtrent det samme som et pass. Da gikk det til nød. :rolleyes:
     
  17. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Ehh? Defies the purpose of a valid ID card? :confused: Hele poenget er vel at ID kortet er nettopp det - et ID kort (identifikasjonskort)? :eek:
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp. My point exactly.
    Det skal sies at han som jobbet der var 16 og et halvt, og sannsynligvis aldri hadde sett et slikt ID-kort før. :p
     
    spacecosmos liker dette
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Er meget fornøyd med ID-kortet og bruker det overraskende mye i utlandet.

    Alt fra bekreftelse på riktig person EUDCC, ulike krav til legitimasjon som ved kjøp av metrokort eller SIM, bevis på nasjonalitet, levering fra bud, inngang med personlig billett etc. De fleste forstår at det er en ID "på level" med et pass.
     
    tstone and holmen like this.
  20. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,403
    Likes mottatt:
    21,167
    Bonuspoeng:
    183
    Har hatt tilsvarende ID kort (Nederlandsk variant) i en årrekke, den er alltid med i lommeboken.
    For de som har tenkt seg en bartur i USA med ID kort: ta med pass som backup, jeg har blitt nektet adgang basert på ID-kortet en del ganger.
     
    Edvard liker dette

Del denne siden