Forrige uke var jeg på en tur til Muscat i Oman og fikk sjansen til å teste Oman Air for første gang. Bedriften har strammet inn på reisebudsjettene de siste årene, så det ble økonomi klasse på utreisen (dagflight) men business på hjemturen (nattflight). OSL-FRA Lufthansa Economy FRA-MCT Oman Air Economy MCT-FRA Oman Air Business FRA-OSL Lufthansa Business Hele billetten var LH billett og kostet 8800 NOK - noe som er overraskende billig Ikke så mye å skrive om Lufthansa flighten fra Oslo til Frankfurt, den har vel brorparten av folket her vært på selv. En ulempe å merke seg var at selvom billetten var LH så fikk jeg ikke tilgang til lounge i Frankfurt selvom jeg har Star Aliance Gold. Oman air er ikke i noen av de store alliansene, men har sitt eget loyalty program. Jeg måtte også sjekke inn og få boardingkort i Frankfurt (bagasje ble sjekket inn helt frem, men de fikk ikke sjekket meg inn på OSL, og det gikk heller ikke på nettet). Fordelen med å sjekke inn manuelt i Frankfurt var at damen så at jeg hadde over gjennomsnittet lange bein og satte meg på et sete med nødutgang. Flyet var en Dreamliner så jeg hadde ca 3 meter med plass å strekke ut beina på der jeg satt på sete 25A. Service i økonomi var forøvrig utrolig treigt! Det tok sikkert 2 timer før jeg fikk mat, og drikketralla kom aldri frem til plassen min (så den lengre bak i flyet men de tenkte sikkert at jeg hadde fått nok allerede). Maten var helt OK, men ikke noe mer! Etter en ukes jobb i Muscat var det da tid for hjemreisen. For de som lurer på hvordan Oman var så så jeg ikke allverdens mye av landet da det stortsett var jobb det meste av døgnet, men det virket mye mer genuint enn Dubai/Doha og jeg møtte en mye større andel av lokale. Terminalen i Muscat er flunkende ny, åpnet vist bare for noen måneder siden og er en virkelig fin og velfungerende flyplass. Det var eget område for business/first class innsjekking hvor hyggelige folk hjalp meg fra jeg satte beina innenfor døren. Emmigrasjon og sikkerhetskontroll var veldig avslappet. Loungen til Oman Air (og alle andre lounger) befinner seg opp en etasje fra handle/mat området. De har bare en lounge for business og first class gjester. Noe som gjør at det nok er den beste business loungen jeg har vært i. Den var ikke så veldig stor, men mat og drikke var meget bra. Det var også skikkelige bord til spising som var pent dekket på, og lounge områder med en bar i mellom. Utsikten var også upåklagelig med utsikt utover flyplass og rullebane (desverre var jeg der i mørket så det var håpløst å ta bilder av utsikten). Bra utvalg av både kald og varm mat, mest fokus på lokal mat som mezze og typiske curry retter men også noe internasjonalt (Pasta bolognese etc). Alkoholholdig drikke måtte du gå rundt hjørnet og i baren for å finne. Utvalget av drikke var bra, bla. ekte champagne og ok viner. Jeg prøvde meg på å bestille en Mohito men den kunne jeg stått over da det var sirup med rom og sodavann (han spurte hvor mange shot rom jeg ville ha i da). Ombord i flyet så fant jeg plassen min 2D og damen var kjapt på plass og lurte på om jeg ville ha et glass vann, juice eller champagne. Jeg er jo typisk norsk og har vanskelig for å si nei til gratis børst så da ble det sjampis. Setene var store og gode, men litt snodig med 2-2-2 setup i et såpass nytt fly. Jeg hadde valgt et av midtsetene nettopp for å slippe at noen skulle gå over meg (eller at jeg måtte gå over noen), men en lokal fyr laget mye støy om at han ikke fikk sitte ved siden av konen sin så betjeningen spurte pent om jeg kunne flytte meg. Nye plassen min ble da mot midtgang på siden, noe som fungerte greit siden han ved siden av meg aldri var ute av setet sitt - men litt kluss når betjeningen skulle servere han mat etc siden de da gikk mellom meg og filmen min (og jeg måtte trekke til meg bena). Flyet måtte vente på et inkommende fly, så vi ble 45 min forsinket fra pushback. Dette gjorde at betjeningen rakk å fylle opp champagnen min 2 ganger, dele ut kit, ta bestilling på mat og dele ut pyjamas før take off. Amenity kit var forøvrig laaaangt over den standarden jeg er vant med på business class. I følge min nye nabo var de vistnok veldig stolte av dette kittet som hadde blit lansert ganske nylig. Jeg bryr meg lite om kremer etc men dette skulle vist være veldig bra! Litt artig var det at betjeningen spurte alle om de skulle ta av plasten eller ikke rundt kittet (tydelig at de er vant med at folk ønsker å beholde som gave eller liknende). Tenker at dette blir overbrakt min mor eller søster da det ikke er helt min stil Pyjamas var jeg vel en av de få som takket ja til, men jeg tok den aldri på meg og har den fortsatt i plasten om det er noen her som samler på sånt? Mat så veldig bra ut, og jeg bestilte 2 av rettene på menyen og gledet meg til en Bordeaux Grand Cru. Problemet var bare at dette var et fly som skulle gå 02:00, og var 45 min forsinket til takeoff så idet vi endelig var i luften så var jeg for trøtt og sovnet istedet. Jeg våknet ca 2 timer før landing og vertinnen var raskt på plass og beklaget så mye med middagen, hun hadde prøvd å vekke meg men jeg hadde sovet som en stein. Hun hadde dog frokosten min raskt på plass. Jeg hadde allerede før takeoff bestilt arabisk frokost. Denne var veldig god (bortsett fra de sure/salte geiteost ballene som ble liggende etter jeg hadde spist en halv). Jeg fikk også kaffe og et glass appelsinjuice til frokosten (selv for en nordmann ble det for kleint å be om å få Bordeauxen nå). Alt i alt så var turen med Oman Air meget behagelig, jeg flyr gjerne med dem igjen! Turen videre til norge med Lufthansa var helt ok. Frokosten deres er faktisk slettes ikke så dum.
Veldig kult med andre selskap enn vi stort sett flyr med. Oman Air har en rekke forskjellige konfigurasjoner i C ser det ut som, og dette er jo den desidert kjipeste av de. Google litt Oman Air business class så ser man hva de kan ha å tilby, men det ser jo forsåvidt greit ut uansett. Takk for skribleriet og bildene
De har blant annet Apex Suite (verdens dyreste Business class sete) som ser ut som et fantastisk produkt til tross for 2-2-2 konfig.