Ombooking kansellert fly, 15 dager passivt samtykke til nye billetter. mister man rett til refusjon da?
Tja, nå er ikke jeg jurist, men… Hvis man tar i betraktning SAS sin argumentasjon om at epost ikke er trygt og pålitelig nok til at man kan be om endringer, til og med enkle sådan, så må det vel også være anledning til å stille spørsmål ved om det kan ansees å være sikkert nok å informere om kansellering og gi en frist. Mulig en dom ville kommet til at SAS må ringe og informere, men det vet man jo ikke før noen opplever å bli kansellert, ikke reagerer innen fristen og blir avvist ved krav på refusjon. Når det er sagt, så har jeg selv erfaring med goodwill på å ikke ha respondert innen fristen og ved senere anmodning om endring å ha fått endringen gratis pga endret booking. Det som kan være utslagsgivende er selvsagt om du søker refusjon etter fristen men før reisen skulle funnet sted.
Det korte svaret er nei, du mister ikke retten til refusjon ved å forholde deg passiv til denne e-posten. Dette har vært oppe i Transportklagenemnda tidligere. Jeg bare limer inn nemndas vurdering fra casenummer 2021/01745: Veilederen rundt EC 261 fra kommisjonen sier også følgende. As a general principle, when the passenger is informed about the cancellation of the flight and is correctly informed on the available choices, the choice offered to passengers under Article 8(1) is to be made once. In such cases, as soon as the passenger has chosen one of the three options under Article 8(1)(a), (b) or (c), the air carrier no longer has any obligation linked to the other two options. Disse mailene fra flyselskapene oppfyller vel sjelden informasjonsplikten og inneholder da ikke de reelle alternativene. Som regel gir denne mailen passasjeren muligheten til å foholde seg til kun et alternativ, altså omruting. Selskapet kan da ikke påstå at passasjeren har fått presentert alternativer og gjort et valg i henhold til artikkel 8.