oneworld - Hva velger jeg?!

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Jørgen, 04. nov 2014.

  1. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har havnet i en liten "hva velger jeg"-knipe når det gjelder bonusprogram i oneworld..

    Ber derfor om hjelp til å avgjøre hva som er det beste alternativet.

    Situasjon:
    - Reiser noen legs i året med oneworld. Typisk nok til å ca. være på nest laveste nivå hos feks BA (Bronze) eller Qatar (Silver).
    - Reiser desidert mest med Qatar.
    - Har gullkort hos airberlin ifbm. statusmatch.
    - Reiser stort sett aldri BA.

    Slik jeg ser det står det mellom Qatar sitt program, airberlin sitt og BAEC.

    Hvorfor? Positive og negative sider:

    Hos airberlin har jeg gullkort og dermed status i oneworld. Denne statusen vil jeg IKKE klare å beholde etter oktober 2015. airberlin slutter jo også trolig å fly fra Oslo i nær fremtid og jeg har ingen planer om å fly med airberlin som jeg kjenner til, slik at alle poeng jeg tjener vil være opptjent på andre selskaper. Tviler på at jeg tjener nok poeng til å få benyttet disse før de forsvinner.

    Qatar er det selskapet jeg reiser mest med og dermed også det "mest naturlige" valget å registrere poengene sine til. Jeg vil trolig klare sølvmedlemskap som gir en del fordeler når jeg er i Doha/Qatar og ellers små fordeler med andre ow selskaper. Ligger likevel litt dårlig ann til å opptjene nok poeng til at det monner før de forsvinner etter noen år.

    BAEC kommer inn som en outsider pga. to ting: Jeg liker BA og anser de som seriøse og kanskje det selskapet jeg kommer til å benytte mest i det laaange løp (type de nærmeste 10-20 årene), samt at avios IKKE forsvinner så lenge du har aktivitet på kontoen. Det siste punktet er jo en stor fordel da man kan spare og spare og få benyttet poengene om feks 5-10 år om jeg da har nok til en premiumtur..

    Hva tenker folket? Det er mye jeg ikke har rukket å skaffe meg oversikt over (vilkår for bruk av poeng etc). Ønsker feedback og tips! Takker på forhånd!
     
    Robert H and Fnate like this.
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Godt spørsmål og jeg lurer faktisk på det samme!
     
    Jørgen liker dette
  3. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det er et helt strålende spørsmål. Personlig tror jeg at jeg ville valgt Qatar om du flyr mest med dem nå. Magefølelsen min er at de bryr seg mest om egne medlemmer. Nå er ikke det unikt. Med unntak av American Airlines synes jeg det er litt gjennomgående i OW.

    Du kan jo også tenke på at om du får Bronze status hos BA, så får du ikke bonusmiles på andre selskap. Videre er det ikke så mange points som skal til før du får en bonustur på korte legs.

    Å planlegge 10-20 år frem i tid synes jeg er for risikofyllt i en såpass volatil bransje som flybransjen. Sjansen for at First ikke en gang eksisterer om 10 år er jo overhengende. Sjansen for at ikke BA finnes om 20 år jo definitivt også tilstede.

    M.a.o - tenk kortsiktig, er mitt råd
     
    Robert H, AndersB and Jørgen like this.
  4. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Siden du ikke nevner klasse tillater jeg meg litt ukvalifisert synsing..

    Du trenger 2 t/r Hong Kong med QR i business og 2 t/r London med BA i Eco for å kvalifisere til Gull hos QR (OW Sapphire).
    Luriumstatustrickset er jo at du kun trenger ÉN t/r Hong Kong med QR i Biz og 2 t/r London i Eco med BA for å oppnå samme statusnivå hos BA, nemlig Silver (OW Sapphire).

    OW Sapphire gir deg (som du jo allerede vet) tilgang til flybransjens nest best lounger, men du må jo fly litt med OW i Eco om loungetilgang skal være en fordel.

    Hva jeg ville valgt i prioritert rekkefølge:

    QR Gull
    BA Sølv
    QR Sølv
     
    Last edited: 04. nov 2014
    Henning, Robert H, AndersB and 2 others like this.
  5. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg føler meg fortsatt usikker på dette.. Irriterer en tulling med bonusfeber (les: meg) grønn..

    Etter mine siste 3-4 mail til CR hos Qatar Privilege Club er jeg rett og slett jæ*** irritert over både lang svartid og elendige (uriktige) svar.. http://forum.bonusfeber.no/threads/qatar-nekter-miles-på-billetter-utstedt-av-andre.1921/

    Er det noen som har erfaring med bruk av airberlin sitt program? Har de et bra program som gir gode uttaksmuligheter/grei kundeservice etc? Hva med BAEC? Er de flinke på å ha et ryddig program og god kundeservice?

    Merker at GOD kundeservice og et ryddig/tydelig program tiltaler..
     
  6. gardamix

    gardamix Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    One World alliansen er jo hovedsaklig basert på asiatiske flyselskap. Utifra min erfaring, hvis du reiser mye til asia + reiser mye med de flyselskapene som er med i oneworld så er det jo greit å ha OW status? :)
     
  7. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Tror jeg da ville satset på BAEC, men jeg vet lite om AB sitt program. Det er hvertfall svært lett å opptjene status ved hjelp av QR flighter i BAEC.
     
  8. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Ulempen med å velge BAEC er at de er relativt dyre på bonusuttak, både i antall miles på longhaul og at de krever YQ for alle partnere. Til gjengjeld er de billig på oppgraderinger på eget metall, f.eks. fra World Traveller Plus til Club World. Men hvis du reiser (veldig) lite med dem har du ikke den fordelen.
     
    Jørgen liker dette
  9. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    I tillegg til det som er nevnt tidlogere om BA vs AB: Skal du østover så kan du tjene poeng på Etihad med AB
     
    Jørgen liker dette
  10. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan er kundeservicen hos BA? Må man opp på GGL for å få god service eller?
     
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Kundeservicen husker jeg som bra helt fra sølv. Bronse har jeg aldri hatt, da det ikke var oppfunnet enda.
     
    Jørgen liker dette
  12. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Det var før bronsealderen altså? :rolleyes:
     
    AndersB, PettR, Kjakan and 2 others like this.

Del denne siden