Jeg har havnet i en liten "hva velger jeg"-knipe når det gjelder bonusprogram i oneworld.. Ber derfor om hjelp til å avgjøre hva som er det beste alternativet. Situasjon: - Reiser noen legs i året med oneworld. Typisk nok til å ca. være på nest laveste nivå hos feks BA (Bronze) eller Qatar (Silver). - Reiser desidert mest med Qatar. - Har gullkort hos airberlin ifbm. statusmatch. - Reiser stort sett aldri BA. Slik jeg ser det står det mellom Qatar sitt program, airberlin sitt og BAEC. Hvorfor? Positive og negative sider: Hos airberlin har jeg gullkort og dermed status i oneworld. Denne statusen vil jeg IKKE klare å beholde etter oktober 2015. airberlin slutter jo også trolig å fly fra Oslo i nær fremtid og jeg har ingen planer om å fly med airberlin som jeg kjenner til, slik at alle poeng jeg tjener vil være opptjent på andre selskaper. Tviler på at jeg tjener nok poeng til å få benyttet disse før de forsvinner. Qatar er det selskapet jeg reiser mest med og dermed også det "mest naturlige" valget å registrere poengene sine til. Jeg vil trolig klare sølvmedlemskap som gir en del fordeler når jeg er i Doha/Qatar og ellers små fordeler med andre ow selskaper. Ligger likevel litt dårlig ann til å opptjene nok poeng til at det monner før de forsvinner etter noen år. BAEC kommer inn som en outsider pga. to ting: Jeg liker BA og anser de som seriøse og kanskje det selskapet jeg kommer til å benytte mest i det laaange løp (type de nærmeste 10-20 årene), samt at avios IKKE forsvinner så lenge du har aktivitet på kontoen. Det siste punktet er jo en stor fordel da man kan spare og spare og få benyttet poengene om feks 5-10 år om jeg da har nok til en premiumtur.. Hva tenker folket? Det er mye jeg ikke har rukket å skaffe meg oversikt over (vilkår for bruk av poeng etc). Ønsker feedback og tips! Takker på forhånd!
Det er et helt strålende spørsmål. Personlig tror jeg at jeg ville valgt Qatar om du flyr mest med dem nå. Magefølelsen min er at de bryr seg mest om egne medlemmer. Nå er ikke det unikt. Med unntak av American Airlines synes jeg det er litt gjennomgående i OW. Du kan jo også tenke på at om du får Bronze status hos BA, så får du ikke bonusmiles på andre selskap. Videre er det ikke så mange points som skal til før du får en bonustur på korte legs. Å planlegge 10-20 år frem i tid synes jeg er for risikofyllt i en såpass volatil bransje som flybransjen. Sjansen for at First ikke en gang eksisterer om 10 år er jo overhengende. Sjansen for at ikke BA finnes om 20 år jo definitivt også tilstede. M.a.o - tenk kortsiktig, er mitt råd
Siden du ikke nevner klasse tillater jeg meg litt ukvalifisert synsing.. Du trenger 2 t/r Hong Kong med QR i business og 2 t/r London med BA i Eco for å kvalifisere til Gull hos QR (OW Sapphire). Luriumstatustrickset er jo at du kun trenger ÉN t/r Hong Kong med QR i Biz og 2 t/r London i Eco med BA for å oppnå samme statusnivå hos BA, nemlig Silver (OW Sapphire). OW Sapphire gir deg (som du jo allerede vet) tilgang til flybransjens nest best lounger, men du må jo fly litt med OW i Eco om loungetilgang skal være en fordel. Hva jeg ville valgt i prioritert rekkefølge: QR Gull BA Sølv QR Sølv
Jeg føler meg fortsatt usikker på dette.. Irriterer en tulling med bonusfeber (les: meg) grønn.. Etter mine siste 3-4 mail til CR hos Qatar Privilege Club er jeg rett og slett jæ*** irritert over både lang svartid og elendige (uriktige) svar.. http://forum.bonusfeber.no/threads/qatar-nekter-miles-på-billetter-utstedt-av-andre.1921/ Er det noen som har erfaring med bruk av airberlin sitt program? Har de et bra program som gir gode uttaksmuligheter/grei kundeservice etc? Hva med BAEC? Er de flinke på å ha et ryddig program og god kundeservice? Merker at GOD kundeservice og et ryddig/tydelig program tiltaler..
One World alliansen er jo hovedsaklig basert på asiatiske flyselskap. Utifra min erfaring, hvis du reiser mye til asia + reiser mye med de flyselskapene som er med i oneworld så er det jo greit å ha OW status?
Tror jeg da ville satset på BAEC, men jeg vet lite om AB sitt program. Det er hvertfall svært lett å opptjene status ved hjelp av QR flighter i BAEC.
Ulempen med å velge BAEC er at de er relativt dyre på bonusuttak, både i antall miles på longhaul og at de krever YQ for alle partnere. Til gjengjeld er de billig på oppgraderinger på eget metall, f.eks. fra World Traveller Plus til Club World. Men hvis du reiser (veldig) lite med dem har du ikke den fordelen.
I tillegg til det som er nevnt tidlogere om BA vs AB: Skal du østover så kan du tjene poeng på Etihad med AB
Kundeservicen husker jeg som bra helt fra sølv. Bronse har jeg aldri hatt, da det ikke var oppfunnet enda.