OPPDATERING: Mastercard og AMEX

Tråd i 'Bonushjelp' startet av DrJ0nes, 16. jan 2021.

  1. DrJ0nes

    DrJ0nes Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    13
    Hei!

    Jeg ar fått et visakort fra crypto.com "Ruby Steel" som brukes om vanlig visa debetkort med krypto på en konto du må fylle på. Kortet er ok i seg selv med typisk amerikansk 2% cashback på alle kjøp men ikke noe er enn det. Du fyller på kortet enten ved å overføre krypto fra wallets, fiat ved bankoverføring, eller ved å kjøpe krypto med kredittkort som Mastercard.

    Mitt spørsmål er, vil opptjening på SAGA Gull telle om man kjøper krypto her, så bruker saldoen med cryptokortet til forbruk, og det samme med AMEX for å nå CT-grensen?

    Kan jeg kjøpe krypto for 150 000 til kryptokortet og bruke det til å leve for samtidig som jeg da når grensen for å få CT? Samme med 100k x 2 for å få poengene fra SAGA Gull?

    Noen har som har erfaringer med dette? Dette vil jo gjøre det veldig lett å få unna siste kvoten du behøver dersom du mangler litt før året over over?
     
  2. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    726
    Bonuspoeng:
    93
    Har du sjekket at cyrpto.com godtar Amex til kjøp? Har ikke DnB kort med poengopptjening. Vet at SAS MC og Norwegian sitt kort ikke gir poeng for kjøp av Crypto. Men så har jeg ikke prøvd crypto.com, kun coinbase og nokka annet.
     
  3. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,642
    Likes mottatt:
    21,688
    Bonuspoeng:
    293
    Prøvde å opprette konto men mottar ikke mail.
    Har sjekket spam ..
     
  4. sondre

    sondre Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg bruker crypto.com, men til et litt annet bruk. Jeg har prøvd å legge inn diverse kort for å teste, men har ikke fått det til med mine kort.

    Har prøvd å legge til curve (med et par forskjellige kort under), revolut, og Widerøe kortet.

    Har ikke prøvd å legge til Amex. Det er jo bare å prøve, ta en mindre transaksjon, og se om det teller mot CT?
     
  5. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,350
    Likes mottatt:
    1,269
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan nok regne med at hverken DNB eller Amex gir poeng på kjøp av kryptovaluta.
    DNB gir ikke poeng på andre former for kontanttransaksjoner (VIPPS ol.)

    Uansett, dette høres meget dyrt ut.
    Jeg regner med at Crypto.com tar gebyr for bruk av kredittkort?
    Om transaksjonen gjøres i dollar blir det i tillegg valutapåslag hos DNB/Amex.

    Og så skal du vel bruke disse pengene, fortrinnsvis i Norge?
    Da kan du regne med nye påslag.
    Er du villig til å betale 5-10% eller mer i gebyrer for dette?
     
  6. geirek

    geirek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    254
    Likes mottatt:
    471
    Bonuspoeng:
    63
    Har fått poeng fra DnB MC ved kjøp av krypto på Binance vertfall
     
  7. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    106
    Likes mottatt:
    805
    Bonuspoeng:
    93
    Brukt Crypto.com aktivt i 2 år, så forsøkt meg på litt av hvert av loopholes. Har selv jade green.
    Gebyret Crypto.com tar for kjøp av kryptovaluta med kort er 3,5%, så enhver bonus du får av dette vil bli spist opp av 3,5% gebyret. Dersom et selskap lar deg bruke kort som kjøpsmiddel uten å ta gebyr, kan du regne med at de er Pozi o.l. da dette betyr at de må betale det høye kortgebyret fra deres egen lomme. Vær obs på de mange selskapene som svindler til seg penger i krypto verden.
    Selv om man velger å kjøpe med kort, kategoriseres transaksjonen som cash advance, så ingen cashback. Videre blokkerer flere norske banker direkte handel med kryptorelaterte tjenester med deres kort. Bankoverføring er det som funker. Før fikk jeg cashback på Billkill i et par måneder som var flott, men dette gir heller ikke cashback lenger da det nå kategoriseres som cash advance.
    Bruker kortet til gratis Spotify og Netflix, og selvsagt ubegrenset Lounge access med loungekey. Perfekt for reiseglade ;)
     
    Last edited: 16. jan 2021
  8. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,187
    Likes mottatt:
    20,979
    Bonuspoeng:
    183
    Hvilket kort sponser både Netflix og Spotify?
     
  9. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    106
    Likes mottatt:
    805
    Bonuspoeng:
    93
    3. Nivå, Jade green/ Royal Indigo eller høyere
     
  10. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    748
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    men.. om dere kjøper på binance/coinbase direkte med norsk kort så får skattettaten en liten alarm tenker jeg. jeg sender alltid til/fra Revolut først.
     
  11. DrJ0nes

    DrJ0nes Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    13
    Ettersom jeg bor i nordnorge, er det få steder som tar amex. Derfor hadde det vært veldig praktisk å bare få ført over limit for CT til kryptokortet og så bruke det hver dag. Det er eneste grunnen til at jeg har kortet i det hele tatt.

    -Jeg har SAGA gull som må brukes til jeg får 20 k statuspoeng i bonus
    -Jeg har eurobonus mastercard gold som gir 1k statuspoeng i bonus hver måned bare heg bruker det en gang i månenden
    - Jeg har AMEX som gir 20k stautspoeng i bonus hvert år og derfor gold), men også CT som må planlegges litt og det er kitt knotetel

    Med dette får jeg EBG hvert år og er nesten halvveis til gold for life!
    Dersom dette virker kan jeg endelig la amex ligge i en skuff ettersom ingen her jeg bor aksepterer det.
     
    Last edited: 16. jan 2021
  12. DrJ0nes

    DrJ0nes Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    13
    Nei, men skal forsøke. Får kortet i posten til uken.
     
  13. DrJ0nes

    DrJ0nes Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    13

    Hei! Akkurat her er jeg kun ute etter å makse bruken av kortet for å nå bonus checkoints, er ikke så farlig om poengene ikke kommer med ettersom du kan betaler regninger og fakutura med kryptokortet.
     
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,642
    Likes mottatt:
    21,688
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke mulig å legge inn Amex.
    Fikk heller ikke lagt inn mitt SEB MC kort. Det står en liste med land som kortet må være utstedt i, og Norge er ikke på den liste ..
     
    DrJ0nes liker dette
  15. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,342
    Bonuspoeng:
    183
    Går det an å bruke Paypal på det? Tviler på det, men bare spør i tilfelle.
     
    DrJ0nes liker dette
  16. DrJ0nes

    DrJ0nes Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    13
    OPPDATERING:

    Jeg fikk kortet i posten i dag og fikk vellykket kjøpt 100 euro med mitt SAGA mastercard. Jeg tror noen av dere har misforstått og trodde jeg mente dette var en måte å få poeng på, og kanskje jeg får det, det vet jeg ikke, men tanken min var at dette kunne være en meget kjapp måte på å nå grensen for hva du må bruke for å få 20k poeng på mastercard (200 000 kroner) samt for å få CT med amex (150 000 kr). Man kjøper jo rett og slett penger til eget bruk. Kan være kjekt for de av dere som ikke har forbruk som gir dere dette hvert år.

    Jeg aner jo ikke om dette regnes med, men penger brukt skal jo telle?
     
  17. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,882
    Likes mottatt:
    5,642
    Bonuspoeng:
    183
    Det er kun poenggivende kjøp som teller på omsetningen til DNB MC.
     
  18. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,810
    Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    183
    Tenker at om man ikke klarer å bruke 150k på amex og 200k på mastercard til forbruk og diverse i løpet av ett år så skal man hvertfall ikke bruke kortet til å handle investeringer på kreditt..... Blir noen vanvittig dyre poeng om du kjøper på feil tidspunkt og den går ned 20%. Har man ikke forbruk til å kunne bruke kortet til fornuftige ting så er det kanskje ikke der man bør legge innsatsen med å samle poeng :)
     
    Shyneno, kaiarne and shadow like this.
  19. DrJ0nes

    DrJ0nes Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    13
    Takk for info! Har du noen formening om hvordan jeg kan se at akkurat dette kjøpet gir poeng? Det vises jo som et kjøp i utenlandsk nettbutikk.
     
  20. DrJ0nes

    DrJ0nes Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    13
    Det tenker jeg hver og en får vurdere selv. Jeg handler utelukkende med kredittkort og nuller de ut hver måned, men det er jo litt styr å drive med sjonglering av mastercard og amex første halve året. Hadde vært greit å bare bli ferdig med f.eks. mastercard og så kun bruke amex.
     
    Oppirumpadi liker dette

Del denne siden