SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

  1. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Ser at vi er litt offtopic her nå, men dette var mot EBG (men ikke helt til)
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    OK, takker.

    Da vender vi nesen tilbake mot topic :D
     
    swib liker dette
  3. andersand

    andersand Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    28
    Nei, altså, dette er kun sas mastercardet mitt ;) som jeg fikk i juni.
     
  4. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    691
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk akkurat mitt SAS MC Premium. Jeg var overrasket over at utløpsdato er 06/18, altså bare ett år. Jeg ringte SEB og svaret var "Det er SAS som forlanger at gyldigheten er kun ett år".
    Er det det samme for alle her som har SAS MC Premium, eller går det an å gjøre noe med det?
     
  5. OysteinD

    OysteinD Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    13
    Dette har vel med hvor lenge din EB-status er gyldig
     
    kaijoar liker dette
  6. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    691
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, jeg kan ikke se det. Min Eurobonusperiode er fra Mars til Februar. Så jeg kan ikke se at det har noen sammenheng når Mastercard har utløp 06/18, altså 4 måneder inn i neste Eurobonus periode?
     
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    Mitt kort har også utløpsdato inn i neste periode. Jeg har tolket det som at kortet har varighet ut grace-perioden. Alle andre kort har/har hatt samme utløpsdato hos meg.
     
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ut grace-perioden, både på amex og mc.
     
  9. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Det handler om grace perioden.. mitt sier 03/18, og jeg har periode til 31/12-18...

    C
     
  10. dnivio

    dnivio Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hvis man skal ha enten amex platinum(sas) eller mastercard premium, hva bør man velge?
     
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    Begge? :cool:
     
    Anton80, KRS, Edin and 1 other person like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,627
    Likes mottatt:
    34,813
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville nok lest en god del her inne før jeg tok det valget.

    1. Har du kredittverdighet til å få kortene?
    2. Hva er ditt handlemønster? Amex har færre brukesteder en MasterCard.
    Uansett er det verdt å tenke igjennom hvordan du sparer opp poeng nok til at fordelene med kortene blir utløst. Og om det er realistisk at forbruket ditt er såpass høyt at du får disse fordelene over tid. Velger du Amex bør du uansett skaffe deg et " gratis" MasterCard feks fra Shell sånn at du har kort som dekker de brukestedene som ikke tar Amex.
    3. Har du høyt nok forbruk over 1 år til å ha begge?
    4. Hva er ditt reisemønster?
    Hvis du vil på lange og korte turer noen ganger i året med SAS så ville jeg valgt MasterCard som gir deg en fin C tur til poeng prisen av en vanlig billett. Hvis du vil ut å fly langt og i 1.klasse med *A og klarer å sanke nok poeng og ha omsetning på kortet nok til en CT, så blir det valget. Eller kanskje du flyr eller vil fly så mye at du vil ha begge fordelene?

    Når du leser og setter deg inn i hvordan folk bruker og vurderer kortene er det også greit å se at folk er i forskjellig livssituasjon. For meg som genererer poeng gjennom mitt normale " melk og brød" forbruk er det viktig å både bruke riktig kort på riktig sted, men også legge inn tid og undersøkelser på hvordan jeg får alt forbruket mitt gjennom det kortet som gir meg mest poeng for hver kr jeg forbruker. Andre tjener drøssevis av poeng pga hyppig forbruk av dyre flybilletter i jobb.

    Vær uansett klar over at de billettene en potensielt kan hente ut til en redusert pris via disse kortene ikke er veldig tilgjengelige. Med mindre du er flink til å planlegge langt fram i tid. Så hvis du har et reisemønster som er preget av ikke å kunne booke billetter fram i tid, så kanskje det er billigere å følge med på gode salg i stedet.
     
    kiev, Are, epletyv and 4 others like this.
  13. kepiblanc

    kepiblanc Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Etter en sommer med SAS AmEx Platinum, heller jeg nå mot å svitsje til MC, rett og slett fordi jeg uansett vil tjene opp mer poeng pga antall steder som aksepterer. Selv om jeg har nådd CT på AmEx, men det var gjennom bestillinger av feriene, stort sett.

    3 separate ferieland i sommer, og AmEx har vært en sørgelig historie.
     
  14. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Husk at SAS MC kun gir 15 poeng etter sommeren mens Amex eller DNB Saga gir 20 poeng
     
  15. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Om man handler mest dagligvarer på rema (og coop?) får en ikke brukt amex uansett, så da er valget mellom kort som gir 15 poeng over overalt eller et som gir 20 poeng av og til.
     
  16. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    DNB Saga MC gull og Platinum gir 20/100kr.
     
  17. kepiblanc

    kepiblanc Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Handler stort sett dagligvarer hos NG hvor AmEx går, men generelt shopping av forskjellige ting, på reiser etc, så er det skuffende ofte jeg må ty til VISA/MC i stedet ja. Og om SAS MC gir doble poeng om sommeren flere ganger, så...

    Samtidig, så er det en vurdering å beholde AmEx, paret med Shell MC for der hvor AmEx ikke går. Da har man fortsatt CT, og kun ca 1,1 poeng/100kr i forskjell på det og SAS MC til vanlig.
     
  18. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Ender nok på begge selv. Men sa Just opp dnb saga ;)
     
  19. kepiblanc

    kepiblanc Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Vet ikke om jeg ser behov for SAS AmEx OG MC, så lenge jeg har Shell MC. Eller misforsto jeg nå?
     
  20. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Ønsker nok og bruke fly premium en gang og to de neste årene. Og det får jeg ikke fra shell MC. Vill også fly F og da må.en ha CT ;)
     

Del denne siden