For en stund siden hadde jeg en tråd der jeg luftet min frustrasjon over at SAS ikke kunne sikre oss business/first-plass på United-codeshare når vi hadde bestilt SAS Business-billetter Mexico-New York-Oslo: https://insideflyer.no/forums/threads/sas-business-billett-på-united-airlines.6572/ Det var min egen feil, siden jeg i all min naivitet ikke hadde lest den lille skriften om at SAS ikke hadde noen forpliktelse til å levere meg SAS-produktet jeg hadde kjøpt på United-strekningen. Uansett, det er fremdeles ganske ønskelig for meg å forsøke å få noe annet enn økonomiklasse på Mexico-New York-strekningen. Jeg får straks EBG-status. Vil det da være verdt å forsøke å få oppgradert på flyplassen? Har man da en fordel i Star Alliance med EBG-status? Er det andre muligheter jeg kan prøve for å sikre oss en plass foran i farkosten?
Mulig at du stiller i oppgraderingskøen sammen med deres egne elite kunder, var ihvertfall slik tidligere, men sannsynligheten for gratis oppgradering er normalt liten. Et alternativ er å kjøpe oppgradering enten ved innsjekk om det tilbys online/på automat, eller i skranke. Sist jeg var i samme situasjon skulle jeg fly CPH-SFO direkte, men pga forsinkelse ble jeg booket om til CPH-ORD-SFO, og da siste legget med United i økonomi, selv med business billett fra SAS. Jeg gikk da til info skranken på ORD og fikk kjøpt siste ledige setet i Domestic First for $199. De har/hadde fastpris på disse oppgraderingene basert på distanse. Lykke til og god tur!
Sist måned fløy jeg med SAS til SFO og videre med United til LAX. Jeg har 1K status med UA og kunne sikkert lett kommet meg opp i første, men jeg valgte å la mitt EBD stå på billetten for å teste om jeg kom noen vei meg oppgradinger til Economy Plus eller First. Disse skjermene står alltid ved gaten og du kan følge med hvor du er på listen. (Jeg er blant en av de heldige på denne flighten som er fra en annen tur da. Brukte UA MP så klart ) Klarer du å gjette hvem jeg er så er du god og kan spille Lotto i kveld Men konkurransen er sinnsykt stor at du vil helt sikkert ikke komme på denne listen for de få som er heldige. Så tilbake på bruk av SK EBD fra SFO til LAX så var jeg ikke på listen i det hele tatt. For den lille turen så brydde jeg meg ikke heller. Å betale ved gaten kan være for sent da de fleste har allerede blitt oppgradert som er UA sine topp medlemmer....og de er det mangen av. Derimot....du kan jo være super heldig også. Sorry at jeg har for det meste vært en party pooper med infoen. Ønsker deg lykke til ✈️
Lag en profil på United sine sider, og legg inn bestillingen du har gjort via SAS der. Da er det mulig at du kan få et tilbud om oppgradering mot penger. Jeg har selv gjort det ved et par anledninger. Det virker på meg som at UA som oftest er mer interesser i å selge oppgraderinger for penger enn å oppgradere sine egne top-tier medlemmer gratis... Ellers til neste gang så anbefaler jeg deg å ringe SAS, da er du sikker på å få de bookingklassene du vil med UA. Nå vet jeg ikke hvilke bookingklasser du har med UA, men hvis det er Y eller B så kan også "Star Alliance Upgrade" med SAS være en mulighet.
For en stund siden så var det en som sa til meg at de med status fra *A ville komme opp automatisk. Derfor mente/ ville jeg tro at navnet mitt ville stå på skjermen. UA før alt annet virket det som. Det er nå flere UA folk på forumet som helt sikkert kan svare 100% på dette. Hadde turen vært mye lenger så hadde jeg garantert skiftet over til UA nummeret
For hva det er verd ble vi oppgradert med UA ROR-GUM når vi reiste på bonusbillet i eco. Hadde sørget for å få begge registrert med statuskort, hhv EBG og EBD. Det var kun oss som ble ropt opp og fikk nye boarding kort.
Er det ikke noe sånn at Star Gold også får disse premium eco setene? Selv om det ikke akuratt er noe å rope hurra for!
Ikke automatisk, på mine 5-6 flights i UA Y har jeg kun en gang fått eco+ og det var etter å ha spurt tre forskjellige servicemedarbeidere på flyplassen om å få sitte sammen etter flybytte..
Da Premium ble introdusert på UA på begynnelsen av 00 tallet, så ble iallefall jeg konsekvent oppgradert når jeg landet i ORD, SEA eller EWR og skulle videre til SAN. Samt at jeg fikk gratis drink. Men de kuttet ut (automatikken og gratis drinken) etterhvert, uten at jeg helt fikk med meg når og hvorfor det skjedde. Reiste bare unntaksvis *A den gangen, foretrakk BA.
Fikk gratis eco+ på flight fra Tokyo til LA på vei til en annen 1st-flight med UA, men ikke andre veien. Men da var flyet også fullt, jeg fikk plass ved nødutgang med ekstra beinplass, og de beklaget det. På flighten før med UA fikk jeg forøvrig gratis oppgradering til biz fra BKK til Tokyo hos ANA, som hadde codeshare-flight med UA, fordi jeg hadde Thai A* gull.