Oppgradering hos AVIS?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Scandipendler, 20. april 2016.

  1. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Så er snart tiden kommet for å risikere liv og lemmer på landeveien mellom Napoli og Reggio di Calabria. Denne tar meg altså til en provins (Calabria) som EU hadde definert som fullstendig dysfunksjonell dersom den hadde vært en egen stat. Her er det litt av hvert å kose seg med, fra mafia til godt, gammeldags landeveisrøveri, med lange og stolte tradisjoner tilbake til 1700-tallet, og med noen nokså heftige utslag da ingen ringere enn franskmennene forsøkte å legge provinsen under seg i 1806-11. Calabriske banditter, med lang erfaring med vold og vendetta, forente seg som geriljabander og lot froskespiserne fra nordvest få kjørt seg skikkelig. Nåde den franske soldaten som havnet i deres hender: I Strongoli ble et knippe av dem holdt fanget i en glovarm kjeller uten mat og med et minimum av drikke. Da de etter et par uker var passelig desperate, moret befolkningen seg med å torturere ihjel én av dem pr. uke på byens torg, hvorpå levningene ble kokt og kastet ned til de som fremdeles satt i kjelleren. Calabrierne synes forøvrig heller ikke ideen om Italia som en nasjonalstat var et fryktelig lurt påfunn, så de grep til lignende metoder mot sine påtvungede landsmenn i 1860-årene. Det kan imidlertid godt være de har lagt av seg akkurat disse vanene i dag.

    Anyway, I digress. På vei ned til denne mer eller mindre siviliserte provinsen skal jeg hente ut leiebil hos AVIS på Napoli sentralstasjon. Etter å ha statusmatchet meg til President's Circle (tror jeg det heter), bebudes det oppgradering - sågar to klasser opp i weekendene - men i Italia kan jo det være så mangt, om man i det hele tatt blir får noe oppgradert kjøretøy. Jeg har uansett dristet meg til å booke billigste mulige lille Fiat i håp om at jeg kanskje får med meg noe annet når jeg skal risikere livet først i Napolis trafikk og deretter på nevnte calabriske landevei.

    Men så til spørsmålet: Har noen erfaringer med AVIS-upgrades (og leie forøvrig) i Italia, eller rettere sagt Sør-Italia? Italia er fint og flott og alt det der, men det er ikke alltid ting henger like mye på grep i det landet - sett vekk fra Sør-Tyrol, men det er jo strengt tatt østerriksk og burde blitt returnert til Wien omgående - så jeg er ikke helt uten bange anelser.

    Eller er det faktisk muligheter for at dette vil kunne gå greit - å leie bil hos AVIS som statusmedlem altså?
     
  2. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Har vært PC i > 10 år, og har erfaringer fra Italia, Spania, Sveits og USA. Generelt er Italia dårligst av disse landene mhp. oppgraderinger; dog noe bedre på flyplasser enn lokale kontorer. En 2 klasse oppgradering fra størrelse "knapt fire hjul" i Italia skaffer deg stort sett ikke noe mer enn en Polo, og sjansene for en signifikant kvalitets- og størrelsesstigning er nk større fra gruppe C og oppover.
     
    Scandipendler liker dette
  3. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    553
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Glem om å få oppgradering i Italia. Har brukt både AVIS og Hertz der og har topp nivå begge steder uten noen form for anerkjennelse der.

    Hertz er faktisk billigst i Italia.
     
    Scandipendler liker dette
  4. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Avis i Italia har lenge vært den en lignende utpost som Calibria som du beskriver, men det har vært foretatt en "opprydding" der som har gjort ganske store utslag på kundetilfredsheten. De er nå også eid av Avis Europa, hvorpå de tidligere var et lisensland. Om det hjelper deg på denne turen din skal jeg ikke garantere, men sjansen er definitivt større enn for ett år tilbake. Et godt tips er å prøve å ta kontakt med stasjonen på forhånd (gjerne en ansvarlig) slik at de føler det litt på seg personlig å gi deg en oppgradering.

    Ellers er jeg enig med @Pingus om at dersom du skal få en oppgradering som betyr noe, så bør du booke minimum en gruppe C (kompaktbil).
     
    Scandipendler liker dette
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Presidents circle er Hertz ;)
     
  6. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    President's Club er det visst. President meg her og president meg der :)
     
    RoadKing liker dette
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    President er jo det ypperste i verden, i alle fall etter usa standard så klart det må hete det..
     

Del denne siden