Oppstartshjelp

Tråd i 'Bonushjelp' startet av mariusberg89, 25. des 2018.

1. mariusberg89

mariusberg89 Senior Medlem

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,
    Jeg er fersk innenfor dette og prøver å plukke opp det jeg kan..
    Har prøvd å søke litt på forumet for å finne tråder jeg kan lese meg litt opp på men nå har det jo skjedd en del endringer nå nylig så tar derfor sjansen på å lage en ny tråd. Finnes svarene andre steder tar jeg gjerne i mot linker..

1. Hvilket kort er riktig?
    Jeg har skaffet meg et Mastercard premium kort som jeg har brukt i et drøyt år nå. På dette har jeg nå klart å samle inn ca 100.000 poeng. Jeg bruker det på alt jeg handler utenom i matbutikken, da bruker jeg trumfkort..
    For meg virker det som at jeg får ca samme mengden poeng fra Mastercard og Amex? Samt at man jo får brukt MC mye flere steder enn Amex..

2. Hvordan bruke bonuspoeng optimalt?
    Jeg har pt. ikke fått reist så mye men planen er en tur til varmere strøk ca 2 ganger i året, og kanskje noen andre småturer rundt om kring..
    Vet ikke om det er best å bruke poeng til oppgradering, eller betale for hele turen?

3. Fordeler eller bruk ved bestilling
    Noen skjulte goder / fordeller man bør vite om som rabatter ved kjøp av visse billetter, etc?
    Er det feks lurt å booke hotell via sas sine sider også for enda flere poeng selv om man bruker betalingskortet?

Takk for all hjelp og gledelig jul!

2. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,635
    Bonuspoeng:
    183
    Du stiller litt feil spørsmål synst eg. Kva som er best kjem an på kvar du vil reise. Vil du til dei destinasjonane SAS har tilgjengelige bonusbillettar til er SAS MC Premium eit bra kort (eller om du treng 10k statuspoeng i året).

Eg trur dei fleste her har både SAS MC Premium og eit SAS Amex-kort slik at dei får CT ved forbruk på 150k.

Best «value» for poenga får du nok med Fly Premium-reiser i business eller First Class-reiser med *A til Australia eller Asia. Eventuelt ved reise med Widerøe innanlands til flyplassar utanfor anbodssystemet.

Xflipper liker dette
  3. chberge

chberge Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Tips: Få de til å scanne det vanlige Trumf-kortet dirt på butikkene (Kiwi, Spar, Meny, Joker osv) først, så betaler du med MasterCard etterpå. Da får du dobbelt opp, både Trumf+Eurobonus ;)

4. mariusberg89

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Takker for svar.
    Jeg reiser som nevnt ikke så ofte.. det som er viktig for meg er en eller to turer til varmere strøk i året.. resten fokuserer jeg ikke så mye på..

Så man bruker Amex kortet så mye som mulig og MC Premium der hvor Amex ikke kan brukes da?
    CT ser jeg er en fordel.. Fly premium tar jo mye av poengene så ser at CT er mer gunstig da.

5. mariusberg89

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for smart tips. Viste ikke at det var mulig! Men får jeg samme bonus på trumfkortet som om jeg hadde betalt med trumf visa kortet da? eller blir det uansett mer på den måte du nevner?

Last edited: 25. des 2018
  6. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,635
    Bonuspoeng:
    183
    Kva legg du i «varmere strøk»? Om det er vanlig sydenferie kan du vurdere Norwegiankortet. Der får du nytta poenga også i skuleferiar der SAS har lite reiser om det er eit poeng for deg. Sydenferie er nok den måten å nytte EB-poeng på som gir lågast «value» pr poeng.

Om du reiser til varmare strøk lenger vekk (USA, Latin-Amerika, Asia) er det betre med Eurobonus enn Norwegian Reward.

7. mariusberg89

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg reiser utenom skoleferier, osv.. Som regel vanlig sydenferie men kan fint vurdere andre steder også.. vil bare til stabilt og varmt klima om vinteren..

8. mariusberg89

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Et annet spm.
    Ser at om jeg bestiller en tur for flere og tur/retur så regnes det bare som en tur på euro bonus.. Om jeg prøver å bestille tur / retur separat så går jo prisene opp så det virker ikke fornuftig, men er vi flere så bør jeg splitte bestillingen da? For da blir det registert som flere turer?

Og Basert på det ovenfor, bør jeg da velge Amex Elite for å få flest mulige poeng da?

Last edited: 26. des 2018
  9. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,834
    Bonuspoeng:
    350
    Du får kun registrert turer på deg selv når du selv flyr. Om du bestiller en eller 15 billetter er urelevant.

10. chberge

chberge Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Nei, du får bare 1 prosent Trumf når du scanner det vanlige Trumf-kortet (ikke betalingskortet), men du får jo også bonuspoengene på kredittkortet.

11. mariusberg89

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svar, kort oppsummert da.
    Bruk Amex når mulig, så MC
    Scann heller trumfkort og bruk MC for flere poeng
    En tur uansett hvor mange som flyr
    Også bør jeg ta langturer for å få noe ut av poengene

Godt Nyttår