Nå som pandemien har roet seg så er det vel ingen tvil om at antall forretningsreiser vil være på et lavere nivå enn før hos flyselskapene. Hva tror dere om status-opptjening fremover, vil disse fremdeles ha like høye krav som før (45/90 flights) hos for eksempel SAS eller tror dere det vil reduseres? Selv høstet jeg godt av julekampanjen til SAS hvor hver reise tilsvarte 4 gangeren og jeg klarte diamant for første gang.
Tviler på at de kravene vil reduseres. Nå har det vært masse kampanjer med både forlengelse av status, 4x poeng +++ Nå går det et år eller to før alle som flyr mindre mister statusen sin, så får vi se hva de gjør da. Tror nok ikke kvalifiseringskravene endres da, men mulig de endrer litt på opptjeningen på en del flighter.
Tviler ihvertfall på at de vil gjøre det vanskeligere å oppnå status fremover. Det er nok heller om å gjøre å beholde eksisterende kunder og forsøke å lokke til seg noen nye.
Tviler veldig på at SK reduserer kravene, om det blir noen endring går det vel heller i motsatt retning og kanskje også revenuebasert. Nå har jo tom Jr som reiser OSL-BOO innimellom SK*G for 2 år, kostet vel godt under 10k i ungdomsbilletter. Er nok ikke det forretningsfolk er ute etter, de vil vel heller at tilgang er litt mer eksklusivt enn at guttegjengen på 18år belmer øl og saltstenger?
Selskspene har dimensjonert for et visst antall folk med status, samt komersielle planer som inkluderer vekst osv.. tipper de trenger et år eller to for å "right size", se på kostnader osv før de finner den rette formen. Om jeg skal se i krystallkulen vil jeg tro at de vil segmentere mer for å imøtekomme at en større andel av trafikken er fritidsreisende. Det blir nok som i kabinen: business og first smelter sammen, en bedre og større premium economy også no-frills bulk produkt bakerst. Skal jeg utdype?
Ja, gjerne (ikke ironi). Setter pris på utledninger og tanker rundt hvordan selskapene skrur på butikken sin
SAS nye sjef har jo uttalt at selskapet skal satse på fritidsreisende. Da er vel ikke incentivene til stede for et klassisk FFP.
SAS har et uttalt mål om å ha like mange statuskunder på alle nivåer når pandemien er slutt (når er det over i flyindustrien?), som de hadde ved årsskiftet 2019/2020. Dette betyr vel i praksis at de tar en opptelling i 2025/-26 og ser hva de da gjør.
De fortsetter i hvert fall praksis med å booste folks statusopptjening: Fint for meg som manglet 5000 poeng på EBD.
Fritidsreisende er jo ikke en gruppe, eller nødvendigvis like hele tiden. På turer under 3 timer og med familie flyr jeg gjerne LCC til halve prisen. Alene, som par eller med kompiser liker jeg lounge, FT, priority osv
Så familien får ikke være med på «lounge, FT, priority osv» (på turer under 3 timer)? Sikkert grei prioritering det.
Ikke når det koster det dobbelte og en må stå utenfor (vi er seks) Og nei, syntes ikke det var spesielt hyggelig for meg og de andre å ha med minsten i loungen sist vi var på tur.
Jeg og, stort sett. Har bittelitt jobbreiser men ikke noe som monner lengre. Og er forøvrig enig med deg. Men jeg tror ikke volumet deler vår oppfatning av en god reise, evt tar seg råd til det