OSL-CPH-MUC t/r på første rad.

Tråd i 'Reisebrev' startet av democomputer, 19. okt 2018.

  1. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,225
    Likes mottatt:
    5,399
    Bonuspoeng:
    183
    En historie fra en nybegynner på tur med SAS.


    Arbeidsgiver har Norwegian som plan A, hvertfall innenlands. Men endringer i arbeidshverdagen betyr 3-5 årlige europaturer, og da er andre flyselskaper innenfor.


    Jeg er inne i mitt første år som EBS. Flyr vel akkurat nok *A til gull vha MC Premium og Amex elite, så det er oppe til vurdering.


    Tidligere har jeg vært innom ganske få lounger, i hovedsak SAS, et par LH og en Priority Pass lounge i BOS.


    Innledningen her er for å kalibrere inntrykk og virkelighetsorientere noe av både slakt av SAS og forventninger til lounge...
     
  2. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,225
    Likes mottatt:
    5,399
    Bonuspoeng:
    183
    OSL - CPH

    To timer før avgang i lounge. Først en espresso fra baristaen på innland. Så pesto, tomat og ost i utlandsloungen. Hva driver de med der inne i gullstuen? Jeg drikker Carlsberg når jeg må. Blomkålsuppe er bedre enn kyllingsuppe. Utsikten ned på dem som har det travelt eller drikker kjøpeøl er er verdt oppgraderingen.


    1D

    190cm 0.1 tonn. Jeg klarer ikke å bestemme meg for favorittsete. Vindu er fredelig. Det er langt til do. Folk dunker borti en stor kropp ved midtgangen. Jeg kan rømme når jeg vil. På første rad går det an å slippe folk forbi uten å reise seg. Midtgangen på første rad gir muligheten til å strekke litt ekstra på kroppen når trafikken stilner.


    Jeg er aleine på første rad på vei til kongens by. Jeg velger å bli sittende på 1D.


    Polarrull med ost. Når sluttet de med Rudolf? Eller er det bare jeg som hat hatt uflaks? Jeg liker Mikkeller Northern Trails. Lar være å spørre om en til. Spiser opp sjokoladen min. Er det like godt med Marabou som Freia?
     
    Upsaker, corvette8, paron and 12 others like this.
  3. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,225
    Likes mottatt:
    5,399
    Bonuspoeng:
    183
    CPH - MUC

    To timer å slå ihjel på Kastrup. Jeg begynner med å gå meg bort. Har jeg ikke vært her før? Tror jeg skal denne veien. A gate var tydeligvis lenge siden, tror det var B sist. Hvert fall sist jeg brydde meg om veien til loungen. Bruker nok 10 minutter+


    Tappekranen til hvitvinen er ødelagt. Eller kanskje under oppussing? Forsyner meg fra flaskene i vinkjøleren i håp om at den er bedre enn kranstandarden til SAS. Det var et veddemål jeg vant. Hopper over kald ørret. Det veddemålet har jeg tapt før. Bunkrer ost og pastrami. Eller heter det bankekjøtt i Skandinavia? Det går hvert fall veldig godt å bruke to timer på kaldt kjøtt og hvitvin. Rødt til rødt kjøtt lærer nybegynnere, men i vk2 står det at kaldt kjøtt trenger hvitt. Nemlig. Nevnte jeg at det er langt til A9? Fra appen ga meg beskjed om go to gate til jeg kom løpende var det allerede gate closing. Men jeg var ikke siste mann ombord og alle andre så ut til å være av den oppfatning at jeg kun hadde stresset for min egen del.


    1C

    Hvordan står det til på denne siden av midtgangen? Boarding completed. Alene på treseteren. Setter meg i midten! Gleden ved å bruke tre bord er stor.


    Hadde en liten introduksjon her i begynnelsen for å kalibrere mine uttalelser. Her er en til. Jeg er en gourmand. Eller matnerd. Hvis du ikke sier det til noen andre skal jeg til og med innrømme at jeg ikke blir fornærmet av å bli kalt hipster. Selv om jeg er uten tatovering, sluttet å barbere meg av behagelighetshensyn ti år før jeg visste hva en hipster var og kjøper klær på Ellos for å slippe å gå i butikk. Men jeg lager mine egne pølser. Og øl. Og spekemat. Og setter vel mer pris på lokalt, fermentert, bukkhorn og ny nordisk mat enn hvermannsen.


    Kuben i dag er kalkun fra Hagby. Salat av gulrot og pastinakk. Dadler og persille. Hylleblomstsyltet kålrabi. Krem av edel blå ost fra Sörmland. Toppet med sjøbukkhorn og emulsjon på hylleblomst. Beskrivelsen er jo Noma verdig.


    Jeg bestiller GT og boblevin når mannen kommer tilbake og spør. Jeg drikker GT før maten. Meget fornøyd med Harahorn og Fever Tree. Tror ikke jeg får bedre.


    Når den kan spises uten kniv synes jeg kuben er en god plan.


    Kalkunen er i tynne skiver, så kniv er unødvendig. Men kalkunbryst blir jo tørt uansett hva man gjør med det. Her hjelper ikke en gang drøye mengder emulsjon på hylleblomst.


    Cremanten SAS har slått seg på er tørr og fin og fungerer til det meste man putter i boks med nytt nordisk alibi.


    Vi er kanskje syv stykker på fremsiden av gardinen i dag. "Would you like some more sparkling wine sir?" "Ehh. No thank you..." Det kom for brått på! Jeg er beskjeden bergenser! Trenger jeg egentlig mer vin? Jeg hadde ikke drukket meg nok til mot til å snakke med fremmede enda! Unnskyldninger, schmunnskyldninger. Skjerpings!


    Kaffe. Avec. Samme cognacen jeg for veldig lenge siden dømte nord og ned etter første gang å ha smakt den hos SAS. Moyet. Har noen drukket det et annet sted? Eller kjøper SAS hele årsproduksjonen? Skal ha uansett. Trepakk med fancy sjokolade. Kokos. Habanero. Bukkhorn. Kokos smaker kokos, her er verden delt i to. Jeg er for. Habanero er puslete for oss som liker chili, skremmende og sterk for de som foretrekker vafler. Bommer uansett. Hva er bukkhorn? God sjokolade uansett. Og kaffe. Er ikke egentlig kaffen til SAS ok?


    "One more?" Selv uten "sir?" er jeg såpass lite klar, og såpass forutinntatt mot SAS sin dårlige sørvis at jeg ikke klarer å takke ja til mer Moyet. Må øve. Og håpe at inntaket på loungen har dannet grunnpromille nok til at det magre vedlikeholdet holder helt til ICE er fremme på Ingolstadt Hbf.
     
  4. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,225
    Likes mottatt:
    5,399
    Bonuspoeng:
    183
    Intermezzo.

    Her er det tynt er jeg redd. Intercity hotel er effektivt, behagelig og intetsigende. Nærmeste jeg kommer noe relevant å fortelle et at jeg så en Eurofighter ta en roll over flyplassen i Manching. Ellers opplever jeg at de fleste på IF holder grunnen til at de flyr godt skjult. Med mindre grunnen er: "Yei!! Foran i bussen!!! Til hvor? Vet ikke, er det så nøye? Lounge!! Yeeeeei!" #Icanrelate


    MUC - CPH

    "There's a lounge at the K Gates sir, just take the shuttle." - Danke!

    Etter maraton på CPH er passasjeren meget fornøyd med gate K08. 77 meter fra lounge (uten meterstokk) på denne satellitten. Og så får jeg kjøre trikk (buss med skinne i midten?) uten sjåfør. TODO: Sett inn vits om 'I for one welcome our robot overlords, eller.no)


    To timer til avgang.

    Lunge på K har jeg visst prøvd før. På vei til ATH i LH bis. Inn til venstre. Jeg begynner med GT. Velger Tanquery foran Bombay og ?. Fever tree! Jeg tar med meg en halvliter til plassen min så har jeg å etterfylle med. Er ikke så flink til å bestemme meg for blandingsforhold i GT. Kjekt å ha en flaske å spe ut med. Etter aperitovo er det tid for middag. Gulasj med kalkun(?! Kan det være nødvendig). Med vårløk, chili og bacon(!!) som garnityr er dette en ålreit gryte. De har brukt alle de riktige bitene av kalkunen og gode sydtyske sopper så det blir saftig og godt. Tror ikke en ungarer hadde skjønt hva det hadde med Gulasj å gjøre, men god gryte. I tillegg har de salat og suppe som jeg hopper over. Champagne passer til alt sier de. Champagne har de ikke. Cremant passer til alt! Tørr og fin. Frisk og passe (lite) fruktig. Hint av gjær tilogmed? Pretzel til dessert. En med ost, en uten. En med GT, en uten. Påfyll av cremant. #Thesepretzelsaremakingmethirsty



    1C.

    Det sitter noen i 1C. Jeg setter meg i 1D for å slippe folk forbi og starter samtalen. - Dansk or English? "Ja." -Har du 1D? Vi kan godt bytte, men jeg gidder ikke bli kastet vekk herfra. "Ja, vi har booket sammen." -Jo, men har du egentlig 1D, så kan vi bytte, men hvis ikke må du finne setet ditt, jeg gidder ikke ta et tilfeldig midtsete. "Kamelåså!" - Så du har 1D? "Ja."


    ...

    ...


    Boarding completed minus 50 sekunder.

    Boarding completed minus 30 sekunder.

    Boarding completed minus 10 sekunder.


    *Pustogpes* "Du sitter i midt sete! Jeg har 1D!!!" -Ja, beklager, jeg trodde jeg byttet med.. *pekefinger * "Du sitter i mitt sete!!!!" - Joda, jeg er på vei, prøvde bare å få 1C til å begynne domino så får vi alle plass. *Vifting med boardingpass* Kabinansatt: "Du sitter feil, herr pustogpes skal sitte på 1D!" - Joda, jeg er jo på vei herifra, skal bare rydde plass på 1C. Kamelåså:" Jeg har visst 6D!?" #detskalikkeværesålett.


    Seks rader med plus. Ganske fullt. Den første kluten jeg får er knapt lunken og tørr. Jeg moter meg opp og spør pent om en ny. Får sporenstreks ny. Og en beklagelse. Og spørsmål om alt nå er fint. (Er det rart man kvier seg for å si fra så mye oppmerksomhet man får.) Jeg liker varm klut. Jeg tørker ansiktet med varm klut. Forrige gang jeg hadde med min pointearner på tur så hun rart på meg når jeg vasket ansiktet med varm klut. Jeg latet som om det var normalt. Er det normalt? (Vet at IF kanskje ikke er riktig sted å kalibrere "normalt", men det er nå en gang dere jeg har.)


    To ansatte setter ganske sporenstreks i gang med å dele ut kuber når skiltet med slukk setebeltene er slukket. (Her har jeg alltid misunnet engelsk. "The Seat belt sign." klinger meget bedre.) Ansatt #2 slutter kubeutdeling etter rad to og lurer på hva jeg vil ha å drikke. - GT og boblevann! (Har jeg ikke sagt det før? Kan jeg få et skilt eller en hatt eller noe, så vet alle det? Gjerne med, "Ja, jeg tar gjerne i all beskjedenhet litt påfyll. Takk!!" på baksiden. Kan det være en idé neste gang IF skal lage merch? Foran bagtags nårsomhelst. Jeg fikk uansett tid til å drikke min GT før maten. Så nyte kuben som dessverre var kliss lik kuben på vei ned, så her gikk vi glipp av en poetisk fremstilling av kald norsk mat. Alt var likt. Samme sjokoladetrio tilogmed. Eneste forskjellen var at jeg hadde øvd på å takke ja til påfyll. Ingen spurte meg om påfyll. Men vi var vel på vei inn for landing før det var på tide å klage...
     
    Upsaker, OttoL, Wiolenze and 15 others like this.
  5. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,225
    Likes mottatt:
    5,399
    Bonuspoeng:
    183
    CPH - OSL

    Lander på B. Kan veien. På plass i loungen 30 minutter før boarding. Skal hjem igjen fra D3. Velsignet være D. Plukker tomater og kaldt kjøtt til kveldsmat. Unnskylder meg selv med at tomater er vanskelig å sette vin til og fyller glasset med rødt for første gang på flere dager. Pizza er som sex sier dem, det er alltid godt. Jeg har alltid puttet rød vin i denne kategorien. Hvor dårlig kan det egentlig bli. Zinfandel fra den nye verden fornærmer ingen. Samtidig blir jeg minnet om kloke ord fra nobelprisvinner Elie Wiesel: "Det motsatte av kjærlighet er ikke hat, men likegyldighet." Har sjelden brydd meg mindre om en rødvin. Drikker opp. Fyller glasset igjen. Vinner neppe fredsprisen med det første.


    Tar meg tid til å tømme glasset og svinge innom toalettene etter appen forteller meg at boarding er i gang. Vel på plass ved gate ser jeg at det er stor flokk som omringer gaten i sedvanlig uordnet kø og spør en tilfeldig sikh om de har startet boarding for alle eller bare priority. "To Oslo, yes." - Thank you but...


    "If you don't have this boarding group please step aside!" *PIIIIIIIIP* - Unnskyld, kan jeg komme forbi?" #sånnskalprioritertombordstigninghåndteres


    1D.

    Faktisk 1D, ikke fordi en dimling har tatt setet mitt.

    12 rader plus. Nesten fullt. Den som hadde fått nødutgang i plus! Ingen på 1E. Betjeningen er frekk med damen i 1F. Betjeningen forteller 1F at de er frekk med 1F. 1F får kola og chips. Jeg bytter ut ferdigutlevert kalkun(!!)polarrull med en med ost. Betjeningen er frekk med meg også. Jeg er frekk tilbake. Øl. Sjokolade. Mandler. God stemning.

    Northern trails lukter fremdeles himmelsk. Og smaker også ganske godt.


    De ansatte er ferdig med sin plikt. Jeg hører at de hygger seg der fremme og gardinen er nesten helt trukket for. Jeg bruker det mot og promillenivå jeg har og titter frem rundt gardinen. "Yes darling!" - Kunne jeg fått en vannflaske av deg værsåsnill? "Ja, men, selvfølgelig! Værsågod!"


    Oppsummering.

    Jeg foretrekker midtgang når jeg sitter på første rad hos SAS.


    Jeg synes SAS plus leverer godt til å være premium economy. Det er et stykke opp til europeisk bis i LH og LX, men det er vel også et stykke unna i pris som regel? Hyggelig å få lounge og fast track. Jeg opplever sørvisen (skal vi skrive pøbb og lønsj også?) veldig avhengig av antall og kanskje litt personavhengig. Men, igjen, er det premium eco eller er det bis?


    Det føles kjipt og nedgradert når man flyr intra skandinavia vs Europa når forskjellen i flytid er neglisjerbar. Til FAE er det kube og sprit. Det er lengre til TOS. Hvert fall fra utlandet.


    Det største savnet mitt hos SAS når de leverer ut kube er å få drikke først, maten etterpå. Da er det helt i nærheten av å være et problem for oss som bor i den første verden. Til og med for som bor i første rekke av den første verden. (Men la oss ikke bli politiske. Det er ubehagelig å kombinere med flydilla.)


    TLDR ;

    • Får man reinsdyr i polarrullen?
    • Er det like godt med Marabou som Freia?
    • Har du drukket Moyet andre steder
    • Ansiktsvask med varm klut, er det normalt
    • Trenger vi ny beskjeden merch?


    K
     
  6. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Her var det mange gode observasjoner:
    – Forkommen på Kastrup (hvor er den jævla loungen?)
    – Crew som tilbyr påfyll (beskjedne 'nei, takk' fra min side)
    – Gardinmafiaen som kanskje er mindre på tilbudssiden
    – Gleden over 1D/1C framfor vindussete

    Kunne ha nevnt mer. Kunne ha nevnt mindre og heller takket for et velformulert og tidvis svært humoristisk reisebrev. Nøl ikke med å skrive flere! :)
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Utmerket @democomputer :). God plan å sammenligne.

    Du antyder at det er prisforskjell på SAS Plus og LH Biz, mjo... sier jeg til det, men ikke alltid, jeg landet f.eks LH biz til PRG i sommer til en pris som var det samme som SAS Plus. Så min personlige oppfatning er at det er ikke helt konsistent.

    Kuben ja, jeg er enig i at innholdet slett ikke trenger være ille, men som du selv er inne på, det er fatalt å spise fra, om man trenger å dele det opp. Og pent? Det er det iallefall ikke.
     
  8. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
  9. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,884
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg lurer av og til på om det er noen skandinaviske nevrofysiologer som har pønsket ut kuben som et pan-nordisk tiltak for å trene finmotorikken, og fått SAS med på opplegget ;) Å spise pent av SAS-boksen er omtrent like krevende som å fiske etter kredittkortet/parkeringslappen i sprekken mellom førersetet og midtkonsollen mens du kjører. Den øvelsen krever ca 98% av tilgjengelig hjenekapasitet...og kan tidvis også involvere språksenteret :)
     
    paron, Eddie47 and Kristian like this.
  10. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Nikker gjenkjennende. Må dog få skyte inn at det gjerne er den litt primitive delen av språksenteret som (over)aktiviseres :rolleyes::D
     
    ArthurDent liker dette
  11. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,884
    Bonuspoeng:
    183
    Ahem, democomputer: Jeg bare nevner at det finnes en stående invitasjon (LN_FHU) til tur til København (Frokost, med det hele -og mere til) denne helgen. Hvis du ble med er jeg sikker på at det oblligatoriske reisebrevet kunne løftes ytterligere:)
     
    Last edited: 19. okt 2018
    democomputer liker dette
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,899
    Likes mottatt:
    57,535
    Bonuspoeng:
    293
  13. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Topp report med god språkbruk @democomputer !
    Ad 1C-1D diskusjonen: Samboeren har forlengst label'et disse plassene som "Rumpeplassen", særlig på flighter > 2 timer; hun er SÅÅÅÅÅ lei av å få en større eller mindre akterhalvdel presset inn i skulderen der man kongregerer tett opp mot gardinet! :eek:
     
    ArthurDent and democomputer like this.
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er en kjip situasjon som jeg også har havnet i tidligere. Man er grei, bare for å ende opp i å bli et problem. Jeg bytter nå aldri setet mitt, med mindre crew spør.

    Tror vel kanskje at personen du snakket med visste at han hadde 6D. Og det er ugreit.

    Ellers takk for et fint brev :)
     
    ArthurDent and democomputer like this.
  15. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,225
    Likes mottatt:
    5,399
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for invitasjonen. Med to reiser til de neste to ukene uten medfølgende pointearner tror jeg det blir trangt å få til køben i morgen.

    K
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg bytter aldri. Viser dem boardingkortet og tommelen. Jeg syns generelt det er en uting med folk som prøver seg.
    Skjønner problematikken med at man kanskje skal rekke et fly, men da kan man heller komme med en forespørsel om bytte, enn å proaktivt prøve å stjele setet. Har mang en gang jaget en noksagt bakover i flyet. En gang husker jeg sogar en som prøvde seg med at han hadde status... EBG trumfer imidlertid EBS iallefall :) (Det var før EBD sin tid)
     
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,177
    Likes mottatt:
    869,698
    Bonuspoeng:
    293
    Det skal mye til for at jeg bytter ....
    En gang pga uførhet flyttet jeg fra 1D til et baksete i Go, sa til sjefsmannen at jeg forventet Plus service i baksetet ....damene kom og stoppet ved mitt C sete og sa omtrent som følger .. "hva vil du ha, du kan velge alt!" Jeg fikk det jeg ville ha ... det var i alle fall minst to alkoholenhet (OSL-BGO) ...
    Da vi skulle lande i Bergen kom sjefsmannen bak og spurte om jeg hadde fått det jeg trengte .....
     
  18. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig med sånne lune observasjoner på en fredag. Fortsett sånn !!! :):):)
     
    ArthurDent and democomputer like this.
  19. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Fin rapport. Lettlest og lystig.

    Kall meg ellers gal, men jeg foretrekker SAS Plus fremfor Lufthansa Business på reiser mellom Skandinavia og FRA / MUC (med mindre jeg er på First Class-tur). Maten til Lufthansa er intet mindre enn en skandale (mangler bare at de presser den ned i en kubeformet boks), mens SAS Plus faktisk evner å overraske positivt positivt på smak. SAS vinner også på drikkevognutvalget, gratis wifi - og ikke minst bedre EB-opptjening.

    Garantert åpent midtsete hos Lufthansa er ikke nok til å oppveie for det overnevnte.
     
    Jorge, democomputer and Eddie47 like this.
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Jøss...
     

Del denne siden