Så var endelig turen i gang. En langhelg i NYC på Ian Schragers Public Hotel. Vi ankom OSL to timer før flyet gikk. Det gjorde alle andre også, så det var en nybegynnerfeil. 90 min før avgang er bedre, da slipper man køen i innsjekking. Det ble tid til en kjapp tur innom gullstua der de dessverre ikke hadde musserende. Kald hvitvin fikk gjøre nytten. 5F blir altså mitt hjem de neste timene. Og her kom champagnen. Den var så velkommen at det ikke ble tid til å ta bildet av produktet... SAS har visst nytt amenity kit. Og reisesokkene er allerede på
Så var serveringen i gang. De tradisjonelle nøttene. Gin Tonic med svensk gin, Hernö Old Tom Gin. Den er overraskende god med mye smak. Selv om jeg pleier å foretrekke gin med mindre karakter som f. eks Bombay. Og selvsagt Sjamponade fra Charles Heidsieck
Dumt spørsmål fra en som aldri har flydd IC med SK fra OSL. Har dem egne innsjekkingsskranker for hver IC flyvning? Kan man ikke bare bruke vanlig Business innsjekk?
Vi er kommet til forretten. En slags fancy laks fra Færøyene med gresskarmos. Med sjamponade til. Som de andre påpeker så er det jo flighten foran som er poenget med turen. Fruen er opptatt hva vi skal gjøre i NYC. Men for meg så det dette som er turen. Litt lett trivia. Tidligere OL-vinner Andreas Thorkildsen, kjendismanager David Eriksen og Michael fra Michaels er også på flyet. Jeg hadde den ære å hjelpe en av deres følge inn på gullstua pre boarding.
Eg trur EWR-flyginga har det. Eg har fått sjekka inn heilt til USA kvar gong eg har reist frå OSL, uavhengig av mellomlandingar (AMS med KLM, LHR med BA, CPH med SAS)
Dagens hovedrett er syd amerikansk inspirert kylling. Det er rent ut godt. Jeg vil si at det eneste jeg har hatt på fly som overgår dette er Turkish Airlines og Singapore Airlines. Fruen hadde dansk kalv og var svært fornøyd. Sitat: "Det eneste som overgår dette er chicken satay på SQ og maten på TK." Vi er altså samstemte. Dessverre ble jeg litt ivrig og glemte å ta bilde før spisingen. Mer trivia Min forrige IC-tur var SIN-CPH i februar. 14 stive timer med munnbind med kjerring og to barn i følget. Dette er noe annet.
Vi er kommet til desserten. Ost og is akkompagnert av portvin og rom. Portvin og ost hører liksom sammen. Mens rom liker jeg. Her vil jeg si at rommen er middels. Det er mye som er mye bedre. Eks Barcelo Imperial, Dictador, Rhum J.M. eller Zacapa. Uansett, rom er digg uansett. Og her er St. James i all sin prakt. Mer trivia Hvor ofte hender det at sånne som oss feilberegner inntaket på vei over dammen og møter utfordringer i immigrasjonen på EWR?
USA via ARN eller CPH vanlig business skranke. USA direkte til EWR egen businesskranke (som ihvertfall i mai lå helt i enden på det gamle innsjekkingsområde der det var covid-teststasjon under pandemien). Du får ikke lov til å sjekke inn i vanlig business skranke.
Og vipps var man på hotellet. Public Hotel er designet av Ian Schrager. Som er samme fyr som i sin tid stod bak Studio54. Vi kan vel si at det er så hipt som noe kan bli. Og minimalistisk. Inngangen er jaffal fotoverdig. Og selve rommet Her er selvsagt også en takterrasse som åpner senere i kveld.